п'ятниця, 10 серпня, 2018, 12:39 Львів
Фантазія, яка проситься у реальність: ретро-залізниця «Підзамче-Личаків»
Закинута залізнична колія Підзамче-Личаків у Львові. Фото: dali-bude.livejournal.com
Закинута залізнична колія Підзамче-Личаків у Львові. Фото: dali-bude.livejournal.com

У Львові вже не вперше порушують питання про те, як повернути до життя закинуту залізничну колію Підзамче-Личаків. Нещодавно знову повернулися до цього питання. Проте, чи цього разу вдасться зреалізувати цей, як дехто вважає, божевільний задум?

Нагадаємо, наприкінці 2000-х років відкриттям на залізниці руху туристичних потягів зацікавилися Львівська міська рада, адміністрація парку «Знесіння» та громадська організація «Форум Карпатський трамвай», яка вже відродила вузькоколійку у Вигоді (більш відому як «Карпатський трамвай»). У 2009 році вони оголосили про плани залучити інвестора для обладнання платформ та створення інфраструктури (сувеніри, кав’ярня). У 2014 році начебто вже були готові втілити цей задум у життя, але події на Майдані та війна на Донбасі завадили цьому.

Трохи історії про залізницю «Підзамче-Личаків»

Закинута залізнична колія Підзамче-Личаків у Львові. Фото: dali-bude.livejournal.com
Закинута залізнична колія Підзамче-Личаків у Львові. Фото: dali-bude.livejournal.com

Залізниця «Підзамче-Личаків» – звивиста неелектрифікована залізнична гілка у Львові завдовжки 7,5 км, що відгалужується від лінії Львів-Красне в районі Нового Знесіння і закінчується у Винниківському лісопарку поблизу дріжджевого заводу «Ензим». Є вцілілим після Другої світової війни елементом залізничної лінії Підзамче-Підгайці. На великій ділянці проходить регіональним ландшафтним парком «Знесіння» повз низку природних, культурних і археологічних пам’яток. Існують плани створення на базі залізниці туристичного екскурсійного маршруту.

Питання про будівництво залізниці Персенківка-Винники-Перемишляни- Бережани-Підгайці постало в 1901 році, коли було дано концесію на цей проект. Наступні чотири роки велися перемовини з державою та потенційними інвесторами, в тому числі з Львівським магістратом, який за умову своєї участі в проекті поставив вимогу будівництва нового вокзалу неодмінно на території міста.

Будівельні роботи розпочалися у 1905 році і тривали до 1908 року, однак через реконструкцію станції Підзамче, яка тоді тривала, відкриття гілки відклали ще на рік. Лінію провели так, що від магістралі Львів-Красне вона відгалужувалася в районі Кривчиць, далі йшла до Верхнього Личакова, де було збудовано Личаківський вокзал, якого прагнув магістрат. На цій ділянці лінія надзвичайно петляє: так у районі сучасної вулиці Тракт Глинянський існує величезна петля, два відрізки якої на лінії по прямій відділяють 200 метрів, хоча по рейках це – 2,5 км. Тому зразу після відкриття львівська преса охрестила залізницю «морським змієм». Далі лінія йшла вздовж шосе через Винники і Підберізці до Миколаєва, звідки повертала на Куровичі, а далі через Лагодів і Коросне виходила до Перемишлян. Потім через Вовків, Біле, Дунаїв, Біще, Гиновичі, Бережани та Потутори виходила на Підгайці. Плани продовження до Монастириська і Бучача, а також сполучення з Персенківкою так і не були реалізовані.

У 1920-х-1930-х роках для доїзду відпочивальників у рекреаційні зони Знесіння, Личакова і Винник на лінії курсували спеціальні відпочинкові приміські потяги. Зокрема, відомо про експлуатацію парового трамвая з вертикальним котлом.

У 1944 році німецькі війська, відступаючи, знищили лінію на відрізку від Винник до Підгайців. У 1970-х роках влітку до Винниківського (тоді – Комсомольського) озера ходили потяги, однак маршрут швидко закрили. З 1990-х років лінію використовують для потреб дріжджового заводу «Ензим»: кілька разів на тиждень курсує вантажний потяг із локомотивом ЧМЕ3.

Залізниця має велике туристичне значення. По-перше, вона проходить через дві великі рекреаційні зони: регіональний ландшафтний парк «Знесіння» (3,6 км проходить по межі парку, а 1,2 км – в межах парку та Винниківський лісопарк. По-друге, лінія проходить повз кілька об’єктів, які є культурною спадщиною, зокрема, сліди городища IX–X століть на горі Баба, городище-капище V–VI століть на Світовидному полі, Церква святого Іллі XIX століття та Музей народної архітектури та побуту ім.. Климентія Шептицького. Про це пише Вікіпедія.

