середа, 30 травня, 2018, 16:02
Вирішення проблеми сміття у Львові: що зроблено у ЛМР та ЛОДА
5

Чим Львів на сьогодні, через два роки після трагедії на Грибовицькому звалищі, може реально похвалитись у царині роботи з відходами? А поки нічим! Наразі найбільшим досягненням є те, що місто не завалене відходами, як це було ще рік тому. Та й тут немає заслуги чиновників Львівської міської ради – цю функцію з боями перебрала на себе ЛОДА і тепер чітко виконує її вже впродовж майже року.

Також обласна адміністрація зайнялася стихійними звалищами та регіональними полігонами, а громади, які погодились приймати сміття зі Львова, бачать реальні зміни, які сталися унаслідок співпраці та додаткового фінансування. А що ЛМР? ЛМР все лише у проектах та обіцянках. Структура міської ради так і не змогла налагодити ту роботу, яку треба проводити у системі поводження з ТПВ. Так і не запрацював профільний департамент, який починав вибудовувати Іван Рудницький. Натомість раптом у Ратуші з’явився киянин Вадим Ноздря, який і сконцентрував на собі усі проблеми реалізації «сміттєвих» проектів. Відтоді щонайменше почалася системна робота: зарухалась розробка технічної документації, з’явилось бачення термінів виконання робіт та їх вартості. І, що найважливіше, комунікація з ЗМІ та громадами, яких перестали годувати популістськими заявами та маніакальними істериками. Саме така риторика Андрія Садового налаштувала проти нього усю Україну та значну частину мешканців міста. І хоча зараз не все так гладко – з’явилась довіра та прагнення до діалогу.

Редакція ІА ZIK підготувала короткі підсумки роботи за рік у виконанні, як ЛМР так і ЛОДА.

Сміттєпереробний завод у Львові

Розміщення сміттєпереробного заводу на території поблизу очисних споруд «Львівводоканалу»
Розміщення сміттєпереробного заводу на території поблизу очисних споруд «Львівводоканалу»

Саме це підприємство мало б стати ключовим у системі переробки ТПВ як у місті, так і у області. Весь період, поки Львів бився у конвульсіях, куди саме відправляти сміття, з заводом та й іншими проектами роботи фактично не було. Лише коли функції з вивозу перейшли в область, а міський голова Львова перестав використовувати тему сміття в політичних цілях, почалась реальна робота. Та й тут не обійшлося без фальшстарту.

Спочатку мерія планувала будувати завод на території ТЕЦ-2, а функції розробника доручила ЛКП, що є власником ділянки – «Львівтеплоенерго». У ЛМР навіть слухати не хотіли про те, що це комунальне підприємство на чолі з Степаном Пакіжем не надто добре справляється зі своїми безпосередніми обов’язками. А тут ще й такі великі додаткові навантаження. І отримали у результаті. Не розібравшись у базовій інформації стосовно земельної ділянки, ЛКП замовило проекти у двох харківських інститутів на загальну суму 5,5 млн грн. При тому один з них – «Котлопроект», який спеціалізується на проектуванні котлів. Це й дало підстави припускати, що є ймовірність будівництва сміттєспалювальної установки. Ці підозри отримали ще більше підтвердження, коли такий пункт було виявлено у технічному завданні. І остаточно – після того, як Степан Пакіж та Андрій Садовий відмовились оприлюднювати цей проект, який вже було виготовлено! Редакція ІА ZIK ще досі не може його отримати, попри численні запити та особисту обіцянку мера.

Інформація про сміттєспалювальну установку та тотальна недовіра до команди Садового спонукала мешканців навколишніх сіл боротися проти заводу на ТЕЦ-2. І вони досягли свого – довели, що землі, на яких планувалось будівництво, місту не належать.

Тож ця помилка коштувала громаді Львова щонайменше декількох мільйонів гривень. Адже 0,5 млн за перший проект вже не повернеш, а з 5 млн, які були заплачені за другий – третина точно залишиться у проектанта.

