Новини » Економіка 10 червня, 2018, 8:26
Швидкість залізничних перевезень в Україні зросте не раніше як за п'ять-десять років
ZIK
ZIK

Цього року «Укрзалізниця» планує вкласти рекордні інвестиції на майже мільярд доларів. Це у два з половиною рази більше, ніж торік. Але стан залізничного господарства такий, що важко визначити, куди найперше вкладати гроші, бо потрібні як вагони, локомотиви, так і нормальна дорога.

Про це йшлося у програмі новин «Перші про головне. Деталі» на телеканалі ZIK.

Якщо люди нарікають на плацкарти, вагони, де не працює кондиціонер чи брудна вбиральня, тоді вони ще не знають, в якому стані локомотиви, які тягнуть залізницею вагони з пасажирами.

«Немає ламп ПСС, трубок радіозв’язку, кожухів на КА, це все відсутнє, але машина якось виїжджає», - розповів машиніст.

Що саме у такому стані перебувають понад три тисячі українських тепло- та електротягів розповів і голова Вільної профспілки залізничників України Володимир Козельський. Чоловік стверджує, вже дійшло того, що машиністи, як водії старезних маршруток, ремонтують свої машини просто в дорозі.

«Локомотивні бригади, які їдуть беруть із собою торби, інструменти, інші запчастини, щоб можна було доїхати, хоча це можна було б вирішити. Але локомотивна бригада героїчно та відповідально відноситься до поїздки, щоб довезти локомотив до пункту призначення. Тобто це робилося їхніми героїчними зусиллями», – сказав голова Вільної профспілки залізничників України Володимир Козельський.

У травні залізничники почали масово відмовлятися виходити на лінії на несправних локомотивах. Влаштували, так званий, італійський страйк.

«Знаходили у локомотиві 20-30 порушень, які передбачають, що локомотив взагалі не має права вийти на магістраль», – говорив голова Вільної профспілки залізничників України Володимир Козельський.

Врешті-решт до залізничників дослухалися і кількох директорів депо звільнили, локомотиви почали лагодити. Але глобально клопоту це не забрало. Через нестачу, як кажуть залізничники «тяги», вже страждають металурги, аграрії, інші промислові підприємства, бо «Укрзалізниця» не встигає вивозити їхню продукцію та підвозити сировину. До всього ж бракує і вантажних вагонів.

«Не те, щоб в Україні було достатньо вагонів, їх є чимало. Проблема у якості цих вагонів, тому що вони зношені на 85-90% і їх потрібно замінити. Але найголовніша проблема у тязі. У нас обіг вагонів (основний показник використання вагонів, вимірюється часом, що витрачається на рейс, – ред.) впав з 2013 року у півтора рази. Це означає, що раніше обіг вагона тривав 5-6 діб, то тепер 9 діб», – прокоментував президент Об’єднання металургійних підприємств «Укрметалургпром» Олександр Каленков.

80% рухомого складу «Укрзалізниці» потребує заміни

Ще у 2013 році було майже 105 000 вагонів. Але понад 15 000 втрачено на Донбасі і в Криму. Із тих, що залишилися, тільки 68 000 у робочому стані, з них 3000 – пасажирські, інші – вантажні. Тим часом більше 80 відсотків парку як вагонів, так і локомотивів потребує глибокої модернізації або заміни.

Не здатна виконати всіх перевезень вантажів «Укрзалізниця» втрачає гроші. А йдеться про ті кошти, які конче потрібні на швидке оновлення парку вагонів і локомотивів.

У 2017 році залізниця закупила 50 одиниць на Крюківському заводі. Це менше як два відсотки від загальної кількості, але це є проривом, якщо зважати на те, що нових вагонів залізниця взагалі не купували з 2012 року. Цьогоріч придбають ще 54 одиниці.

Також у планах на найближчі роко закупити ще 10 швидкісних потягів. Чи будуть це «Хюндаї», чи вітчизняні «Тарпани» – наразі невідомо. Тепер головним завданням є збільшення швидкості руху.

