вівторок, 14 серпня, 2018, 12:09 Події
Яка область в Україні лідер за кількістю загиблих у ДТП і що робити
ДТП. Фото з відкритих джерел
ДТП. Фото з відкритих джерел

Львівська область очолює рейтинг областей за кількістю смертельних ДТП, випереджаючи Київську, Одеську, Дніпропетровську. Статистика смертей на дорогах області не зменшилася, порівняно з минулим роком. За офіційними даними, за сім місяців 2018 року – майже 6 тисяч ДТП, загинули 152 людини. IA ZIK пропонує не лише аналіз причин, а й поради колишнього керівника ДАІ Львівщини.

Серед причин такої ситуації у патрульній поліції називають відремонтовані дороги, великий машинопотік у прикордонній області та відсутність у копів приладів для вимірювання швидкості. Останнє – проблема загальнодержавна. Поки законопроекти щодо засобів для фіксації швидкості припадають пилюкою у Верховній Раді, на українських дорогах щодень гине більше людей, ніж на війні.

Які заходи вживають на Львівщині, аби зменшити кількість смертей на дорогах, і чи не нагадують ці спроби боротьбу з вітряками?

Дорожня інфраструктура

Директор департаменту дорожнього господарства, транспорту та зв’язку ЛОДА Роман Кокотайло каже: з 2015 року на Львівщині фінансується окремий напрямок дорожнього програми – підвищення безпеки дорожнього руху. Протягом 2016-2017 років у безпеку дорожнього руху з обласного бюджету інвестували понад 20 млн грн. За ці кошти було облаштовано й освітлено 200 пішохідних переходів, встановлено п’ять світлофорних об’єктів. Також минулого року облаштували чотири місця відеонагляду на автомобільних дорогах, загалом встановили 24 камери відеонагляду. Однак дані з цих відеокамер не можуть бути підставою для покарання водіїв – немає законодавства.

У 2018 році на напрямок безпеки на дорогах виділено понад 15 млн грн. «Продовжуємо освітлювати пішохідні переходи. Органи місцевого самоврядування побачили, що це дає позитивний ефект і вже долучаються до фінансування даного напрямку. Цього року з місцевих бюджетів отримаємо близько 1 млн грн на облаштування пішохідних переходів і встановлення світлофорних об’єктів. Відповідно у 2018 році плануємо освітити 68 пішохідних переходів, облаштувати три світлофорних об’єкти», – каже Р.Кокотайло.

Ще один напрямок – облаштування залізничних переїздів, оскільки 90% ДТП, що стаються на залізничних переїздах – з летальними наслідками. «Проаналізувавши спільно з Укрзалізницею, визначили два найбільш проблемні переїзди – у Городку та Пустомитах, де найбільший рух, у першу чергу громадського транспорту – вони будуть капітально відремонтовані», – додає Р.Кокотайло.

Цього року планують додатково встановити понад 70 камер відеонагляду. «Це будуть камери відеонагляду, які зможуть фіксувати перевищення швидкості та інші порушення ПДР та фіксувати номерні знаки. Працюємо на випередження. Протягом третього-четвертого кварталів у ВРУ повинні все ж таки прийняти зміни і надати право патрульній поліції чи ГУ Нацполіції накладати адміністративні стягнення на водіїв за допомогою фото- та відео фіксації», – пояснює він.

Недопрацьовує поліція?

Начальник відділу безпеки дорожнього руху УПП у Львівській області Роман Вахула коментує: загальна кількість ДТП порівняно з 2017 роком зменшилася, однак картина залишається невтішною. Він розповів, які заходи вживають у патрульній, аби змінити статистику смертельних ДТП.