ЛКП «Зелене місто», якій було доручено розробку нової ділянки на території «Львівводоканал» на вулиці Пластовій, намагається не повторювати помилок попередників, отож розпочала роботу з документації на землю. Паралельно було завершено розробку проекту заводу, яку проводила французька фірма «Еджіс». Це буде підприємство з механіко-біологічної обробки відходів. Зі сміття будуть відбирати спочатку вторсировину. Потім – біологічну частину, яка піде на спеціальну переробку та стабілізацію, після чого вона стане технічним компостом. Значну частину небіологічних залишків планують відправляти на переробку та виготовлення РДФ-палива. Поки що цей проект стосується другого етапу будівництва заводу і буде залежати від домовленостей про спалення РДФ з цементними заводами. Ті відходи, які залишаться, мають йти на захоронення на новий полігон. В перешаруванні цього сміття також будуть використовувати і технічний компост.

У лютому було оголошено конкурс на розробку проекту цього заводу. 27 березня було визначено переможця – ним став Інститут проектування «Комфортбуд». До кінця літа вони мають завершити роботу. Також паралельно ЛКП «Зелене місто» почало підготовчі роботи для оголошення конкурсу на генпідрядника будівництва заводу. Ці два процеси мають завершитися паралельно, і після того проект має пройти державну експертизу, а лише тоді конкурс на генпідрядника. Таким чином вже на початку наступного року можуть розпочатися будівельні роботи.

Вартість підприємства – орієнтовно 36 млн євро.

Вартість переробки та утилізації однієї тонни сміття для населення буде становити близько 1 тис. грн.

Новий полігон для Львова

На жаль, питання нового полігону ТПВ для чиновників ЛМР не є першочерговим. Їх можна зрозуміти, адже є ряд інших важливих сміттєвих проблем, які треба вирішувати. Окрім того, місто на два роки віддало функції з вивезення ТПВ в руки ОДА, тобто має час ще, щонайменше, до червня 2019 року.

Тривалий час щодо нового полігону у ЛМР ніхто нічого не міг сказати, лише констатували, що він буде на території області, а, отже, питання в першу чергу у компетенції Садового та Синютки.

Та час підтискає й інвестори вимагають чіткої відповіді, тож Вадим Ноздря зазначив, що остаточно треба визначитись до жовтня цього року.

«На регіональний полігон нам потрібна ділянка 25-30 га. І потенційно у нас вже є декілька варіантів. Вже є перелік локацій і навіть мапа їх розташування. Але ми їх поки не озвучуємо, бо це дуже чутливе питання», – розповів чиновник.

У місті розраховують на фінансування будівництва нового полігону у сумі 15 млн євро.

Рекультивація Грибовицького звалища

Грибовицьке сміттєзвалище. Фото: ГУ ДСНС України у Львівській області
Грибовицьке сміттєзвалище. Фото: ГУ ДСНС України у Львівській області

На даний момент це, напевно, найскладніша ділянка сміттєвого ланцюжка, над яким працюють у ЛМР. І тут є ряд факторів. Головний з них – тотальна недовіра до мерії з боку мешканців Грибович та Малехова.

Вони вже стільки разів наслухались обіцянок команди Садового, що зараз їм зовсім не довіряють. Люди небезпідставно підозрюють, що на звалище знову розпочнуть возити сміття. Як гарантію, що цього не буде, вони вимагають остаточний проект рекультивації. А його, за твердженням чиновників ЛМР, розробити неможливо, поки селяни не погодять їм відведення 3,2 га землі, яка вже і так опинилася під сміттям унаслідок трагічного зсуву.

Така-от патова ситуація, яку, здавалося б, слід вирішувати компромісами та переговорами. Але у ЛМР вирішили йти шляхом тиску та шантажу – змусити людей, яким десятки років отруювали довкілля, платити за воду.

Місцеві мешканці назвали такі дії методом загарбника та азійської орди. Також вони відкрито говорять, що це спосіб шантажу: ми вам знімемо плату, якщо ви виділите нам землю. Але вони не піддадуться на умови ЛМР і готові до радикальних дій.

Окрім того, на Грибовичах є ще ряд проблемних питань, які ніяк не можуть вирішити у ЛМР. Це і дамба, яка протікає. І фільтрати, очистку яких так і не розпочали. І гудронові озера, як, нібито, нічиї, але де постійно намагається хтось поживитися.

