Новини » Львів 5 червня, 2018, 12:54
Вперше у Львові гратимуть скрипковий концерт Бузоні

9 червня у Львівському органному залі разом із Ukrainan Festival Orchestra гратимуть одразу два солісти – скрипаль Орест Смовж та альтист Сергій Гаврилюк. Вони підготували вишукану програму з творів Феруччо Бузоні, Ференца Ліста та Вільяма Волтона.

Такий репертуар у Львові прозвучить вперше, повідомляють організатори.

Довгий шлях ідеї

Орест Смовж кілька років поспіль живе за кордоном та концертує в Європі, Азії, Штатах, Австралії. Після навчання у рідному Львові та закінчення Київської консерваторі, Орест спочатку навчався в Сінгапурі, а зараз – у США, у відомої скрипальки Мідорі Ґото, чиї два виступи з аншлагом відбулися наприкінці травня в Органному залі.

Орест Смовж
Орест Смовж

 

Орест Смовж розповів, що ідея концерту 9 червня виникла давно, майже рік тому. Він тоді перебував на фестивалі «Dzenzelivka Classical Week», який разом із товаришами-музикантами організував у маленькому селі на Черкащині. Друг Смовжа, дириґент і керівник музичної агенції Collegium Musicum Іван Остапович, запропонував взяти участь у черговому концерті Collegium’а.

«Іван спитав, чи не хочу я зіграти скрипковий концерт Ріхарда Штрауса, – розповів Орест. – Я цей концерт не дуже люблю, на мою думку, він поступається концертові Штрауса для валторни і його концерту для гобоя. Тоді Іван запропонував скрипковий концерт Феруччо Бузоні. Цей твір, як на мене, навпаки, має переваги над іншими бузонівськими роботами. Так виникла ідея першого номеру червневого концерту».

Талановитий піаніст Бузоні був неперевершеним інтерпретатором творів Ференца Ліста, продовжувачем лістівської традиції у музиці. Тож цілком логічним вибором для концерту стала також симфонічна поема угорського композитора «Від колиски до могили», яку виконає Ukrainian Festival Orchestra під дириґуванням Остаповича.

Завершити концерт спочатку планували твором Каміля Сен-Санса, але талановитий альтист Сергій Гаврилюк, приєднавшись до творчої групи, запропонував іншу ідею. Так до програми увійшов концерт для альта з оркестром Вільяма Волтона.

Скрипка й альт

Сергій Гаврилюк ще навчається у магістратурі Львівської музичної академії, але вже відомий шанувальникам класичної музики участю у камерному оркестрі «Академія» та однойменному струнному квартеті. Останнім часом Сергій більше виступає у складі Українського фестивального оркестру в Органному залі. Нещодавно Гаврилюк став також куратором заходів в Органному. У травні там з успіхом відбувся його проект «Ніч Ґустава Малера», а в червні планується концерт «Шнітке: музика добра і зла».

Сергій Гаврилюк
Сергій Гаврилюк

 

Ореста з Сергієм поєднує скрипка. Це перший інструмент, на якому Сергій вчився грати. «Люблю помучити скрипалів – пограти іноді на їхньому інструменті», – жартує Сергій. Але зізнається, що свій альт уже ні на що не проміняє: «Він сподобався мені своїм тембром, низьким та багатим, цей інструмент часто порівнюють з людським голосом». Композитори альт не жалували аж до початку ХХ століття, то ж концерт Волтона – один із перших творів, написаних для альта з оркестром. З цією композицією пов’язана цікава романтична історія.

«Концерт має присвяту «Крістабелі». Так звали тодішню кохану Волтона – Крістабель Макларен, яка, на жаль, була заміжня, – розповідає Гаврилюк. – Першим виконавцем концерту мав стати Лайонель Тертіс, але він відмовився від виконання, назвавши твір занадто модерновим. Волтона врятував Пауль Гіндеміт, який погодився включити концерт до свого туру. І хоча Гіндеміт все ж таки приділяв більше уваги власним творам і прем’єра альтового концерту не була успішною, після неї Тертіс надіслав Волтону листа з вибаченнями і вже наступного року почав з успіхом грати цей концерт».

Провидець Бузоні

За словами Ореста Смовжа, Концерт для скрипки з оркестром Бузоні можна вважати українською прем’єрою. «Я не знайшов жодних згадок про те, що цей твір у нас колись виконували», – каже скрипаль.

«Бузоні був надзвичайно цікавою особистістю. Він грав на фортепіано, був активним солістом, менеджером, музичним письменником і мислителем, – розповідає Орест. – Бузоні видав трактат «Ескіз нової естетики музичного мистецтва», яким здійснив справжню революцію у музичній царині, адже описав у ньому музику майбутнього. Багато хто вважає це початком того, що ми називаємо авангардною музикою ХХ століття, початком електронної музики. І хоча трактат написаний через 10 років після скрипкового концерту, у самому концерті вже відчуваються деякі ідеї». Твір написаний наприкінці ХІХ століття, і в ньому ще можна побачити зв’язок із попередніми поколіннями композиторів – Бетовеном чи Брамсом, каже Смовж. «Але фактура концерту, те, як Бузоні трактує соліста, його відносини з оркестром, – це вже музика ХХ століття. У класичній чи романтичній традиції розвиток нагадує логічну оповідь, у Бузоні ми бачимо ніби кадри з кіно, вони раптово змінюються, іноді пов’язані між собою, іноді ні. Попри те, що концерт по-своєму авангардний, він дуже елегантний, вишуканий і легко слухається», – вважає соліст.

Такий музичний шлях з ХІХ у ХХ століття запрошує здійснити слухачів Львівський органний зал. Детальніше про подію – на Facebook.

Діана Коломоєць

* Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
реклама
більше новин
Top
2019-07-16 13:13 :44