вівторок, 28 серпня, 2018, 13:31 Світ
Найбільше вимирання в історії було пов’язане із отруйними газами Сибірських трапів, – вчені
Фото: naked-science

Пермське вимирання, яке ледь не погубило життя на нашій планеті, стало особливо масовим через руйнування озонового шару галогенами Сибірських трапів

Масове пермське вимирання, яке відбулося близько 252 мільйонів років тому, стало найсуворішим у всій історії життя на Землі. Масштабні кислотні дощі змінили хімічний склад океанів, деградував озоновий шар. Вважається, що всього за кілька десятків тисяч років біосфера втратила більше 90 відсотків всіх морських організмів і більше як 70 жителів суші. «Велике» вимирання відкрило дорогу розвитку архозавров, перш за все динозаврів, пише naked-science.

Його причиною часто називають масштабний і багаторічний вплив Сибірських трапів, які наповнили атмосферу парниковими і токсичними газами, викликавши глобальну кліматичну катастрофу. Цю гіпотезу підтвердила нова робота Майкла Бродлі (Michael Broadley) і його колег, опублікована в журналі Nature Geoscience.

Автори досліджували вміст галогенів в застиглій магмі Сибірських трапів, датованій періодом від 100 мільйонів років до Пермського вимирання, та 100 мільйонів років після. Ці елементи – фтор, хлор, бром, йод, астат – токсичні і в чистому вигляді, і в складі багатьох летючих сполук, включаючи фтор і хлорводню. Вони могли зіграти особливу роль в тому, що Пермське вимирання стало настільки масштабним.

Справді, вчені показали, що до часу вимирання літосфера древніх Сибірських трапів містила велику кількість галогенів. Вони накопичилися тут ще в попередні геологічні епохи, в ході осадових процесів, але за період вимирання їх кількість впала на 70 відсотків. Насичення атмосфери цими газами могло зробити її токсичною, посилити парниковий ефект і кліматичні зміни.

Найгірше, що реакції галогенів в верхніх шарах атмосфери могли привести до деградації озонового шару, відкривши поверхню планети і всіх її мешканців до дії згубної космічної радіації. Від цього вивільнення галогенів могло лише посилитися, запустивши цикл з позитивним зворотним зв’язком, який швидко привів до кліматичної катастрофи і майже повного зникнення життя на Землі.

Сибірські трапи – одна з найбільших трапових провінцій, розташована на Східно-Сибірській платформі (Росія).

Читайте також: у 2017 році було отруєно хімією та стоками 1200 українських водойм, – Асоціація рибалок