Отож кінця-краю цим проблемам не видно, але одне точно відомо: час грає проти ЛМР, адже, як і з новим полігоном, який не квапилися шукати, прийде час, коли інвестори поставлять чіткі терміни, у які слід подати проект. А йдеться про 25 млн євро – саме у таку цифру оцінили вартість рекультивації експерти з «Еджіс».

Ще важливим елементом вирішення проблеми сміття у місті вважають впровадження дієвої системи сортування ТПВ мешканцями на сміттєвих майданчиках та створення у кожному районі міста територій, де приймали б та утилізували великогабаритне сміття – як от будівельні відходи чи електротехніку. У цьому контексті, як заявляють у ЛМР, розробки вже є, але впроваджувати їх, очевидно, будуть вже з літа наступного року.

Вартість вирішення сміттєвої проблеми у Львові

Кошти на вирішення проблеми сміття у Львові: Суми, джерела фінансування та період реалізації
Кошти на вирішення проблеми сміття у Львові: Суми, джерела фінансування та період реалізації

Вище вже згадувалося про те, скільки коштів потрібно для різних сміттєвих проектів. Але не проблема – гроші для міста готові виділяти два міжнародні банки ЄБРР та ЄІБ. Також для їх отримання слід виділити й власне фінансування з комунальної казни. Разом виходить близько 80 млн євро.

Проаналізуємо, скільки слід буде платити місту, а значить його мешканцям, за ці кредити. Провівши власне розслідування та підрахунки, журналісти ІА ZIK з’ясували, що ця сума становитиме майже 9 млн євро в рік. Адже, в загальному, умови отримання міжнародних кредитів такі: їх надають на 10 років, але до того три роки пільгового періоду, коли не потрібно нічого платити, а лише налагоджувати роботу. Впродовж цієї декади суму кредиту слід повертати рівними частинами кожних півроку. А до того ж відсотки, які становлять від 3 до 6%. От і виходить 9 млн євро в рік, або 300 млн грн. Фактично це така ж сума, яку і зараз місто виділяє на погашення вартості додаткових кілометрів на вивезення, але, слід зазначити, що за ці кошти проблема сміття у місті мала б бути вирішена остаточно. До того ж платити доведеться лише перший десяток років, а далі лише працювати на благо міста.

Вирішення проблеми зі сміттям в області

Більш практично до проблеми зі сміттям підійшли у Львівській ОДА. Тут, окрім того, що на два роки взялися координувати вивезення ТПВ зі Львова, почали активний процес боротьби зі стихійними звалищами, впорядкування діючих полігонів та будівництво сміттєпереробних заводів. Згідно з затвердженою у кінці 2017 року обласною стратегією поводження з відходами, Львівщина буде поділена на декілька кластерів, які будуть формуватися навколо сміттєпереробних заводів, яких в області має бути чотири. Також з усіх існуючих має залишитись лише сім полігонів для ТПВ. Усі решта, як стихійні, так і діючі будуть рекультивовані і закриті.

Сміттєпереробні заводи на Львівщині

Ще у травні 2017 року під час конкурсу було визначено три фірми, які готові будувати заводи на Львівщині:

  • Інвестиційно-екологічна компанія «ІЕК», яка претендує на будівництво заводу на ділянці у с. Бронниці, Дрогобицького району;
  • ТзОВ «Вейст Менеджмент Системс», яке претендує на ділянку у Миколаївському районі («Сірка»);
  • ТзОВ «Глассворк технолоджі» теж зацікавлене у ділянці в Миколаївському районі.

Окрім них, четвертий завод готові збудувати у Червонограді корейські інвестори.

Із запланованих чотирьох підприємств найдальше зайшли роботи у Новому Роздолі та Червонограді.

На території роздільської «Сірки» має постати завод, який пропонує технологію біосушіння для виробництва РДФ-палива. Вартість проекту – 89 мільйонів євро.

«Тут інвестор завершує розробку проекту, і впродовж червня ми будемо готові обговорювати його з громадами. Буде представлено технологію заводу, його параметри, вплив на екологію, а також економічні позитиви, які він принесе.

Також рухається процес і у Червонограді. Тут буде споруджено сміттєспалювальний завод. Вже є рішення сесії і зараз чекають оголошення інвесторів. Але тут проблем не має бути, оскільки з міською владою вже тривалий час працює компанія з Кореї.