«Патрульна поліція проводить низку заходів. У нас є відділ зв’язків з громадськістю, який постійно контактує зі всіма ймовірними учасниками дорожнього руху, проводить інформаційні кампанії, повідомляючи типи ДТП і як їх запобігти. Додатково у нас працює сектор правового забезпечення, який невтомно продовжує інформувати про всі НС на території Львівщини, щоб учасники дорожнього руху мали повну картинку і знали, у якому місці можна потрапити у ДТП. Додатково відділ безпеки дорожнього руху проводить спільний аналіз зі службою автомобільних доріг, з представниками органів місцевого самоврядування, щоби локалізувати небезпечні місця і впровадити низку заходів – як інженерних, так і посилення нагляду за дорожнім рухом, – каже він. – Тобто, управління патрульної поліції додатково виставляє екіпажі, які проводять моніторинг ситуації на дорогах та реагує на всі адміністративні правопорушення, які здійснюють учасники дорожнього руху».

Після резонансних ДТП, які відбулися на теренах України, посилено нагляд за дорожнім рухом – збільшено кількість нарядів, запевняють у патрульній. Хоча водії відзначають, що поліцейських авто з мигалками на дорогах Львова та області суттєво менше, ніж було на початку роботи нової поліції.

«У патрульній поліції додатково виділяються екіпажі, як з числа апарату, так і з числа особового складу, який заступає кожен день на лінію. Проводять постійний моніторинг і відслідковують водіїв, які порушують ПДР, – запевняє Р.Вахула. – Серед найбільших порушень – порушення безпечної швидкості, правил маневрування. Патрульна поліція у цьому напрямку працює, про це говорить кількість адміністративних протоколів, які складені на Львівщині. Зокрема, за півроку оформлено майже 1,5 тис. протоколів на нетверезих водіїв».

Роман Кокотайло уточнив: додаткові екіпажі поліції виїжджають у пікові догоди та у вечірній час (з 17.00 до 21.00-22.00) – курсують по найбільш критичних точках на дорогах області.

Окрема болюча тема – стан маршруток, які курсують на Львівщині. Безпеку перевезення пасажирів не гарантує ніхто. «Середній вік транспортних засобів – 10 років і більше, – каже Р.Кокотайло. – Давайте реально говорити: приватні перевізники пробують частково оновлювати рухомий склад, але цього року на область це близько 6-8 нових транспортних засобів, закуплених транспортними підприємствами. Це на 1 тис. транспортних засобів, які їздять у Львівській області, не враховуючи міські перевезення. Якщо вірити теорії, кожні 5 років повинні транспортні засоби оновлюватися. Але за що їх оновлювати?!» На його думку, ситуація може змінитися після запровадження монетизації пільг для пільговиків, яку відклали на 2019 рік.

Відтак, усі розуміють, що пасажирів возять аварійними маршрутками, про це багато пишеться і говориться. Хто ж відповідатиме у разі ДТП? «Буде відповідати транспортне підприємство в особі механіка, який випустив транспортний засіб на лінію», – відповідає Р.Кокотайло.

Спроба достукатися до свідомості водіїв

З ініціативи ЛОДА створено серію соціальних роликів «Безпека на дорозі», які поширюються у ЗМІ та в соцмережах. Відомі львів’яни – актори, артисти, учасники АТО закликають водіїв та пішоходів не порушувати ПДР – пристібати пасок безпеки у авто, переходити дорогу лише на «зелене» світло, не перевищувати швидкості на автошляхах, не сідати п’яним за кермо.

Експерт з маркетингу та комунікацій Тарас Яценко вважає ефективними такі інформкампанії, аби достукатися до водіїв і пішоходів. Однак є й інша проблема – безнаказаність порушників.

«Щодо п’яних водіїв ключове не те, чому вони сідають, а чому їм за це нічого не є. Сідають, тому що немає наказаності, – зауважує він. – Ми почули про 1,5 тис. протоколів. А яка доля цих протоколів? Частина таких справ якимось чином вирішуються в судах. Чомусь, з незрозумілих обставин виправдовують, повертають права таким водіям. Але є доволі багато прикладів, коли непрофесійно складені протоколи дають підстави будь-якому юристу швидко цю справу заладнати без будь-яких порушень законодавства. Треба системно усім попрацювати – поліції, журналістам, громадськості, щоб був тиск і щоб такі справи доводилися до кінця».

