середа, 20 червня, 2018, 23:50 Суспільство
Вчені розкрили таємницю Венери

Загадкові розходження у вимірах тривалості дня на Венері виявилися пов’язані з гігантською «стоячою хвилею» в атмосфері Венери, недавно відкритої зондом «Акацукі».

Як з’ясували вчені, вона періодично розкручує і гальмує планету, йдеться в статті, опублікованій в журналі Nature Geoscience, – повідомляє svidok.online.

Результат пошуку зображень за запитом "фото Венери"

Венера, незважаючи на майже «земні» розміри і хімічний склад, входить в число одних з найбільш незвичайних планет Сонячної системи. Її надгуста атмосфера, розігріта до «пекельних» температур, обертається в 60 разів швидше, ніж сама планета, що породжує надпотужні вітри, які рухаються зі швидкістю в 500 кілометрів на годину, а день на ній триває довше, ніж рік – 240 і 224 земних діб.

Астрономи досить давно намагаються зрозуміти, з чим пов’язано таке повільне обертання Венери навколо своєї осі. Частина вчених вважає, що це може бути пов’язано з тим, що в далекому минулому вона, подібно до Урану і Меркурія, зіткнулася з великим астероїдом, який загальмував планету і «перевернув» її вісь, змусивши її обертатися навколо себе в «неправильну» сторону.

Ця ідея, як зазначає Томас Наварро (Thomas Navarro) з університету Каліфорнії в Лос-Анджелесі (США), суперечить даним із супутників, які вивчали Венеру в різні періоди часу. Їх спостереження показують, що якийсь невідомий феномен продовжує «гальмувати» планету і що довжина доби на ній збільшується на 6-7 хвилин через кожен венерианский «день».

Подібні розбіжності змушують багатьох планетологів вважати, що головним «гальмом» обертання Венери був не астероїд, а її «надзвукова» атмосфера. Як вважають прихильники цієї ідеї, її рух і тертя об поверхню другої планети Сонячної системи загальмувало її і продовжує гальмувати, що виражається в розбіжностях тривалості дня, виміряної зондами «Магеллан» і «Венера-Експрес».

Наварро і його колеги з’ясували, що породило подібні розбіжності у вимірах зондів, вивчаючи ще одну цікаву загадку Венери – загадкову «стоячу хвилю» довжиною в 10 тисяч кілометрів, відкриту зондом «Акацукі» відразу після його прибуття на орбіту Венери на початку 2016 року.

Подібні хвилі, як пояснює Наварро, зазвичай виникають в земній атмосфері над довгими і високими гірськими пасмами, і існують відносно недовго. На Венері великих гір немає, і хвиля, знайдена японської автоматичною станцією, не збирається зникати і до цього дня, що змусило вчених гадати, як вона могла виникнути.

Для відповіді на це питання Наварро і його команда створили комп’ютерну модель атмосфери планети, яка враховує всі великі нерівності, існуючі на її поверхні. Ці розрахунки несподівано показали, що «вічні» стоячі хвилі можуть виникати в день відразу в чотирьох регіонах Венери, де є невисокі височини і гірські гряди, і пропадати через кілька земних діб вночі.

Спостерігаючи за формуванням цих хвиль, вчені помітили, що вони повинні були особливим чином впливати на обертання планети навколо своєї осі, сповільнюючи її вночі і прискорюючи її вдень. Ці ж розрахунки показали, що планета прискорюється більше, ніж сповільнюється, що пояснює те, чому виміри тривалості дня з «Магеллана» і «Венери-Експрес» відрізняються один від одного.