понеділок, 4 червня, 2018, 14:58 Суспільство
В Одесі хочуть перейти на електричний громадський транспорт, – «Вижити в Україні»
ZIK
ZIK

Одеса – один із найважливіших транспортних вузлів країни. Через місто проходять міжнародні автошляхи, тут є морський порт. Звісно, транзитні автомобільні потоки оминають місто об'їзною дорогою, проте і це не рятує. Адже у самому місті безліч машин, які викидають оксиди вуглецю, азоту та сірки у повітря. Це не може не впливати на здоров’я місцевих мешканців, а тому експерти радять пересідати на екологічно-чистий транспорт, зокрема, велосипеди.

Про це йдеться у екологічному проекті «Вижити в Україні» з ведучим, солістом гурту «Гроші вперед» Феліксом Шиндером.

Шкода викидів автомобілів для здоров’я

В Україні авто має кожен п’ятий мешканець, враховуючи навіть немовлят. У середньому, при пробігу 15 тисяч кілометрів на рік, кожен автомобіль спалює дві тонни палива і близько 26-30 тонн повітря, зокрема, п’ять тисяч тонн кисню. А це у п’ятдесят разів більше за річні потреби людини.

Експерти кажуть: найбільша загазованість відбувається в теплу пору року. Окрім тяжких металів і чадного газу, внаслідок згоряння автомобільного пального, утворюється ще кілька небезпечних  речовин для довкілля.   

«Кожна людина вдихає шкідливі речовини. Найчастіше це оксиди вуглецю, азоту та сірки. Окрім того, у ґрунти, воду може потрапляти свинець», – розповідає еколог Алла Войціховська.

Невропатолог Любов Акерман каже: попри те, що Одеса – це зелене місто, місцевим мешканцям доводиться непереливки.

«Наша екологія страждає через велику загазованість міста. Тому у людей з’являються алергії, хвороби пов’язані із роботою серця, головного мозку. У центрі дихають миш’яком, свинцем, які порушують лімфатичну систему обміну речовин», – нарікає лікар-невропатолог Любов Акерман.

Навіть у курортній прибережній зоні концентрація солей металів, свинцю та цинку у півтора-два рази перевищує допустимі норми.

Контроль за шкідливими викидами автомобілів

«В Одесі приблизно 80 відсотків від всіх викидів продукують автомобілі. Ситуація ще не катастрофічна, але рівень шкідливих речовин у повітрі зростає. Хоча, поряд з цим, є тенденція до зниження забруднення, адже на вулицях все менше старих машин», – зазначає виконувач обов’язків директора Одеського департаменту екології та природних ресурсів Валентина Дацюк.

Однак, жінка стверджує, що контролю за викидами насправді немає.

«Ще десять років тому кожну весну і осінь проводили операцію «Чисте повітря». Всі автомобілі – приватні і громадські – перевіряли на кількість викидів. Якщо транспорт перевищував норму, то його знімали з маршруту і відправляли на спеціальне регулювання», – додає виконувач обов’язків директора Одеського департаменту екології та природних ресурсів Валентина Дацюк.

В Одесі обіцяють перейти на електричний громадський транспорт

Водночас, у департаменті екології та природних ресурсів Одеської області кажуть, що у міській цільовій програмі поліпшення стану навколишнього середовища на 2017- 2021 роки передбачені певні заходи, зокрема моніторинг за станом атмосферного повітря та техніко-економічне обґрунтування розробки заходів, спрямованих на зниження викидів забруднюючих речовин, пов’язаних із організацією руху вулично–дорожньої мережі.

«Електротранспорт є для нас пріоритетним. Для цього треба створити умови. Ми вже купили десяток тролейбусів, які на маршрутах працюють півтори-два роки. Також взяли кредит і докупили ще 47», – каже міський голова Одеси Геннадій Труханов.

Наразі ж центральна частина Одеси переповнена машинами різного віку: від автомобілів радянського зразка до європейських, тобто на польській або литовській реєстрації. Та левову частку – 53 відсотки, усе ж займають  автомобілі виробництва СРСР і країн СНД, а з них ще половина – тридцятирічні машини.

Європейські стандарти автомобілів

Українська влада 1 січня 2016 року запровадила екологічний стандарт «Євро-5», згідно з яким забороняється ввозити в країну автомобілі, яким вже більше дев’яти років. А з 2020 року буде запроваджено «Євро-6» – стандарт, який регулює вміст шкідливих речовин у вихлопних газах. Згідно з нормами нового стандарту, викиди вуглекислого газу нових легкових автомобілів повинні бути менше, ніж 130 грамів на кілометр шляху. Однак, не всі радіють впровадженню нових стандартів.

«Я переконаний, що це відверта маніпуляція для того, щоб лобіювати свій бізнес. Автомобілі, які виготовляють в Україні, зовсім не нові, вони не відповідають навіть «Євро-4». Водночас, з Європи привозять до нас відвертий брухт», – переконаний активіст ГС «Громадське авто» Станіслав Бучевський.

Перед тим, як встановлювати автомобільні стандарти зразка «Євро», слід розібратись із транспортними засобами «Євро-5», додає експерт. 

«Для контролю забруднення навколишнього середовища потрібно ввести дієвий технічний огляд», – наголошує активіст ГС «Громадське авто» Станіслав Бучевський.

Влітку 2011 року Україна скасувала обов’язковий техогляд усіх автомобілів, адже бачила там корупційну схему. У тодішній Державній автоінспекції техталонами просто торгували. Та згідно з Угодою про асоціацію з ЄС, техогляд має воскреснути. Його будуть проводити незалежні СТО чи пункти контролю, які відповідають низці технічних вимог. Нова норма має стартувати у 2019 році.

Велосипед, як екологічно-чиста альтернатива автомобілю

Одесит Руслан Верін проїхав велосипедом від Аляски до Мексики, відвідав 14 країн світу і подолав понад 14 тисяч кілометрів.

«Я півроку проводжу на велосипеді. Можу сказати, що зараз в Одесі їх набагато більше, ніж, наприклад, минулого року. Попри те, що інфраструктура нерозвинута, автомобілісти добре ставляться до велосипедистів», – каже одесит Руслан Верін.

Велогонщик Дмитро Нанакі чотири роки виступає на європейських змаганнях із велоспорту. Він зізнається, що розлучатись із двоколісним не збирається.

«Такий вид транспорту набагато чистіший, аніж автомобіль. Приємно, що у сусідній Польщі велосипедист є учасником транспортного життя. Там багато спеціальних доріжок. Крім того, якщо у тебе є автомобіль, але ти не хочеш ним користуватися, то тобі видають безплатний проїзний квиток. Є вибір: можеш їхати або у громадському транспорті, або на велосипеді», – розповідає Дмитро Нанакі.

Засновниця громадської організації «Веловектор» Оксана Цимбалова каже:  таку альтернативу авто потрібно пропагувати.

«Ми хочемо, щоб мерія Одеси приєдналася до просування ідеї велоруху. У нас є проект велосипедних доріжок: від кільця у центрі міста і до районів. Ровер – це справді комфортна альтернатива громадському транспорту чи автомобілю. Обираючи його, ми менше забруднюємо довкілля і дбаємо про здоров’я», – підкреслює засновниця громадської організації «Веловектор» Оксана Цимбалова.

* Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
реклама
більше новин
Top
2018-11-19 07:38 :57