четвер, 17 травня, 2018, 15:46 Економіка
«Монетизація» на Львівщині: ані грошей, ані безкоштовного проїзду
Фото з відкритих джерел
Фото з відкритих джерел

Незважаючи на те, що монетизація пільг на проїзд на Львівщині ще не почала діяти на практиці, тобто мешканці області не отримують на руки обіцяних владою коштів, перевізники заявили: вже з 1 червня усі без винятку пасажири у маршрутках Львова та області будуть змушені платити. У тому числі – учасники АТО.

Про це йшлося 17 травня на прес-конференції за участю керівників автотранспортних підприємств Львова та області.

Перевізники посилаються на постанови Кабміну №197 та 196 щодо монетизації та розпорядження голови ЛОДА, яким затверджено мінімальний розмір виплат – 135 грн на одного пільговика у місяць.

Голова Асоціації перевізників Львівщини Іван Велійка заявив, що до 24 травня усі органи місцевого самоврядування мають прийняти відповідні документи та передбачити кошти на монетизацію у місцевих бюджетах. Мовляв, тепер перевізників не хвилює, що такі рішення у більшості районів наразі не прийняті. На сьогодні лише Пустомитівська райрада передбачила кошти на компенсацію вартості поїздок у громадському транспорті для чотирьох категорій пільговиків.

«1 червня 2018 року у Львівській області усі пасажири, які заходять у громадський транспорт, будуть оплачувати повну вартість проїзду. Відшкодування на проїзд, які пільговики мають отримати, покладаються на управління соціального захисту відповідних районів за місцем реєстрації, – заявив І.Велійка.

«Це не примха АТП чи перевізників, це рішення Уряду, яке треба виконувати. Із претензіями, непорозумінням, які будуть виникати, усі повинні звертатися до органів місцевого самоврядування – до управлінь соціального захисту. Водій, який керує транспортним засобом, ніякого відношення до цих рішень не має», – додав він.

Відтак, з його слів, з початком літа у маршрутках Львівщини будуть змушені платити, у тому числі учасники АТО, щодо яких раніше перевізники обіцяли певні поступки. «На сьогоднішній день монетизація поширюється на всі категорії пільговиків. Учасники АТО також мають отримати монетизацію. Виключень ніяких не існує», – додав І.Велійка.

Нововведення стосуються і міста Львова. «У Львові з 1 червня буде на 100% оплачуватися вартість проїзду всіма пасажирами, які користується громадським транспортом. На сьогодні Львівська міськрада ніяких рішень не приймала – ні щодо проведення монетизації, ні щодо роботи у звичному режимі, який існував до того. Львівська міськрада з вересня 2017 року жодної копійки перевізникам не відшкодувала – не уклала договорів, а відповідно не зробила замовлення на пільгові перевезення», – пояснив І.Велійка.

З його слів, на монетизацію Львівщині потрібно понад 617 млн грн у рік, з яких 190 млн грн – для Львова. Натомість за 2017 рік транспортним підприємствам відшкодували 37 млн грн.

Сподіватися, що якість перевезень поліпшиться після того, як платитимуть всі – марно. Цього навіть не обіцяють, хоча прогнозується, що доходи підприємств зростуть десь на 25%. «Додаткові кошти, які підприємства будуть отримувати, у першу чергу будуть скеровані на погашення кредиторської заборгованості перед постачальниками мастил, дизельного пального, запасних частин та інших витрат… Щодо того, що в підприємства з’являються нові обігові кошти, за які вони куплять нові автобуси, говорити не приходиться. Щоби підприємства купували новий транспорт необхідна 100% компенсація за пільгові перевезення або скасування пільг, економічно обґрунтований тариф. На сьогодні маємо економічно обґрунтований тариф в електротранспорті – 5 грн (у Львові, – ZIK). Користуючись простою логікою, тариф у автотранспорті має бути у 1,7 раза більшим. На сьогодні він мав би складати 8,5 грн. Це тариф окупності. Якщо ми хочемо закупити нові автобуси, а в міста стратегія дуже чітка (автобуси середнього класу чи великі низькопідлогові), то найдешевший такий автобус – 2,2 млн грн. Щоби за три роки окупити такий автобус, вартість проїзду має бути 20,5 грн, щоби окупити автобус за 5 років – вартість проїзду має бути 12,5 грн», – розмірковує І.Велійка.

