п'ятниця, 6 липня, 2018, 12:44 Світ
Громадський транспорт країн Європи: їздити «зайцем» немає сенсу
Пасажири у Берлінському трамваї. Фото: niklife.com.ua
Пасажири у Берлінському трамваї. Фото: niklife.com.ua

Колись відбулась цікава історія: одній іноземці в Україні передали закомпостований квиток, щоб та не платила за проїзд. Вона не зрозуміла цього жесту і запитала, що він означає. Місцеві пояснили, що так у нас економлять на проїзді і це нормально. Вона ж у відповідь придбала квиток і обурилась на таку «економію»: «Ви ж самі створюєте собі гірші умови»… Про громадський транспорт столиць країн Європи та чому пасажири не катаються «зайцями» ми розпитали у самих жителів цих міст.

Берлін

Громадський транспорт у Берліні, Німеччина. Фото: niklife.com.ua
Громадський транспорт у Берліні, Німеччина. Фото: niklife.com.ua

У Берліні є різноманітний вибір міського транспорту: автобуси з позначкою М, автобуси з позначкою Х (швидкісні, роблять менше зупинок), трамваї, метро (U-Bun), міські електрички (S-Bun) та пороми, які також використовують як громадський транспорт.

У столиці Німеччини єдиний квиток на всі види громадського транспорту. Ціни залежать від зон міста, яких є три: А, В та С. АВ – центр і навколо нього, С – відповідно значно далі від центру.

Стандартний квиток в зоні АВ – 2,80€, найдорожчий (у всі зони) – АВС коштуватиме 3,30€. При цьому, вони діють до двох годин і їхати можна тільки в одному напрямку.

Також у Берліні є квитки на короткі дистанції, за які потрібно заплатити 1,70€. Здебільшого, завдяки цьому квитку можна проїхати тільки до п’яти зупинок, це вже залежить від транспорту, який оберете.

Пільгові є для дітей та малозабезпечених, ціна їх становить трохи більше 1€.

Також, якщо придбати чотири одноразових квитки зразу – вийде дешевше, аніж купляти окремо.

Квиток на день вам обійдеться у 7€ – зона АВ та 7,60€ – зона АВС.

Є тижневий квиток і,залежно від зони міста, його ціна коливатиметься від 30€ до 37,50€.

Щодо місячного проїзду, то квиток, на якому кататиметесь з 10:00 до 03:00 обійдеться в 60€, цілодобовий – у 81€.

Крім цього, є квитки для туристів, що продаються, наприклад, на групи. Інколи у них входить ціна музеїв і т.д.

Придбати квитки можна в терміналах на зупинках та у автобусах (у всіх інших видах транспорту потрібно купляти заздалегідь). Абонементи також пропонують замовити в спеціальних бюро або на сайті чи в мобільному додатку.

Штраф за безквитковий проїзд 60€. Якщо спіймали на гарячому, то твої дані розміщують у спеціальну базу і маєш заплатити штраф. Якщо тебе кілька разів спіймали без квитка протягом короткого часу, штраф зростає. Якщо ти маєш з собою документ, дані заносять і виписують штраф, якщо не маєш – викликають поліцію.

У місті є дві компанії: перша це BVG – міська, туди входять автобус, трамвай, метро і сполучення на воді; друга – Deutsche Bahn (Німецька залізниця), входять міська електричка, S-Bahn і регіональні поїзди.

Можна відзначити один позитивний момент: якщо десь проводяться ремонтні роботи, то місто одразу надає додаткові автобуси, які перевозять людей. Тобто якщо десь не їздить метро, то у цих напрямках курсуватимуть автобуси. У людей ніколи немає проблем з транспортом, усе продумано для комфорту пасажирів.

Детальнішу інформацію можна переглянути тут.

Лондон

Метрополітен у Лондоні. Фото: diverseabilitymagazine.com
Метрополітен у Лондоні. Фото: diverseabilitymagazine.com

У Лондоні чотири типи міського транспорту: underground метро (підземне), автобуси, поїзди і overground метро (над землею).

Лондон поділений на шість зон, де перша зона знаходиться у центрі – це бізнес-квартал і вона є найдорожчою. Далі поїздки дешевші.

Наприклад, ціна проїзного на тиждень у 2-3 зону, яка розташована недалеко від центру, коштує £28. У вартість квитка входить увесь громадський транспорт, але тільки обраної зони. Також можна придбати проїзний у певну зону лише на автобус – за тижневий у 2-3 зоні викладете £23. Якщо брати тижневий проїзний у центральну зону, яка є найдорожчою, то він коштуватиме £35.

Дуже багато різноманітних квитків з варіаціями цін щодо зон, виду транспорту і часу – це вже потрібно дивитись на сайті і обирати що кому найзручніше.

Разові квитки можна придбати в автоматах на зупинках або в індійських магазинах, яких в Лондоні безліч. Отримати та платити за проїзні можливо тільки завдяки спеціальній картці, яку потрібно поповнювати. Готівкою оплата не приймається ніде. На замітку, на автоматах, де поповнюєш цю картку, завжди лежать безкоштовні чохли для неї.

