Новини » Львів 11 травня, 2018, 16:30
Занурення в епоху: Львівський органний зал запрошує на концерт «Автентичне бароко»
Константін Яковлєв. Фото з сайту pratticaterza.ru
Константін Яковлєв. Фото з сайту pratticaterza.ru

23 травня о 21:00 усі слухачі Львівського органного залу зможуть зануритися в музичну атмосферу XVIII століття під часконцерту «Автентичне бароко». Тут пролунають твори Генделя, Вівальді, Телемана, Кореллі, Фаша. Усі композиції музиканти виконають на копіях середньовічних інструментів.

Гість із Німеччини

Для поціновувачів музики бароко цей концерт стане справжнім святом, адже у ньому візьме участь визнаний у світі «бароковик», фаготист та гобоїст із Франкфурта (Німеччина) Константін Яковлєв. Він гратиме в ансамблі з відомими львівськими музикантами – скрипалькою Лесею Дерменжі, віолончелістом Дмитром Ніколаєвим, флейтисткою Наталією Павлів та клавесиністкою Анною Іванюшенко.

Про те, як утворився цей квінтет, розповіла Леся Дерменжі: «З Костею ми познайомилися завдяки чудовому музиканту Назару Кожухарю, який дириґував та допомагав організовувати проект Open Оpera в Києві. Ми грали там разом з флейтисткою Наталією Павлів. Коли зустрічаєш таких людей, як Костя, неможливо з ними не потоваришувати! Йому дуже сподобалось у Львові, і він обіцяв до нас завітати. І ось така нагода трапилася».

«Близнюки» стародавніх інструментів

Константін почав цікавитися музикою бароко давно: «У школі в мене з’явився запис концертів Вівальді французького фаготиста Клода Васмера. Перш за все, я вловив інакше забарвлення звуку, не схоже на жодні інші інструменти. Потім зовсім не схожу на оркестрову манеру гри струнних, контінуо, рубато». За словами музиканта, він почав замислюватися про гру на барочному інструменті після деякого невдоволення від навчання у Санкт-Петербурзькій консерваторії: «На третьому році аспірантури після прослуховування інших виконавців захотілося й собі взяти до рук барочний фагот і спробувати зіграти».

На концерті в Органному залі Яковлєв гратиме на копіях інструментів XVII-XVIII століть: флорентійському фаготі та англійському гобої. Наталія Павлів гратиме на українській хроматичній сопілці (один з видів поздовжньої флейти), сконструйованій майстром історичних дерев’яних інструментів Євгеном Ілларіоновим, а скрипка Лесі Дерменжі матиме жильні струни та бароковий смичок.

Константін Яковлєв зазначає, що грати на «близнюках» старовинних інструментів доволі непросто. «Найголовніша складність – це аплікатура. Для кожної моделі вона своя, – пояснює фаготист. – Інструменти відрізняються діаметром каналу, розмірами отворів. Вони можуть мати певні недосконалості. Деякі майстри вирівнюють їх, наближаючи до сучасних моделей, на таких фаготах і гобоях принаймні не треба ламати пальці під час гри».

«Зіпсований телефон» та інтуїція

Звук стародавніх інструментів порівняно із сучасними тихіший, виконавці використовують інші штрихи, грають майже без прийому вібрації. Хоча, як саме грали в епоху бароко, достеменно не знає ніхто. «Напевно, ми трохи граємо в «зіпсований телефон», – каже Яковлєв. – Існують трактати музикантів з різних країн про те, як потрібно виконувати таку музику. Але вони дуже відрізняються один від одного. Ми розуміємо, що в кожній країні той чи інший жанр трактувався по-різному, інструменти відрізнялися. Багато хто вважає, що в інтерпретації барокової музики потрібно, перш за все, орієнтуватися на власний смак. Мені здається, аби ця музика не була мертвою, її не потрібно заганяти у ті межі, котрі були в той час».

Що стосується інтерпретації музики бароко, тут Яковлєв захоплений українськими колегами: «Мені здається, українські музиканти інтуїтивно відчувають цю музику. У них власне прочитання. Можливо, завдяки вокальній традицій, школі. Ця музика дуже природня, їхній підхід також».

...І стіни допомагають

На концерті 23 травня музикантам у прямому сенсі слова навіть стіни допомагатимуть. «Музика бароко створена з афектів. Звук вимагає певного часу, щоб згаснути чи розвинутися. Тому акустика Органного залу – найбільш благодатна для неї», – каже фаготист.

За словами Лесі Дерменжі, програма концерту буде «непопсовою», адже й ансамблі у такому складі грають нечасто. Наприклад, прозвучить Концерт для скрипки, фагота та блок-флейти Сі мажор Йоганна Фаша. «Цей композитор не боявся сміливих поєднань інструментів», – каже Яковлєв. Також звучатимуть дві сонати одного з найбільш плідних творців камерної музики Ґеорґа Телемана. Інший Ґеорґ – Гендель – улюбленець «барочників». «Грати його тріо-сонати – одне задовлення!», – зазначає фаготист. Слухачі матимуть змогу насолодитися Тріо сонатою для гобоя, скрипки та контінуо Ре мажор Генделя. Ще одну Тріо-сонату, тепер вже Антоніо Вівальді, для фагота, блок-флейти та клавесина полюбляють й академічні виконавці. Так само, як і Сонату для скрипки №7, op. 5 А. Кореллі. На їхньому фоні незвичним вкрапленням виглядатиме вівальдівський Концерт для гобоя, блок-флейти та фагота.

Музиканти дуже ретельно готуються до концерту і запрошують усіх львів’ян разом з ними повністю зануритися в епоху бароко!

* Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
реклама
більше новин
Top
2019-10-16 23:28 :04