Новини » Суспільство 8 серпня, 2018, 13:15
За півстоліття корали пристосувалися до підвищення температури
Корали. Фото: Getty Images/Global Images Ukraine

Американські біологи виявили, що за останні 47 років корали поблизу узбережжя Гавайських островів стали краще переносити підвищення температури морської води.

Вчені повністю повторили експеримент 1970 року зі здатності коралів до виживання у воді з підвищеною температурою і з’ясувалося, що за цей час збільшився відсоток виживання поліпів при підвищеній температурі, при цьому вони стали повільніше знебарвлюватися і швидше відновлюватися при нормалізації умов, пишуть біологи в PeerJ, передає N+1.

Одне з помітних наслідків глобальних змін клімату на Землі – підвищення середньої температури світового океану. Цей процес має досить значний вплив на морські екосистеми, і одними з перших постраждалих опинилися коралові поліпи. Підвищення температури води стало призводити до їх знебарвлення, при якому організми позбавляються внутрішньоклітинних симбіонтів – джгутикових найпростіших, які постачають корали киснем і живильними речовинами. При зміні зовнішніх умов (в першу чергу, температури і солоності води) корали викидають симбіонтів в навколишнє середовище, в результаті чого втрачають забарвлення, уповільнюють метаболізм, але зберігають при цьому життєздатність.

У зв’язку зі значним підвищенням середньої температури океану знебарвлення коралів спостерігається в більшості коралових рифів Індійського і Тихого океану, а також в Карибському морі. Незважаючи на те, що знебарвлення – це оборотний процес, і симбіотичні організми можуть повернутися всередину клітин, в багатьох випадках знебарвлення закінчується загибеллю колонії. Наприклад, недавно вчені виявили, що після масового знебарвлення коралів на Великому бар’єрному рифі в 2016 році загинуло близько 10 відсотків усіх поліпів.

Група американських морських біологів під керівництвом Кейші Бар (Keisha D. Bahr) з Гавайського університету вирішила перевірити, чи відбуваються в коралах через постійне підвищення середньої температури океану якісь зміни на тривалих проміжках часу. Для цього вчені повторили експеримент 1970 року зі здатності коралів до виживання із затоки Канеохе, біля узбережжя Гавайських островів, в умовах високої температури води. Для дослідження вчені вибрали ту ж методологію, яка використовувалася за 47 років до цього, і ті ж три види коралів (Montipora capitata, Pocillopora damicornis і Lobactis scutaria), зібрані на тому ж рифі.

Експеримент проводився в модельних системах об’ємом близько 660 літрів в умовах, які повторюють природні. Єдині два параметри, які варіювалися в рамках експерименту, – це температура води і інтенсивність падаючого світла. Протягом експерименту вчені спостерігали за тим, коли відбувається знебарвлення і який відсоток коралів гине при підвищеній температурі. Для цього корали впродовж місяця витримували при температурі близько 31,4 градуса заЦельсієм, що приблизно на 3 градуси вище від сучасної середньорічної температури морської води, після чого повертали їх в звичні умови для відновлення. Варто зазначити, що експеримент 1970 р. проводився при температурі близько 31 градуса, однак і середньорічна температура води в затоці Канеохе за час, що минув між двома експериментами, виросла більш ніж на градус.

Виявилося, що зараз корали усіх трьох видів набагато краще переносять підвищену температуру. Так, значно зросла кількість коралів, що вижили (0-40 відсотків в 1970 році 60-92 відсотків у 2017 році), пізніше стало відбуватися знебарвлення (3-5 днів в 1970 році і 6-8 днів у 2017 році). Крім того, значно збільшився час спостереження першої повністю загиблої колонії: в 1970 році для всіх трьох видів коралів цей час становило три доби, а зараз воно збільшилося до 13-17 діб в залежності від виду. При цьому важливим фактором, що впливає на виживаність коралів, виявилася не тільки температура води, а й інтенсивність падаючого світла під час відновлення. Так, при її зниженні в два рази, кількість загиблих коралів зменшилася відразу на 17 відсотків.

Біологи стверджують, що отримані ними результати – перше свідчення здатності коралів пристосуватися до зміни навколишніх умов і зокрема, підвищення температури. На думку авторів дослідження, адаптація може бути пов’язана зі зміною фізіологічних процесів, підвищенням переносимості високих температур або трохи зміниться типу симбіонтів. Точний механізм адаптації вченим планують визначити в подальших дослідженнях.

Варто зазначити, що в своїх дослідженнях вчені не тільки вивчають ті чинники, які впливають на виживаність і знебарвлення коралів, а й оцінюють вірогідність виживання колоній і пропонують методи, які можуть. Наприклад, недавно вчені підрахували, що близько трьох відсотків коралів Великого Бар’єрного рифа, які задовольняє умовам для його повного відновлення, при цьому, правда, повинні виконуватися захисні заходи з боку місцевої влади.