четвер, 31 травня, 2018, 6:45 Суспільство
Астрономи виявили найважчу нейтронну зірку, яка за масою межує з чорною дірою

Великі зірки масою від 10 до 30 мас Сонця гинуть у вибухах наднових, а їх внутрішні шари утворюють нейтронні зірки. Ці занадто щільні об’єкти мають масу, порівнянну з масою Сонця, але розміри – близько пари десятків кілометрів.

Рекорд маси для них до сих пір тримався на рівні двох мас Сонця, однак нові дослідження пульсара PSR J2215 + 5135 показали, що до складу цієї системи входить нейтронна зірка в 2,4 сонячної маси.

Astronomu_Zvezda_30.05.18

Звіт про це іспанські астрономи представили в статті, опублікованій в The Astrophysical Journal, – повідомляють kontrakty.ua.

Надщільно «упаковані» речовини і енергія надають нейтронним зіркам цілий ряд дивних властивостей.

Однак настільки масивні серед них – велика рідкість: з більш ніж 2000 відомих на сьогодні нейтронних зірок лише кілька важче двох Сонць. Вони фактично перебувають на кордоні з чорними дірами – і дозволяють вивчати фундаментальні питання астрономії та фізики частинок.

Відкритий нещодавно пульсар PSR J2215 + 5135 включає швидкообертаючу нейтронну зірку і середніх розмірів зірку головної послідовності. Щоб виміряти їх масу, іспанські вчені провели паралельні спостереження відразу чотирма наземними телескопами, включаючи найбільший оптичний і ІК-інструмент Gran Telescopio Canarias.

Це дозволило оцінити вплив малого компаньйона на загальне випромінювання пульсара і виміряти швидкість його обертання і навіть різницю температур між його півкулями: звернена до нейтронної зірки «денна» сторона виявилася нагріта приблизно до 7800 ° С, а «нічна» – до 5700 ° С.

Нарешті, астрономи підрахували, що компаньйони по PSR J2215 + 5135 обертаються навколо загального центру мас зі швидкістю 412 км/с, роблячи оборот за 0,17 доби. Маса меншої зірки оцінюється всього в 0,33 маси Сонця; зате маса нейтронної зірки – в 2,27 Сонць.

Можливо, ця цифра дозволить уточнити величину Межі Оппенгеймера – Волкова, що визначає верхню межу маси нейтронної зірки, після якої вона колапсує в чорну діру.

Ця цифра, спочатку встановлена ​​в 0,7 маси Сонця, сьогодні, за різними даними, оцінюється в проміжку від 1,6 до трьох сонячних мас.

Варто зауважити, що пульсар B1957 + 20, за деякими підрахунками, може містити нейтронну зірку ще трохи більш важку, від 1,6 до 2,4 сонячної маси. Можливо, нові дослідження дозволять уточнити цю цифру і виявлять нам нового рекордсмена.