понеділок, 22 січня, 2018, 15:31 Економіка
Хаос і свавілля: Перевізники забирають пільги у пенсіонерів
Фото: lviv1256.com/Ілюстративне фото
Фото: lviv1256.com/Ілюстративне фото

Перевізники Львова та області вирішили скасувати з 20 січня безоплатний проїзд для пенсіонерів за віком, передбачений постановою Кабміну №354 від 17.05.1993 року «Про безоплатний проїзд пенсіонерів на транспорті загального користування». Постанова чинна на рівні держави, але не вигідна приватним перевізникам. Отже, вони самовільно вирішили її не виконувати, а вимагати гроші у пенсіонерів.

Як у цій ситуації реагує місцева влада і що робити пенсіонерам – з’ясовувала кореспондент IA ZIK.

Перевізники вимагають у пенсіонерів повну вартість за проїзд

17 січня ЛОО Всеукраїнської асоціації автомобільних перевізників поширила повідомлення, що після 20 січня пенсіонери у Львові та області платитимуть за проїзд. Так вирішили не Верховна Рада чи Кабмін, не суд, а автотранспортні підприємства регіону (!). Мовляв, немає грошей з бюджету на компенсації, не буде й пільгових перевезень. Відповідні оголошення вже з’явилися у міських маршрутках. «Ситуація заходить в тупик через невирішення цієї проблеми з боку Верховної Ради України та Кабінету міністрів України. Пенсіонерам пільги на транспортні послуги не передбачені Законами України», – заявили в асоціації перевізників.

Згодом в ЛОО ВААП оприлюднили «кілька актуальних роз’яснень щодо заяви про перевезення пенсіонерів». На підтвердження своєї позиції перевізники подали роз’яснення приватної юридичної фірми, яка вирішила, що згадана постанова Кабміну про безоплатне перевезення пенсіонерів не відповідає Закону України «Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії» від 2000 року, «відповідно до ч. 1 ст. 19 якого виключно законами України (а не постановами КМУ, – ZIK) визначаються пільги щодо оплати житлово-комунальних, транспортних послуг і послуг зв’язку та критерії їх надання».

Що каже місцева влада?

Заступник міського голови Львова з питань житлово-комунального господарства Сергій Бабак уникає прямої відповіді на запитання: законне чи незаконне рішення перевізників і чи платити пенсіонерам за проїзд. Він чомусь вважає, що журналісти намагаються його у чомусь «підставити». «Питання щодо законності рішення перевізників може надати або юридична консультація, або суд. Держава має врегулювати це питання. Я це казав ще півроку до цього. Зараз по всіх містах ідуть схожі речі щодо пенсіонерів. Міста не можуть витримати таке навантаження. Держава з 2016 року скинула з себе відшкодування пільг по пенсіонерах – що хочете, те й робіть на місцях. Так бути не може. Думаю, найближчими тижнями ситуація вирішиться. Буде відповідь від Укртрансбезпеки, перевізники зверталися до якоїсь юридичної консультації. Зверніться до них – нехай вони коментують. І не треба посадовців міської ради підставляти фразами на ефірах», – заявив С.Бабак.

З його слів, питання перевезення пільговиків регулюється виключно законодавством, а не договорами між міською радою і перевізникам. Наразі посадовець радить пенсіонерам користуватися маршрутами комунального АТП-1, де для них надалі діє безкоштовний проїзд.

З боку міської ради, повідомив С.Бабак, 19 січня він підписав листа до Укртрансбезпеки з проханням «дати оцінку дій перевізників і надати роз’яснення щодо цієї ситуації».

Начальник управління Укртрасбезпеки у Львівській області Сергій Небесний каже: наразі до управління згаданий лист від Львівської міської ради не надійшов. Водночас він коментує рішення перевізників так: «Постанову Кабміну, яка передбачає пільгове перевезення пенсіонерів у міському транспорті, ніхто не скасовував на рівні Уряду, а ми є органом центральної виконавчої влади, відповідно маємо її виконувати».

Зі слів керівника управління Укртрансбезпеки Львівщини, оскільки постанова чинна, перевізників, які її порушують – штрафують. «Коли до нас звертається пенсіонер із заявами і скаргами про відмову у пільговому перевезенні, ми відповідно до вимог чинного законодавства на них реагуємо – проводимо перевірку. Якщо факт підтверджується, виносимо штрафну санкцію. У тому числі це стосується виконання цієї постанови», – пояснив С.Небесний.

