п'ятниця, 27 липня, 2018, 12:11 Економіка
Ріст цін, абонплата, нові управителі: коли і яких змін чекати у сфері ЖКГ?
Фото з відкритих джерел
Фото з відкритих джерел

Український уряд постійно відкладає рішення про підвищення цін на газ для населення. Однак, коли на кону черговий транш МВФ, це підштовхує до непопулярного політичного кроку. А за тарифами на газ, безумовно, почне рости вартість інших послуг. І це ще не всі зміни у сфері ЖКГ, які чекають українців у цьому і наступному році.

Газ зросте і потягне за собою все інше?

Міністерство економічного розвитку і торгівлі у липні оприлюднило прогноз, згідно з яким роздрібні ціни на газ для населення у цьому році зростуть на 18%.

Також у відомстві прогнозують, що ціна на газ для побутових споживачів у 2019 році може збільшитися на 5-8%, у 2020 році – на 14% та не збільшуватись у 2021 році.

Хоча саме рішення про підвищення цін на газ ще не прийнято (26 липня Кабмін відклав підвищення цін до вересня), в уряді необхідність такого кроку пояснюють вимогами МВФ для отримання Україною наступного траншу.

Економічні експерти тим часом прогнозують подальше здорожчання більшості інших комунальних послуг, адже вартість газу є складовою інших тарифів.

Найбільше від цього залежить, звичайно, теплопостачання – 70% у його ціні становить вартість газу. Відповідно, тепло може подорожчати на 14-15%, гаряча вода – на 60%, залежить від газу, таким чином, можливе подорожчання на 10-11%. Є складова газу і у вартості електроенергії – 15-20%. Відповідно, якщо здорожчає електроенергія, це потягне за собою підняття цін на водопостачання.

За даними Національної комісії з регулювання енергетики та комунальних послуг, 1 березня 2017 року відбувся останній з п’яти запланованих етапів подорожчання електроенергії. Плану нового підвищення тарифів наразі немає, так само, як не затверджене жодне з рішень про підвищення цін на інші комунальні послуги. Однак не залишаться сумніву, що в разі збільшення тарифів на газ ланцюгова реакція зачепить усі інші тарифи.

Абонплата і пеня

Із 10 червня набрав чинності новий Закон України «Про житлово-комунальні послуги». Проте уряд не встиг підготувати всі підзаконні акти, тому введення в дію окремих його положень відтермінували.

Зокрема, введення абонплати за водопостачання й опалення відкладено до 1 травня 2019 року.

«Абонплата не означає, що буде якийсь додатковий платіж. Просто з цього тарифу, який є сьогодні, має бути виокремлено витрати на обслуговування, тоді як сам тариф на комунальну послугу буде зменшуватися. Далі вже люди будуть вирішувати, хто їм надаватиме послуги абонентського і внутрішньо будинкового обслуговування», – пояснює координаторка житлово-комунальних та енергетичних програм громадянської мережі «Опора» Тетяна Бойко.

За її словами, згрубша розмір платіжки, тобто загальна сума, яку платитиме пересічний споживач після введення абонплати, не зміниться. Вона може навіть зменшитися, але це станеться, якщо ринок цих послуг розшириться і з’являться інші компанії – надавачі послуг, які змагатимуться за клієнтів з нинішніми монополістами.

Пеня за несплату комунальних послуг також відкладається – до 1 січня 2020 року (нагадаємо, пеня планується в розмірі 0,01% за кожен прострочений день).

Окрім того, до 1 серпня 2020 року відтерміновується введення штрафів для підприємств за порушення строків встановлення лічильників на тепло та воду.

Замість ЖЕКів – управителі

Водночас уже з 10 червня набули чинності норми закону про ЖКГ, які стосуються регулювання послуг з управління багатоквартирним будинком. Проте договори про утримання будинків і споруд на прибудинкових територіях залишаються чинними.

«На практиці це означає, що власники багатоквартирних будинків можуть вже вільно обирати форму управління. Тобто тепер це питання більше врегульовано, – зазначає Тетяна Бойко. – Передбачено три форми управління. Одна – це безпосереднє управління (більш характерна для маленьких будинків), друга – це ОСББ і третя форма – це управитель. Йдеться про те, що на зміну старим ЖЕКам мають прийти професійні управляючі компанії чи фізичні особи-підприємці, які будуть за договором надавати такі послуги. Ключова зміна полягає в тому, що ціна на цю послугу з управління тепер буде договірна. Тобто не орган місцевого самоврядування встановлює ціну за утримання будинків і прибудинкової території, а вона визначається виключно в процесі переговорів між самими співвласниками і цим управителем».

Якщо в колишніх ЖЕКівських платіжках усі адміністративні витрати були зашиті у кожній складовій, то тепер вони виводяться, буде вказуватись винагорода управителю і детальний кошторис за кожною статтею витрат, що входять в утримання багатоквартирного будинку.

Таким управителем може бути як колишній ЖЕК, так і якась новостворена управляюча компанія. Для тих будинків, які самі не визначилися, не створили ОСББ або ж не обрали для себе управителя, орган місцевого самоврядування має провести конкурс і на конкурсних засадах для кожного будинку або ж для групи будинків обрати управителя, з яким укладуть договір терміном на рік.

Підготувала Тетяна Штифурко,
ІА ZIK

Редакція не завжди поділяє позицію авторів публікацій.
* Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
реклама
більше новин
Top
2018-09-26 13:58 :47