«Є станції, за якими ми проводимо роботу, щоб замінити їх – це харківський напрямок, щоб поїзд не так критично знижував швидкість при проходженні», – розповів директор зі стратегічного розвитку та інвестиційної політики ПАТ «Укрпалізниця» Антон Соболевський.

Швидкість перевезень зросте не раніше, як через 5-10 років

Щоправда, суттєво підвищити швидкість пасажирських перевезень залізницею в найближчі 5-10 років – неможливо. Максимально швидко рухатимуться денні експреси – 160 кілометрів на годину.

«Якщо ми говоримо про підвищення максимально допустимої швидкості до 200-250 км/год, то на жаль потрібно будувати нову інфраструктуру», – прокоментував Соболевський.

Поки що більшість грошей залізничники планують вкладати в ремонт і закупівлю нових локомотивів та вагонів, щоб збільшити кількість прибуткових вантажних перевезень.

Зростання замовлень уже відчули на столичному підприємстві «Укрзалізниці». Дарницький завод, хоч і називається вагоноремонтним, не лише їх лагодить, а й будує. Торік із його цехів викотили 850 одиниць. Цьогоріч хочуть перетнути позначку у тисячу нових вагонів.

Завод має повний цикл виробництва, від лиття власного металу й виробництва деталей за допомогою ковальських молотів, до збирання вагонів і налаштування їхньої гальмівної та зчеплювальної систем. Керівництво заводу каже, що тепер виробляють звичайні напіввагони, але можуть робити абсолютно різні – було би замовлення.

«Буде завдання будувати зерновози чи інший рухомий склад – завод із цим завданням впорається», – наголосив заступник директора заводу з виробництва Євген Ділігодін.

Колеса на нові вагони постачає металургійне підприємство з Дніпра. Такі ж відправляють і в Європу. Під євростандарти підганяють і розміри напіввагонів. Щоб вони без клопоту курсували вужчою колією в ЄС.

«Модель дає можливість їхати у Словаччину та країни Євросоюзу», – говорив Ділігодін.

На заводі працює понад 1000 людей. Працівники високої кваліфікації тут отримають до 17 000 гривень. У цехи повертаються навіть ті, хто їздив на заробітки до Польщі. Працюють тут поки що здебільшого на старому обладнанні. Деяке устаткування ще приїхало з Німеччини 1945 року. Але й нове намагаються закуповувати для модернізації виробництва. Наприклад, є верстати з Китаю та Одеси. Але завод, який виробляє понад тисячу вагонів на рік в Україні не один. Схожі є в Кременчуці, Дніпрі, Маріуполі, Попасній і Лозовій.

«У цьому році заплановано збудувати на наших потужностях 3600 вагонів, за підсумками чотирьох місяців 2018 року ми вже збудували тисячу. Так що ми повністю дотримуємося графіку. Загалом за п’ять років заплановано збудувати і придбати 20 000 нових вагонів», – додав директор зі стратегічного розвитку та інвестиційної політики ПАТ «Укрпалізниця» Антон Соболевський.

Українські вагони тягтимуть американські тепловози

А от із закупівлею локомотивів складніше. Після втрати Луганського тепловозного заводу Україна не має свого виробництва. Найближчим часом на наші колії хочуть випустити «американців». Теплотяг «Дженерал Електрик» уже пройшов випробування, такий самий уже п'ять років використовують на Прикарпатті, на одному з цементних заводів.

У «Дженерал Електрик» уже розпочали виробництво першої партії на 30 теплотягів для України. Їх планують доукомплектовувати на Крюківському вагонобудівному заводі. Згодом розраховують налагодити в Україні власне виробництво таких локомотивів. Щоби під час збирання використовувати до 40% українських деталей. Загалом, за рамковою угодою на мільярд кредитних доларів, Україна розраховує придбати приблизно 200 таких теплотягів. А от де купувати електротяги – поки не визначилися. Адже всю інфраструктуру залізниці розраховано під машини, які тепер виробляють у Росії. Щоби закуповувати в ЄС чи США, треба готувати нову ремонтну базу.

Сергій Костеж, Олег Павлюченко, Кирило Лихачов, «Перші про Головне, Деталі»

* Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
реклама
Top
2021-01-20 16:16 :04