Зараз в області запустили свіжу ініціативу для водіїв та пасажирів – конкурс селфі з паском безпеки.

Зважаючи на критичну ситуацію на дорогах, є й такі, що ностальгують на колишніми працівниками ДАІ. Окремі водії зауважують: попри всі негативи даішників, їх боялися і порядку на дорогах було більше. Кореспондент IA ZIK поцікавилася думкою колишнього керівника ДАІ Львівщини. Він переконаний: ситуацію на дорогах можуть змінити дуже жорсткі заходи до учасників дорожнього руху.
 

Проректор Львівського університету внутрішніх справ, екс-керівник ДАІ Львівщини Василь Струс:

«Така ситуація на дорогах склалася через низьку культуру водіїв і пішоходів – як відносно один до одного, так і до діючого законодавства. Невиконання елементарних вимог ПДР. Ніколи не може закон, а правила дорожнього руху – це той самий закон – виконуватися наполовину. Починаючи від не прищепленого паска безпеки, усе призводить до аварійності на дорогах. Відсутність контролю за діями водіїв, за дорожнім рухом. Зараз Нацполіція повертається до того, що швидкість треба обмежувати і контролювати на дорогах, правила маневрування, рядності, обгону. Найбільш серйозний момент, який призводить до ДТП – керування транспортними засобами у стані алкогольного сп’яніння, особливо молодими людьми, які не мають ніякого досвіду. А багато транспортних засобів завезені в Україну з території Європи, куплені там за невеликі кошти, а це є швидкісні автомобілі. Це не «Запорожці», «Москвичі» чи «Жигулі» радянського взірця, а BMW, «Ауді», «Мерседеси», які розвивають надзвичайно високі швидкості, а за кермом їздять люди, які не мають досвіду.

Якщо поліція повернеться до пристроїв, якими користувалися наші інспектори «Бар’єр», «Рубіж» та інші – на той момент вони були сертифіковані, просто зараз треба продовжити їх сертифікацію і ними користуватися, вони були досить дієві. Я бачу, що наших людей тільки таким чином треба привчати до порядку, іншого виходу немає. Ще мають бути жорсткіші штрафні санкції не тільки за керування в нетверезому стані, а й за інші порушення.

Чому ми, перетинаючи кордони ЄС, потрапляємо у цивілізований світ, а повертаючись назад – в’їжджаємо у «дикий захід». Це констатація факту. Ситуація залежить від внутрішньої культури наших людей, до якої усіх треба привчати. Я не кажу батогом і пряником, але, зважаючи на ситуацію, що на сьогодні склалася – це мають бути дуже жорсткі заходи до учасників дорожнього руху.

Щодо того, що не можна безпричинно зупиняти, теж є свої аспекти. Під час війни перевозиться дуже багато несанкціонованої зброї різними видами транспорту. Як можливо виявити ту зброю, не зупинивши транспортний засіб? Як можна виявити водія, який їде у нетверезому стані, не зупинивши його для перевірки? Тільки за фактом, коли сталася ДТП, з’ясовується, що водій був у нетверезому стані. А ці моменти можна було до того профілактувати – проводячи періодичну зупинку транспортних засобів, загальнодержавні чи загальнообласні так звані операції, рейди.

Молоді хлопці, які прийшли у патрульну поліцію – не повинні бути страшилкою для водія. Але якби їм більше надали повноважень і прав, щоб вони могли транспортні засоби зупиняти не тільки тоді, коли водій порушив, пересік суцільну лінію чи порушив правила обгону, а й коли вони побачили, що поведінка водія на дорозі викликає певні застереження.

Думаю з молодого поповнення, яке прийшло, буде добра половина хороших патрульних поліцейських. Погано, що через певну бездіяльність чи правовий колапс – чи як це назвати – гине дуже багато людей на дорогах».
 

Наталія Шутка,
IA ZIK

Редакція не завжди поділяє позицію авторів публікацій.
* Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
реклама
більше новин
Top
2018-11-18 13:58 :07