Директор департаменту дорожнього господарства, транспорту та зв’язку Львівської ОДА Роман Кокотайло запевняє: в області поки нічого не змінилося, пенсіонери оплачують половину вартості проїзду, як це і було домовлено з перевізниками у липні минулого року. З його слів, є поодинокі скарги на відмову у пільговому проїзді. На запитання, як зараз діяти пенсіонерам, пояснює: «Тим що у Львові – звертатися в міську раду. В області з 1 липня ми дійшли згоди з перевізниками, що вони надають 50% знижку пенсіонерам. Станом на сьогодні це поки що діє». «Є юридична тавтологія, коли закон України говорить одне, а постанова Кабміну – зовсім інший нормативний документ. Думаю, судові органи мають потрактувати правильно відповідний закон України», – пояснює він.

У разі, якщо перевізники виставлять нові вимоги пенсіонерам і у приміських маршрутках, запевняє Р.Кокотайло, посадовці ЛОДА будуть сідати з ними за стіл переговорів і шукати компроміс.

Думки експертів

Львів’янин, координатор групи «Типова львівська маршрутка» у Фейсбуці Ігор Стукалець вважає рішення перевізників «досить сумнівним». «Наведу цитату з публікації Асоціації перевізників: «Рішення про 100%-у оплату вартості проїзду пенсіонерів прийняли керівники автотранспортних підприємств. Серед них і автотранспортні підприємства, які не входять до складу Асоціації перевізників Львівщини. Голова асоціації через прес-службу й інші ЗМІ лише оприлюднив рішення». Вважаю, це свідчить про те, що відповідальність покладена на керівників підприємств, а точніше, на водіїв, які відмовлятимуть пенсіонерам у пільговому проїзді. Якщо вважають, що постанова КМУ, яка надає право пільгового проїзду пенсіонерам, суперечить Законам України, то її треба було оскаржувати в установленому порядку. А зараз ситуація виглядає так, що раптом перевізники помітили суперечливі моменти у законодавстві і вирішили на свій розсуд тлумачити норми. Як завжди, проблему спустили на рівень взаємовідносин водія з пасажиром, що призведе до конфліктів у автобусах», – пояснює І.Стукалець.

Львів’янин не береться давати поради, як діяти пенсіонерам, але зазначає: на їхньому місці за проїзд він би не платив. «Вважаю, що питання перевезень пільгових категорій повинно бути врегульовано в законному порядку, а не рішеннями адміністрацій перевізників. І ще одне: якщо перевізникам не відшкодовують перевезення пільговиків, то чому ж вони не подають до суду? А взагалі, я вважаю, що оплачувати повинні усі. Якщо хтось має пільги, їх треба монетизувати», – додав І.Стукалець.

«В законі, на який посилаються перевізники, йдеться, що тільки закон регулює пільгові групи. А із цього випливає, що постанова Кабінету Міністрів є підзаконним актом і має нижчу юридичну силу, ніж закон. Тому, зараз потрібно звернутись до Міністерства соціальної політики, щоб вони надали роз’яснення щодо цього», – коментує ситуацію голова ГО «За якісний транспорт» Святослав Товстига.

Він також зазначає: міськрада Львова не проявляє активності щодо запровадження адресної допомоги пільговикам. Зокрема, місто не надало лист-підтвердження до Мінінфраструктури щодо готовності співфінансувати пілотний проект монетизації пільг на проїзд.

Місцевій владі пільговики – як кістка в горлі. Річ у тім, що компенсації за пільгові перевезення держава передала на місцеві бюджети, а місцеві чиновники запевняють: грошей на це немає. Замість того, щоб вишукувати кошти чи ініціювати зміни до законодавства, домовляються й догоджають приватним перевізникам.

Часом виглядає так, що умови диктує не замовник послуг, а їх виконавець. Так, у липні 2017 року ЛОДА спільно з перевізникам вирішили, що пенсіонери мають платити 50% вартості у приміських маршрутах. Уже через півроку перевізники сміливо пішли далі – у Львові вимагають 100% вартості за проїзд. І це в ситуації, коли нормативно-правові акти гарантують цим людям пільгу. Поки пенсіонери виживають, влада спостерігає…

IA ZIK скерувало інформаційний запит до Міністерства соціальної політики України з проханням оцінити законність рішення перевізників Львова та області про те, що пенсіонери мають платити повну вартість проїзду.

<nbsp;>

Наталія Шутка,
IA ZIK.

Редакція не завжди поділяє позицію авторів публікацій.
* Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
реклама
більше новин
2018-05-28 00:47 :55