неділя, 15 липня, 2018, 10:04 Економіка
Через перевірки кораблів росіянами в Азовському морі портовики вже втратили до 50% вантажообігу
ZIK
ZIK

Уже 15 років діє угода про спільне користування Азовського моря Україною та Росією. Тому обидві країни мають право оглядати кораблі, але якщо враховувати потужні військово-морські сили Росії зрозуміло, хто завжди був головним на Азові і таким залишається. Останні два місяці росіяни дуже часто зупиняють іноземні судна, що йдуть до українських портів. Їх затримують від кількох годин до кількох діб, що б’є суттєво по торгівлі. Частина закордонних партнерів уже думають чи варто укладати нові угоди. Адже кожен день затримання судна несуть за собою близько десяти тисяч доларів.

Про це йшлося у програмі новин «Перші про головне. Деталі» на телеканалі ZIK.

Бердянський морський порт один із найбільших на Азовському морі. З нього українські товари, переважно метал та зерно, прямують на експорт. Тут же приймають і привезене з-за кордону. Зараз крани порту рухають все рідше, а кораблів щодня меншає, бо російські прикордонники просто полюють на всі судна, що йдуть в українські порти на Азові.

Керівник адміністрації порту Олександр Барчан розповідає – були часи, коли на рейді стояли по 10-15 кораблів, а вантажились одразу 6-7. Та зараз російські силовики затримують кожне судно, що йде в порт або з нього.

«На так званому розворотному колі Бердянського порту російські прикордонники часто тормозять пароплави за 20 кілометрів від порту. Причому як на вхід, так і на вихід. Буває таке, що кораблі по дві доби стоять в морі», – розповів голова адміністрації Бердянського морського порту Олександр Барчан.

На шляху до Бердянська чи Маріуполя з Чорного моря росіяни можуть затримувати одне й те ж торгове судно по три-чотири рази. На вході до Керченської протоки, потім уже безпосередньо в Азовському морі. І так само по дві зупинки на зворотному шляху. Судно щоразу оглядають російські прикордонники та перевіряють документи. Тож шлях у Бердянськ став довшим, судновласники втрачають прибутки і відмовляються заходити в Азов. Бердянські портовики вже втратили до 50 відсотків вантажообігу

«Власник корабля наступного разу подумає відправляти його в Азов чи ні. Один день простою корабля, враховуючи зарплату команди, амортизації і не лише – становить близько 10 тисяч доларів», – прокоментував Барчан.

Кримський міст

Обмежив українські порти спершу кримський міст. Бо під ним тепер не можуть пройти великі кораблі, що саме прямували до глибоководних причалів Маріуполя та Бердянська. А після затримання в Азові нашими прикордонниками кримського судна «Норд», що вийшло з порту Керчі – офіційно закритого Україною, росіяни фактично вирішили помститися і оголосили спецоперацію.

Експерт Андрій Клименко родом із Криму, досліджує російські дії на Азовському морі з травня, коли почалася масова облава ФСБ на кораблях, що прямують до Бердянська та Маріуполя. Каже, російські прикордонники обшукують кожне судно, що йде саме до українських портів. Натомість, без проблем пропускають ті, що прямують до російських.

«Підходить судно до Керченської протоки, зазвичай судна чекали тут одну-дві години. Зараз ми маємо, що на якірній стоянці затримка кораблів біля Керченської протоки – від 20 до 88 годин», – прокоментував голова спостережної ради аналітичної групи «Майдан закордонних справ» Андрій Клименко.

Мета окупантів – завдати шкоди українській економіці

Такі затримки нібито для перевірки нісенітниця, кажуть у Бердянському порту, бо ніяка інспекція не може займати стільки часу.

«Догляд триває від півгодини до сорока хвилин, максимум годину. Тобто вони зробили фейс-контроль, заглянули у трюм, перевірили кают-компанії. Трюми переважно закриті їх оглянули і все», – наголосив Барчан,

Тож ці перевірки не можна виправдовувати начебто міркуваннями безпеки Кримського мосту, стверджують експерти. Кінцева мета окупантів – завдати шкоди українській економіці.

«Мета, щоб не було у нас порту в Бердянську і Маріуполі», – вважає Клименко.

Здається дивним, що російські кораблі спокійно хазяйнують буквально за 20 кілометрів від українського Бердянська. Та насправді вони мають на це повне право. Адже ще у 2003 році Україна підписала з Росією договір про те, що Азовське море є внутрішнім для обох країн і територіальні води там не визначені.

«Це означає, що і українські і російські кораблі можуть вільно пересуватися Азовським морем, тільки не висаджуватися на протилежний берег. Ми є заручниками тієї ситуації, яку ми створили цим договором 2003 року», – сказав речник Держприкордонслужби України Олег Слободян.