«Якість перевезень на автобусах 10-річної давності не може змінитися. Треба оновлювати рухомий склад. Щоб оновлювати рухомий склад, треба встановлювати економічно обґрунтований тариф», – заявляє він.

Директор ТОВ «Міра і К» Микола Шкурган радить усі претензії щодо монетизації скеровувати до влади: «З 1 червня усі повинні здійснювати оплату. Якщо в людей є запитання, претензії чи незрозумілі ситуації, вони повинні звертатися до органів влади, управлінь соціального захисту і вимагати від них компенсації, надання коштів».

Як запевнили перевізники, водії навіть видаватимуть квитки, з якими пасажири зможуть звернутися за компенсаціями до органів соцзахисту.

Керівник департаменту дорожнього господарства, транспорту та зв’язку ЛОДА Роман Кокотайло назвав такі дії перевізників «законодавчо неправильними».

Він пояснив про все по-порядку: Монетизація вже почала діяти. Перший крок – прийнято розпорядження голови ЛОДА про базову суму компенсації для адресної допомоги людям. Другий крок – органи місцевого самоврядування мають прийняти у себе відповідні рішення й виділити кошти.

 «Розпорядженням голови ЛОДА визначено базову ставку виплат на одного пільговика у місяць. При цьому пільговики на міжміському сполученні отримуватимуть додатково 20%, люди з інвалідністю 1 та 2-ї групи та діти з інвалідністю – виплату у подвійному розмірі. Органи місцевого самоврядування повинні у себе прийняти відповідні рішення. Якщо все ж таки орган місцевого самоврядування не приймає такого рішення, залишаються старі правила гри – ті, які були. Вони виділяють кошти на компенсації перевізникам. Але ми будемо наполягати на тому, щоб були відшукані можливості місцевих бюджетів, люди отримали кошти, які вони повинні отримати і ми досягли певної соціальної рівності пільгових категорій. Адже є такі пільгові категорії, які взагалі не користуються громадським транспортом у зв’язку з обмеженими фізичними можливостями», – пояснив посадовець.

Щодо того, у яких районах Львівщини вже прийняті рішення про виділення коштів на монетизацію, Р.Кокотайло теж назвав лише Пустомитівський район. «Таке рішення прийняла Пустомитівська районна рада у межах району, не враховуючи ОТГ. На понеділок буде більш детальніша інформація, – каже він. – Як пояснив Р.Кокотайло, люди мали би отримати кошти до 20 червня або до 5 липня. А от чи отримають – велике питання. Перевізники вимагатимуть оплати за проїзд вже з 1 червня. «На мою думку, це дещо неправильно», – оцінив дії перевізників керівник департаменту. Чи якось реагуватиме обласна влада на такі дії маршрутників, які вкотре намагаються «качати права», – конкретно не відповів.

«Людям раджу спонукати свої органи місцевого самоврядування до прийняття правильних управлінських рішень у частині монетизації пасажирських перевезень. ЛОДА вже спонукала, видавши відповідне розпорядження. А людей ми просимо нас у цьому підтримати», – сказав Р.Кокотайло.

Як відомо, Кабмін у березні цього року прийняв рішення про впровадження монетизації пільг на проїзд, передавши відповідні повноваження на місцеві бюджети. На місцях же не в захваті від такої ініціативи, кажуть: коштів немає. Так, Львівська облрада 15 травня апелювала до керівництва держави із зверненням проти монетизації коштом місцевих бюджетів. Область вимагає із Державного бюджету на 2018 рік передбачити на компенсацію за пільговий проїзд окремих категорій громадян у сумі, не меншій ніж 300 млн грн.

Відтак з 1 червня у маршрутках можна прогнозувати чергові конфлікти пільговиків з водіями, особливо, коли йдеться про атовців, яким це право зовсім нещодавно гарантували і вже забирають, навіть не дочекавшись закінчення війни.

От тільки, чи прогнозує хтось можливі наслідки таких рішень?!

Наталія Шутка,
IA ZIK

Редакція не завжди поділяє позицію авторів публікацій.
* Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
реклама
більше новин
2018-05-28 02:37 :29