п'ятниця, 27 липня, 2018, 15:47 Суспільство
Коли насправді хрестили Русь? Обидві дати – умовні
Хрещення Русі
Хрещення Русі

Цими вихідними у Києві святкуватимуть 1030-річчя Хрещення Русі: впродовж суботи-неділі різні християнські церкви проведуть урочисті літургії, хресні ходи, молебні. У переддень урочистостей предстоятель УГКЦ патріарх Святослав (Шевчук) заявив, що цьогоріч до святкувань УПЦ КП та УПЦ МП приєднається й УГКЦ. З його інтерв’ю пересічні українці довідалися й про те, що існують дві дати святкування Хрещення Русі – 28 липня і 14 серпня. Розібратися з тим, яка ж із цих дат є справжньою, журналіст IA ZIK звернувся до проректора з наукової роботи Українського католицького університету, доктора історичних наук Ігора Скочиляса.

Святкування ювілею Хрещення Русі – модерна традиція

Останні роки Україна з особливим зацікавленням сприймає цю дату, яка є дуже символічною – Хрещення Русі. Подію, яка, на жаль, набуває політичного забарвлення, різних маніпуляцій, інструменталізації. Якщо говорити з історичної перспективи, то потрібно чітко усвідомлювати, що загалом святкування ювілею Хрещення Русі – винайдена модерна традиція. Це традиція, яка не має ані середньовічної, ані ранньомодерної традиції, і вона зародилася лише в модерну добу. Немає жодних джерел, які б підтверджували публічне чи літургійне вшанування цієї події до кінця ХІХ ст. Тобто, іншими словами, воно не було вписане у церковні календарі чи місяцеслови й не було відоме, наприклад, у могилянську добу, за часів славного реформатора Православної Церкви в Україні Петра Могили. Цьому є пояснення, бо якщо ми говоримо про втрату державності, занепад Київської Русі, коли українські землі опинилися у різних державах, зокрема, Речі Посполитій, і не було державних інституцій, котрі б дбали про цю історично-еклезіальну пам’ять.

Якщо говорити про формування традиції, то перше офіційне святкування Хрещення Русі відбулося щойно у 1888 р. як офіційна політична подія в Російській імперії. Тоді вперше у Москві, Санкт-Петербурзі та Києві були організовані помпезні урочистості. Якщо говорити про західноукраїнські землі, Греко-католицьку церкву, то вона «віднайшла» цю традицію з десятилітнім запізненням – у 1898 р. зорганізовано багатолюдні святкування. Найбільші ж урочистості в Галичині відбулися у 1938 р., й у багатьох місцевостях ще досі збереглися символічні хрести, встановлені з нагоди цих святкувань.

Дві дати Хрещення Русі

Що стосується дати, то потрібно чітко усвідомлювати, що вони є умовні, символічні, тому що ми маємо клопоти з джерелами, зокрема літописами, які дуже зрідка й неохоче вдавалися до хронологічної сітки. Тому багато подій, зафіксованих у джерелах, є умовними, й досі історики в Україні та інших країнах дискутують над датою Хрещення Русі й не мають єдиної думки з цього приводу. Тобто ми повинні розуміти, що це питання чи дата поминання смерті князя Володимира Великого є дискусійними й щодо них досі немає консенсусу.

Коли ж ми говоримо про конкретні дати – 28 липня і 14 серпня, то так само є різночитання щодо того, коли саме святкувати Хрещення Русі. Перша дата пов’язана із запровадженням на Русі між 1249 і 1263 роками вшанування Володимира Святославовича як святого рівноапостольного князя. Київська митрополія визначила день його вшанування на 15 липня за старим стилем (28 липня за новим). Цей день є певною мірою символічним, хоч водночас і канонічним, і дату Хрещення Русі пізніше, вже у XIX ст., прив’язали до дати смерті хрестителя Русі. Щодо іншої традиції – 1 серпня (14 серпня), то вона з’явилася, очевидно, пізніше в російському імперському контексті, і вона була гіпотетично пов’язана з хрещенням у цей день киян у річці Почайні 988 року. Ця дата була канонізована Російською синодальною Церквою і Російською імперією у 1888 р., коли було вирішено ці дати об’єднати і таким чином урочисто відзначати цю дату як День Хрещення Русі.

Святкування хрещення Київської Русі біля пам'ятника князю Володимиру в Києві. Фото: EPA/SERGEY DOLZHENKO
Святкування хрещення Київської Русі біля пам'ятника князю Володимиру в Києві. Фото: EPA/SERGEY DOLZHENKO

Головне не дата, а зміст

Я уважно читав коментар блаженнішого Святослава (Шевчука), предстоятеля УГКЦ, який наголошував на тому, що дата 28 липня є московською традицією, а дата 14 серпня – київською традицією. Очевидно, до цього треба ставитися з пошаною: в Україні формуються певні еклезіальні традиції та сучасна історична пам’ять. З точки зору історика, хочу сказати, що обидві дати є умовними, символічними, хоча водночас історично не підтвердженими. Але ми маємо справу з формуванням історичної, еклезіальної й навіть культурної пам’яті. На мою думку, сьогодні в Україні є дуже важливим пошук точок дотику, пошук загальнонаціонального і загальноконфесійного консенсусу. Тому я б особисто, як віруюча людина і громадянин, виступав би за те, щоб усі Церкви християнської традиції шукали порозуміння в символізації свого минулого. Водночас слід пам’ятати, що дата святкування Хрещення Русі не має принципового значення. Чи це буде 28 липня, чи 14 серпня. Набагато більше важитиме те, чи наші християнські Церкви дійдуть консенсусу й домовляться про спільні сакральні символи, що творитимуть спільний топос Києва як богоспосаємого града, який наприкінці X ст. отримав дар Хрещення від Константинополя і поширив цю благовість і нову християнську культуру багатьом народам сучасної Східної і Центрально-Східної Європи.

Розмовляв Андрій Павлишин,
IA ZIK

Редакція не завжди поділяє позицію авторів публікацій.
* Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
реклама
більше новин
Top
2018-09-20 11:24 :56