вівторок, 17 квітня, 2018, 11:49 Суспільство
Вчені випадково створили фермент-мутант, який переробляє пластикові пляшки
Пластикові пляшки. Фото: EPA/WU HONG

Вчені випадково створили фермент-мутант, який переробляє пластикові пляшки. Це відкриття може допомогти вирішити глобальну кризу пластикового забруднення.

До нового дослідження спонукало відкриття у 2016 році першої бактерії, яка природно еволюціонувала, щоб поглинати пластик на смітнику у Японії. Вчені тепер відкрили структуру ферменту, який виник у результаті помилки, – інформує видання The Guardian.

Міжнародна команда внесла у фермент певні зміни, щоб побачити, як він себе поведе, проте, як виявилося, вони випадково створили кращу молекулу, здатну переробити навіть поліетилентерефталат, який використовується для виробництва пляшок з безалкогольними напоями. «Насправді ми випадково удосконалили фермент», – повідомив професор Джон МакГіхан з Портсмутського університету, Великобританія, який очолював дослідження.

Фермент-мутант переробляє пластик за декілька днів – набагато швидше, ніж на це йде століття в океанах. Дослідники оптимістично налаштовані щодо цього та вважають, що цей процес може бути пришвидшено.

«Ми сподіваємося використати цей фермент, щоб розділити пластик на його початкові компоненти, які можна переробити знову у пластик, – сказав МакГіхан. – Це означає, що нам не доведеться більше видобувати нафту, і, в принципі, це повинно зменшити кількість пластику у навколишньому середовищі».

Щохвилини у світі продається близько 1 млн пластикових пляшок, лише 14% з них піддаються переробці, більшість же у кінцевому підсумку опиняється в океанах, завдаючи шкоди не лише морському життю, а потенційно й людям, які споживають морепродукти.

У даний час навіть ті пляшки, які переробляються, можуть використовуватися лише, як волокна для одягу або килимів. Новий фермент відкриває можливості для переробки прозорих пластикових пляшок у такі самі прозорі пластикові пляшки, що потенційно може скоротити потребу у виробництві нового пластику.

Нове дослідження опубліковане у журналі Proceedings of the National Academy of Sciences.

Переклад з англійської Оксани Вергелес, для ІА ZIK