В Україні замало кораблів, щоб протистояти Росії

При цьому Україна вживати аналогічних заходів у відповідь для захисту поки що не може, переконують прикордонники. Причина, значна перевага російських сил в акваторії. Якщо Україна має на Азовському морі лише 2 кораблі та 16 катерів прикордонників, то Росія виставила проти наших моряків більше 60 суден, з яких 16 кораблів, 36 катерів, 3 прикордонних катери спеціальної служби. Посилили росіян також судна з Каспійської флотилії – два військові артилерійські катери типу «Шмєль», один – «Гриф».

«Російські кораблі, які протистоять нам, набагато потужніші, ніж наші. Тому питання про якесь протистояння є абсолютно некоректним з точки зору співвідношення сил», – зазначив Слободян.

Ситуація є загрозливою не тільки з точки зору контролю росіян над Азовським морем, але і через перспективу висадки десанту на узбережжя в Донецькій чи Запорізькій Областях. Для «прорубування» коридору з окупованого Донбасу до Криму. Щоб показати готовність відбивати атаки з моря, Україна в червні почала масштабні навчання прикордонників та МВС на Азові.

Нещодавно вправлялися на Азові й артилеристи берегової оборони. У Бердянську тепер базується батальйон морської піхоти. До навчань приєдналась і авіація. Відпочивальники на Азові не раз фільмували наші літаки та вертольоти над пляжами.

Спецпредставник Президента України у справах Криму Борис Бабін переконує, ситуація на контролі у керівництва держави. Наразі вживають усіх заходів для зміцнення узбережжя.

«Ви можете побачити навчання, які проводяться у прибережних територіях. Це вагомо, бо ми маємо не лише сьогодні наше судноплавство, але й захищати себе від провокацій, диверсій, спецоперацій або ж навіть прямого вторгнення РФ на наші узбережні території», – представник президента України у АР Крим Борис Бабін.

Вихід чиновник бачить і у розриві кабального договору з Росією від 2003 року про спільне володіння Азовським морем.

«Єдиний шлях – запровадження міжнародного режиму Азову, ми це можемо зробити, схвалення закону про внутрішнє море, територіальне море і прилеглу зону, який дає нам визначений захищений державним правом міжнародний кордон і відповідні політичні і безпекові заходи», – вважає Бабін.

Та захистити новий можливий статус українського Азову не вийде без присутності флоту. Тут немає жодного корабля ВМС. У штабі військово-морських сил говорять про те, що «командування ВМС планує здійснити перебазування на Азовське море певної кількості броньованих артилерійсько-десантних катерів. Зараз для них готується місце базування. Досягнуті домовленості з портами Бердянськ, Генічеськ, Маріуполь».

Можливо, йдеться про шість нових бронекатерів проекту «Гюрза-М», що зараз перебувають в Одесі. Вони добре підійшли би для охорони берегів Азовського моря. Та чи будуть перекидати їх морем чи суходолом, і коли це буде зроблено не повідомляється. Можливо, на Азов відправлять нові десантні катери «Кентавр», які мають добудувати у Києві цього року.

Блокада може перекинутись на Одесу та Миколаїв

Експерти радять поспішати, адже дуже скоро Росія зможе акумулювати сили для подальшого удару або повторити такий же сценарій із портами Одеси і Миколаєва на Чорному морі.

«Треба казати правду, ми не були готові до війни. Зараз треба щось робити, якщо ми не можемо швидко будувати човни, треба їх купувати. США готові нам передати 10 своїх катерів берегової охорони. Все, що можна брати, треба брати», – наголосив директор агенції з розвитку Приазов’я Костянтин Батозський.

А поки Україна готує відповідь агресорам на Азові, у Бердянському порту чекають на допомогу. Та кажуть, якщо її не буде в найближчий час, російська блокада може призвести до непоправних наслідків для тутешньої економіки і торгівлі.

«Перспективи не дуже. Навіть чесно-кажучи страшно про них думати. Тому що на 50 відсотків регіон живе навколо порту», – додав він.

Нагадаємо, міністр інфраструктури України Володимир Омелян заявив про те, що з кінця квітня 2018 року російські прикордонники затримали майже 100 українських суден в Азовському морі. На його думку, це зумисна політика Російської Федерації, яка спрямована на те, щоб заблокувати захід в Азовське море.

Сергій Костеж, Артур Коноваленко, Дмитро Нікіфоров, «Перші про головне. Деталі»

* Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
реклама
більше новин
Top
2018-10-15 17:36 :10