Жінка купляє квиток на метро у Лондоні. Фото: Getty Images/Global Images Ukraine
Жінка купляє квиток на метро у Лондоні. Фото: Getty Images/Global Images Ukraine

Штрафи за безквитковий проїзд починаються з £80 і однакові для усіх видів транспорту.

Приватників немає, громадський транспорт керується окремим державним органом.

Схема лондонського громадського транспорту має багато нюансів, але працює такий варіант дуже добре. Відомо, що подекуди у світі лондонську схему метро вважають ідеальною.

Детальнішу інформацію можна знайти тут.

Варшава

Трамвай у Варшаві. Фото: warszawa.onet.pl
Трамвай у Варшаві. Фото: warszawa.onet.pl

У Варшаві громадський транспорт представлений трамваями, автобусами, поїздами та метро.

Столиця Польщі поділена на два райони, де у тому, що ближче до центру дешевший проїзд, а у другому, відповідно, дорожчий.

Квитки можна придбати як на кілька хвилин, так і на кілька днів чи місяців. Для прикладу, 20 хв. поїздки на громадському транспорті у Варшаві обійдуться вам у 3,40 злотих; 75 хв. коштують 4,40 злотих і 90 – 7 злотих. За денний проїзд доведеться викласти 15 злотих, за триденний – 36 злотих. За місяць поїздок потрібно заплатити 110 злотих, а за 90 днів – 140 злотих.

Квитки для проїзду в громадському транспорті у Варшаві. Фото: gazeta.pl
Квитки для проїзду в громадському транспорті у Варшаві. Фото: gazeta.pl

Квитки можна придбати на зупинках громадського транспорту, а от у водія ти їх вже не дістанеш.

Місцеві для проїзду використовують карти міські: потрібно прийти у відділ транспорту ZTM (з своїм паспортом та фото) і виробити картку, яка видається через 15 хвилин. Тоді поповнити її на скільки часу потрібно, наприклад 30 днів. Польським студентам цього робити не треба: на студентських квитках є чіп, який можна поповнювати. Крім цього, для них проїзд дешевший на 50%.

Штрафи за безквитковий проїзд становлять близько 200 злотих, це вже залежить від місця та часу оплати.

Міський транспорт державний. Майже всі автобуси Варшави комфортні та з кондиціонерами. Трамваї теж нові, проте інколи трапляються і старенькі, у яких вже не так приємно.

Ще є дуже зручний мобільний додаток, який полегшує проїзд: ти можеш вибрати куди їхати, і знайти детальний опис поїздки.

Детальнішу інформацію можна переглянути тут.

Вільнюс

Автобуси у Вільнюсі. Фото: 15min.lt
Автобуси у Вільнюсі. Фото: 15min.lt

У столиці Литви громадський транспорт представлений автобусами та тролейбусами.

Квитки можна придбати на 30 хвилин – 0,63€ (проте якщо брати його у водія він коштуватиме 1€) та на годину – 0,93€. Якщо купляти на довші терміни, то за квиток на 30 днів ви віддасте 28,96€, на 90 днів – 86,89€, на 180 днів – 173,77€ і на 270 днів – 260,66€.

У Литві є дуже багато пільгових категорій, які мають чималі знижки на проїзд (від студентів, пенсіонерів та людей з обмеженими можливостями до політичних ув’язнених, засланців, учасників опору та захисників незалежності Литви).

Часто ціни квитків залежать від днів, наприклад, вартість довгострокових абонементів може бути значно меншою, якщо не користуватись ним у вихідні.

Квитки можна купити онлайн у мобільному додатку чи на сайті. У кіосках можна придбати карту і поповнити її на місяць чи кілька поїздок. Для студентів, замість карти, можна поповнювати студентський квиток, у який вмонтовано чіп. У водія теж можна купити квитки і пробити їх у транспорті.

Дуже часто перевіряють наявність квитків, здебільшого в кінці або на початку місяця. Контролери не вдягнені у цивільне, а мають спецформу. Вони стоять на різних зупинках і, коли автобус чи тролейбус під’їжджає до них, то люди не виходять, поки ці працівники не перевірять усіх. Якщо знайшли порушника, то ведуть його до себе в машину: на перший раз попереджують, на другий – штраф 8€, потім 16€ і т.д.

Загалом транспортна система дуже зручна, також є хороший мобільний додаток, де ти можеш ввести адресу відправлення та кінцеву точку і отримати інформацію, які автобуси чи тролейбуси туди їдуть, скільки часу це займе та побачиш маршрут на карті.

Звичайно, до самої Європи ще трохи рости. Литва, як і Україна, любить купляти вже використаний транспорт: нещодавно держава закупила б/у автобуси в Німеччини. Проте, все ж таки громадський транспорт тут комфортний і зручний.

Детальнішу інформацію можна знайти тут.

Олена Водвуд,
ІА ZIK

Редакція не завжди поділяє позицію авторів публікацій.
* Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
реклама
більше новин
Top
2018-12-17 04:34 :20