п'ятниця, 23 лютого, 2018, 15:19 блоги Економіка
Українські дороги – чи є «світло в кінці тунелю»?
Олег Рибальченко
студент Київського Національного університету імені Тараса Шевченка

З 1 січня 2018 року в Україні запрацював «Дорожній фонд». Прем’єр-міністр України Володимир Гройсман заявив, що виділено рекордну суму, а саме майже 50 млрд гривень. Це майже вдвічі більше, ніж в 2017 році.

Проте, чи здійсняться масштабні плани ремонту доріг «Укравтодором» чи українські дороги залишаться об’єктом для жартів, лайки автомобілістів та темою для прес-конференцій високопосадовців, – питання залишається відкритим.

Створення дорожнього фонду та план реформування дорожньої галузі певною мірою є калькою на польську реформу доріг, здійснену до Євро-2012. Рупором цієї програми виступає екс-міністр транспорту, будівництва та морського господарства Польщі, виконувач обов’язків голови «Укравтодору» Славомір Новак.

Основною проблемою керівництво «Укравтодору» називає невелику кількість компаній-підрядників, які могли б реалізовувати ці проекти. Наявні українські компанії, а також турецькі та китайські фірми не в змозі охопити заявлений об’єм робіт.

Проаналізувавши ж декларативні виступи посадовців та реальний хід справ, можна дійти наступних висновків.

У разі негативного розвитку подій, керівництво «Укравтодору» може легко «вмити» руки. Виконувачем обов’язків керівника «Укравтодору» є представник «варягів-реформаторів» Славомір Новак. Маючи статус «в.о.», він практично не несе жодної відповідальності у випадку негативного розвитку подій та може легко повернутися до Польщі. Переглядаючи інтерв’ю та фото, створюється імідж ефективного менеджера, Новак має відмінний зовнішній вигляд від «типових чиновників», він вміло дає інтерв’ю та його кабінет обставлений дошками з планами діяльності. Проте, Новак є фігурантом корупційного скандалу в Польщі, свого часу це призвело до його відставки. Новак не задекларував коштовний швейцарський годинник, а пізніше намагався «вирішити» питання не проведення податкових перевірок його дружини. В Україні він має набагато більше корупційних спокус та ризиків.

До того ж, Новак хизується тим, що може залучити іноземні компанії для якісного ремонту доріг, проте на ділі, ремонт доріг в сніг та дощ триває.

 

Заступник Новака, Олександр Харченко, також має приставку «виконувач обов’язків». Він вже обіймав посаду заступника голови «Укравтодору» за часів… президента Януковича та власне був звільнений з посади в квітні 2014 року після перемоги Революції Гідності.

В проваджені реформи не мають достатньої законодавчої бази. Епопея над побудовою платних, концесійних швидкісних доріг в сучасних умовах є лише гучною темою для обговорення, адже в нинішніх реаліях неможливо залучити жодного інвестора під такий довготривалий та коштовний проект.

Цементно-бетонне покриття доріг було гучною темою для обговорення минулого року. Посадовці заявляли про чарівну довговічність цементно-бетонних доріг, їхню дешевизну в порівнянні з звичайним покриттям та легкість в виробництві. На початку лютого «Укравтодор» скасував 2 млрд фінансування дороги Миколаїв-Кропивницький передбачене в 2018 році.

В 2017 році на деяких українських дорогах було встановлено ваги для контролю за масою вантажівок, що в пошуках вигоди перенавантажені розбивають автошляхи. Начебто нарешті на українських дорогах мав бути порядок, але, як виявилося, відсутня система та законодавча база для ефективної фото-фіксації та притягнення до відповідальності порушників.

Отож керівництво «Укравтодору» є виконувачами обов’язків, призначене поза конкурсом та чинним ЗУ «Про державну службу» та мають сумнівні періоди в біографії. Польський «реформатор-корупціонер» та чиновник часів Януковича – непогана компанія чи не правда? Додати до цього величезний об’єм фінансування, галузь з необмеженими можливостями та вкоріненими традиціями «закатування грошей в асфальт», недосконалість українського законодавства та системи правосуддя – і ми отримаємо величезну кількість ризиків при хмарних перспективах. Чи є «світло в кінці тунелю» українських доріг – питання залишається відкритим.

Редакція не несе відповідальності за думку, яку автори висловлюють у блогах на сторінках ZIK.UA.
* Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
реклама
більше новин
Top
2018-11-16 11:18 :01