Новини » Курйози 30 травня, 2018, 11:05
Ранній Всесвіт: астрономи виявили шість галактик, в яких немає зірок
Фото: naked-science.ru

Коли ми думаємо про галактики, перше, що спадає на думку, – це скупчення зірок, навколо яких крутяться планети. Однак астрофізики знайшли щось незвичайне – галактики з вкрай малою кількістю зірок, а, можливо, взагалі без них.

Ці беззоряні галактики (відомі як темні галактики) могли бути найбільш ранньою стадією галактичного формування. За деякими теоретичними моделями, їх могло бути набагато більше в молодому Всесвіті.

Проте через те, що в темних галактиках немає зірок, а тільки матерія і газ, вони випромінюють мало видимого світла, і це сильно ускладнює їх виявлення та вивчення. За весь час астрофізичних досліджень було помічено всього кілька кандидатів в цю категорію.

Так що виявлення шести нових темних галактик може істотно допомогти в розумінні того, чим вони є і яка їхня роль в галактичному формуванні.

Фото: naked-science.ru/Marino et al., The Astrophysical Journal

Журнал The Astrophysical Journal опублікував матеріал про відкриття, зроблене фізиками з Швейцарської вищої технічної школи Цюріха за допомогою нових технологій та методів, повідомляє naked-science.

Метод спирається на присутність квазарів – одних з найяскравіших об’єктів Всесвіту, які живляться від надмасивних чорних дір у центрах галактик. Світло виходить не від самої чорної діри, а через неймовірно високе тертя в аккреційному диску навколо неї. Вони випромінюють інтенсивний ультрафіолет. Це випромінювання називають лінією Лайман-альфа.

Якщо темна галактика, наповнена воднем, знаходиться поруч з галактикою з квазаром в центрі, друга буде діяти як свого роду ліхтарик, підсвічуючи цю лінію в спектрі випромінювання першої.

Така техніка вже використовувалася раніше – перш за все для визначення кількості претендентів в темні галактики раннього Всесвіту в 2012 році за допомогою дуже великого телескопа Європейської південної обсерваторії.

У 2014 році до телескопу додали новий інструмент – спектроскопічний оглядач MUSE (Multi-Unit Spectroscopic Explorer). Це дозволило команді дивитися в космос далі, ніж з колишньою апаратурою, і знаходити більш ранні темні галактики, ніж виявлені до цього.

Дослідники направили MUSE на шість квазарних ділянок, вивчаючи кожен протягом 10 годин наглядової часу. Вони отримали інформацію про повний спектр кожної з усіх можливих темних галактик і змогли виділити їх з приблизно 200 випромінювачів Лайма-альфа – як галактики без звичних зірок.

Поки немає доказів того, що це дійсно темні галактики. Однак вони не схожі ні на що інше. Значить, MUSE може бути дуже потужним інструментом для пошуку таких таємничих об’єктів.

«Кожна квазарна ділянка, яку ми спостерігаємо за допомогою MUSE, надає можливість виявити потенційні темні галактики і отримати важливу інформацію про ранні фази галактичного формування», – заявляють дослідники в своїй доповіді.