понеділок, 25 червня, 2018, 10:57 Курйози
В австралійських метеликів вчені виявили внутрішні «GPS-компаси»
Фото: naked-science

Щовесни мільйони нічних метеликів перетинають Південно-Східну Австралію, у повній темряві долаючи більше тисячі кілометрів, щоб досягти затишних темних печер в Австралійських Альпах. Там вони проводять літо, а восени знову мігрують до місця народження, щоб залишити нове потомство. Через буре забарвлення крил метеликів Agrotis infusa називають «Богонг» (bogong), що означає «коричневий» на діалекті місцевих аборигенів. Вчені провели цікаве дослідження, яке підтвердило дивовижні здібності цих метеликів до навігації за допомогою орієнтирів місцевості та глобального магнітного поля.

Їх міграцію досліджувала команда професора шведського Лундського університету Еріка Уорранта (Eric Warrant). У статті, опублікованій в журналі Current Biology, вчені показують, що для навігації у своїх перельотах метелики здатні орієнтуватися за допомогою глобального магнітного поля Землі – так, як це роблять птахи. За словами вчених, це перше свідчення про використання геомагнетизму у нічних комах: досі вважалося, що вони орієнтуються лише по Місяцю і зірках, пише naked-science.

Богонг привернули увагу вчених внаслідок рекордної для нічних комах дистанцією своїх міграцій. Їх проста нервова система нездатна механічно запам’ятати весь складний маршрут і відтворювати його покоління за поколінням: метеликам необхідно використовувати прості орієнтири, які дозволяють вибирати певний вірний напрям. Щоб з’ясувати це, вчені провели лабораторні експерименти, симулюючи умови міграції для комах, поміщених в камеру.

Метелики-богонги на стіні печери / Фото: Eric Warrant

Робота показала, що вони змінюють напрямок руху відповідно до ліній магнітного поля, а також певними, помітними орієнтирами на місцевості. Якщо ці сигнали суперечили один одному, метелики швидко збивалися з потрібною траєкторії. Нескладний і невеликий мозок комах в черговий раз вразив вчених своїми здібностями – і тепер автори планують розібратися, як і звідки вони отримують сигнали про орієнтацію магнітного поля і як інтегрують цю інформацію з візуальною.