Два інші інвестори ще працюють над своїми документами і цього року також вийдуть на представлення проектів та обговорення їх з громадами», – розповів у коментарі ІА ZIK директор Департаменту розвитку та експлуатації житлово-комунального господарства Львівської ОДА Назарій Романчук.

Ситуація з полігонами на території області

Полігон ТПВ у Миколаєві
Полігон ТПВ у Миколаєві

В області є 154 стихійні сміттєзвалища і 20 полігонів. Зараз влада працює над рекультивацією власне тих стихійних звалищ, а більшість полігонів ще мають ресурс для приймання сміття, отож будуть закриватися в останню чергу. Зараз в області, до речі, сміття зі Львова приймають на 14-ьох з них – решту просто фізично не здатні це робити.

Вже зараз ведуться роботи з монтажу сортувальних ліній на полігонах у Новояворівську та Самборі. Вони були закуплені ще минулого року за кошт державного резервного фонду.

Також ведуться роботи на полігоні у м. Великі Мости, де вже завершується його впорядкування, будівництво дороги та нової сучасної карти захоронення ТПВ. Всі роботи також були профінансовані з коштів резервного фонду. Тут лише потрібно добудувати близько 800 м дороги, і полігон може почати повноцінно функціонувати.

Також впорядковано полігон у м. Миколаїв, який вже зараз приймає сміття зі Львова. Тут інвестор сам має намір фінансувати купівлю сортувальної лінії та будівництво нової карти захоронення ТПВ.

Обласна влада готова підтримати й інвестора, який ніяк не може добудувати карту захоронення у Золочеві, але для того він, разом з місцевою владою, повинні провести громадські слухання та переконати людей міста та навколишніх сіл у реальності та безпеці їхнього проекту.

Цього року в області мають намір рекультивувати три звалища за кошти обласного природоохоронного фонду. І такі роботи будуть проводитись щороку. Згідно з стратегією, до 2030 року в області залишиться сім полігонів, а всі решта будуть рекультивовані та закриті.

Сортування сміття

Також в області працюють над проведенням роздільного збору ТПВ вже на сміттєвих майданчиках. Для цього насамперед будуть встановлені контейнери для відбирання пластику. Найперше їх розмістять у райцентрах та інших великих населених пунктах, а згодом мали б встановити й у кожному селі.

Також стратегією роботи ЛОДА передбачено, що на кожному полігоні, які будуть працювати в області, буде встановлена сміттєсортувальна лінія.

Як висновок, можна зазначити, що на даний момент зусиллями Львівської ОДА налагоджено усі нагальні практичні моменти, пов’язані з вивозом ТПВ зі Львова, міст та сіл області. Відходи вивозять як на місцеві звалища, так і на полігони в інших областях. Також облдержадміністрація активно працює над тим щоби зменшити кількість стихійних звалищ, а ті, які працюють, щоби були приведені до належного порядку. Також вже стратегічно визначено, які з них будуть невдовзі закрито та рекультивовано, а на яких будуть добудовуватись нові карти захоронення ТПВ. Триває робота і з інвесторами, які готові будувати сміттєпереробні заводи, і невдовзі вже будуть готові документи для підприємств у Новому Роздолі та Червонограді.

У Львові ж все перебуває на фазі теоретичних розробок. Тішить те, що вже декілька місяців там створений єдиний центр впливу на роботу зі сміттям, який очолює Вадим Ноздря. Вже є ясність щодо фінансування, а також де, як і коли буде споруджено сміттєпереробний завод для міста. Виглядає, що до осені встановлено дедлайн для визначеності щодо місця будівництва нового полігону. А от щодо рекультивації Грибовицького звалища все дуже сумно. Команда Садового ніяк не може знайти компроміс з місцевою громадою, а, відтак, навіть протиаварійні роботи під загрозою.

Вчора, 29 травня, Андрій Іванович навіть заявив про те, що рекультивацію розпочато та проведено ряд робіт з дегазації та очистки фільтратів. Та це вкотре лише гарні слова, адже щодо дегазації – то проводиться лише буріння дослідних свердловин. А щодо очистки фільтратів, то станцію, нібито, модернізовано, але запустити її ніяк не можуть, оскільки не завершено тендерні процедури з закупівлі реагентів.

Богдан Білан,
IA ZIK

* Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
Top
2018-09-24 19:16 :18