Фото: dali-bude.livejournal.com
Фото: dali-bude.livejournal.com

Фантазії і реалії, повязані з ретро-залізницею Підзамче-Личаків

У липні цього року у Львові відбулася нарада-зустріч щодо ревіталізації забутої залізничної колії Підзамче-Личаків разом з британським фондом NERHT та представниками міської влади Львова і Винник.

Про це в коментарі IA ЗІК розповів активіст ЛГО «Форум «Карпатський трамвай», працівник «Львівської залізниці» Ярослав Городчук.

За його словами, на нараді був присутній міський голова Винників Володимир Квурт, який зацікавлений у тому, щоб ця залізнична гілка була продовжена до Винник і далі, бо громадський транспорт у напрямку Винників-Лисиничі не може забезпечити потреби мешканців, щоразу через складність доїзду до Львова виникає велике напруження. «Проте наразі на Львівській залізниці кажуть, що це – фантазії. Але будь-яка фантазія з часом може перетворитися у реальність», – зазначив Ярослав Городчук.

«Використання Личаківської залізниці як міський транспорт – дуже приваблива ідея: жоден інший громадський транспорт не доставить пасажира з Кривчиць до ТЦ «Форум Львів» за 20 хвилин. Але тут головною проблемою стане рухомий склад і тарифікація перевезень, а також механізм дотацій. Мешканець – не турист, багато платити за проїзд не буде. Щоб запустити такий маршрут і не повторити помилки «рейкобусу» Сихів-Підзамче – потрібне найперше чітке розуміння територіальних громад, скільки і куди вони готові інвестувати в цьому проекті (рухомий склад, дотації, обслуговування колії). Це ж стосується і добудови лінії до Винник та з’єднання з колією до Ходорова, які вимагатимуть величезних капіталовкладень», – написав з цього приводу у Фейсбуці економічний експерт Віктор Гальчинський.

Закинута залізнична колія Підзамче-Личаків у Львові. Фото: dali-bude.livejournal.com
Закинута залізнична колія Підзамче-Личаків у Львові. Фото: dali-bude.livejournal.com

Використання цієї залізничної гілки з туристичною метою вимагає менше капіталовкладень, відтак цю ідею легше втілити у життя. Ярослав Городчук вважає, щоб можна було зреалізувати цей проект, Львів має надати певні інвестиції, скажімо, для побудови платформ на зупинках. Однією з необхідних умов перевезення туристів є наявність платформ для безпечного виходу людей на зупинках. Щодо цього в «Укрзалізниці» встановлені жорсткі правила безпеки.

«А техніку можна знайти», – сказав Ярослав Городчук. За його словами, зараз на залізниці є два відреставрованих паротяги, також можна навчити людей паровозної справи. Головне у цій справі, бажання чиновників міської ради Львова співпрацювати з «Укрзалізницею». Також треба почути думку громади Львова з цього приводу.

Ярослав Городчук вважає, що цією гілкою можна об’єднати найбільші водні резервуари, які є довкола Львова: Винниківське озеро та Ясниський кар’єр, частину якого можна було б рекультивувати під відпочинкову зону. Це може бути одна залізнична лінія: Вокзал-Ясниський кар’єр-Підзамче-Личаків. «Завдяки цьому туристично-екскурсійному маршруту можна було б розвантажити місто у фестивальні дні, підвищити статус Знесіння. Можна також його наситити іншими цікавими атракціями, скажімо, поїздка починається зранку, а закінчується увечері, з тим, щоб люди провели день на Знесінні чи у Музеї народної архітектури та побуту ім. К. Шептицького», – сказав Ярослав Городчук.

Проект «Карпатський трамвай» теж колись вважали нереальним, а тепер у ньому всі місця у вагонах зарезервовані заздалегідь, тричі на тиждень він проводить по два рейси і заробляє гроші.

За кордоном ретро-залізниці користуються шаленою популярністю і їх є сотні. У Львові та околицях теж туристам є що показати, та й «Укрзалізниця» має ретро-потяги (їх лише треба привести до належного стану). Звісно, для цього потрібні гроші і бажання усіх зацікавлених сторін, – перерозподілити грошові потоки так, щоб було комфортно жити усім, а не лише обраним.

Закинута залізнична колія Підзамче-Личаків у Львові. Фото: dali-bude.livejournal.com
Закинута залізнична колія Підзамче-Личаків у Львові. Фото: dali-bude.livejournal.com

Ще колись великий музейник Борис Возницький казав, що мріє, щоб у Львові був музей техніки. А чому б його не створити? За словами Ярослава Городчука, під музей можна віддати частину депо Львів-Захід. Звідти можна і починати туристичні екскурсії ретро-потягом.

Підготувала Галина Палажій

Редакція не завжди поділяє позицію авторів публікацій.
* Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
реклама
більше новин
Top
2018-10-16 07:12 :06