Новини » Суспільство 9 січня, 2018, 10:35
Ігор Тимець: Розвиваючи нові туристичні маршрути, відкриватимемо людям Україну
Директор Історико-краєзнавчого музею м. Винники Ігор Тимець. Фото: photo-lviv.in.ua
Директор Історико-краєзнавчого музею м. Винники Ігор Тимець. Фото: photo-lviv.in.ua

Розвиток музейної сфери є надзвичайно перспективним в Україні, адже ми маємо що показати світу. Величні храми і замки, які для пересічних українців можуть видаватися буденністю, вражають і захоплюють європейців. Однак для того, аби цю красу побачила якнайбільша кількість людей, у першу чергу потрібна потужна підтримка від держави. Крім того, важливим є розвиток нових туристичних маршрутів. Цим музейники мають займатися спільно із турфірмами. Без цієї співпраці не можна гарантувати успіху.

Про це в інтерв’ю ІА ZIK заявив голова Західноукраїнської спілки музейників, директор Історико-краєзнавчого музею м. Винники Ігор Тимець.

Які б Ви виділили основні здобутки та провали у музейній сфері у 2017 році?

– Найпершим позитивом є те, що ми зберегли музейну сферу. Найбільшим досягненням минулого року є те, що система і наші музеї функціонують. Дуже важливо, що залишилися більшість колективів, більшість колекцій. Але, звичайно, потрібно робити і кроки вперед.

Однозначно, в останні роки фінансування для музейної сфери є не надто хороше і потребує збільшення, щоб ми могли представити хороші, якісні продукти, щоб могли зацікавити туриста, який приїде у нашу державу і залишить у культурі гроші. У першу чергу ці кошти потрібні, щоб наші музеї змогли оновити експозиції, відкрити нові філіали. Адже ми маємо поруч європейських сусідів, у яких бачимо сучасні, гарні експозиції.

Звичайно, ми можемо також робити такі експозиції, адже маємо хороших фахівців – реставраторів, музейників, художників-дизайнерів, – але для реалізації планів потрібно вкладати кошти у самі музеї. В останні роки, у тій складній ситуації, в якій опинилася Україна, на жаль, кошти на капітальні видатки, на зміну експозиції не виділяють. І це, звичайно, є проблемою.

На чому у 2018 році у першу чергу мають зосередитись музейники?

– По-перше, кошти мають шукати не лише музейники. Це має бути державна справа. Гроші повинні закласти у самому бюджеті. А працівники мають зосередитися на налагоджені контактів, створенні великих експозицій, організації нових сучасних виставок не лише в Україні, а й в Європі. Адже через культуру ми добре рекламуємо нашу країну за кордоном. Сьогодні виставки наших провідних музеїв є відомі далеко за межами України. Вони привертають увагу й до наших проблем, ситуації, яка склалася у державі.

Також цього року варто б було змінити законодавство щодо музейної сфери, оплати праці, пенсійного забезпечення науковців. Це питання стоїть уже давно. Воно є дуже важливе. Адже сьогодні науковці у музеї отримують просто мізерні зарплати, а коли виходять на пенсію, то отримують мінімальні гроші. Разом з тим наші спеціалісти роблять таку ж роботу, як і науковці в університетах, інститутах.

Саме тому дуже багато молоді відмовляється йти працювати у музей. Люди розуміють, що при мінімальній зарплаті матимуть мінімальну пенсію, а в університетах виплати будуть набагато більшими.

Знаю, що зараз Міністерство соціальної політики розробляє стандартну структуру для всієї галузі освіти, культури, щоб відбулися істотні зміни у цих актуальних питаннях. Це є надзвичайно болючим, адже дуже важко утримати хороших фахівців на роботі. Зараз існує дуже багато приватних фірм, які приваблюють великими зарплатами, цікавими пропозиціями з-за кордону і грантами.

Для того щоб ми змогли створити дійсно гарні перспективні експозиції, відкривати їх, потрібні фахівці, яких забезпечуватимуть достойною заробітною платою!

Яких інших змін потребує музейна галузь, окрім фінансового забезпечення?

– Актуальним питанням на сьогодні є те, що у нас діє стара радянська система, коли рахують кількість відвідувачів, експонатів. Сьогодні це є нонсенсом, який був придуманий у радянський час і який діє і зараз. Ця постанова абсолютно себе не виправдовує, бо не можна пропустити через меморіальний музей велику кількість відвідувачів. Це буде смерть установи. Будинок просто перестане існувати!

І ганятися за кількістю експонатів теж не варто. Сьогодні нам уже відомі десятки музеїв одного експоната. Може бути, що один експонат цінніший від тисячі інших артефактів. Тобто, це залежить від вартості самого предмета.

Це законодавство прийшло з радянських часів. За ним, щоб музей четвертої, найнижчої групи, міг нормально працювати він повинен мати від 15 до 50 тис. відвідувачів на рік і до 30 тис. експонатів. Установи третьої категорії – це 50-75 тис. відвідувачів і 30-50 тис. експонатів. Ця норма була продубльована у 2005 році.

Але ви собі тільки уявіть, через маленький музей, до прикладу, музей ім. С. Крушельницької у Львові, пропустити 75 тис. відвідувачів. Це просто знищить установу!

Тобто, ці речі давно потрібно змінювати. Це питання неодноразово порушувало Міністерство культури і департамент культури (Львівської, – ред.) ОДА. Адже це справді важливо.

Звісно, є багато питань щодо відкриття нових експозицій та фондосховищ. Щоб музей розвивався, потрібно також мати можливість створення чогось сучасного.

Донині у Львові немає музею археології, історії Львова. Це теж актуальні питання. Ми бачимо, що Львів сьогодні приймає туристів, і люди хочуть сюди їхати. Але вони потребують культурного продукту. Хотілось, щоб у нас все ж таки переважили не Свято пампуха і пива, а щоб місто Лева було популярним завдяки своїй культурі і залишалося культурною столицею України.

Як Ви оцінюєте розвиток системи внутрішнього туризму в Україні?

– Сьогодні у цій сфері є багато зрушень. До прикладу, у нашому музеї (Історико-краєзнавчому музеї м. Винники, – ред.) запропонували відкрити новий туристичний маршрут. Музейники спільно з туроператорами розробили Глинянський шлях. Це давній шлях, відомий із княжих часів. Він пролягає через Винники, Журавники, Глиняни, Золочів, Перемишляни, Унів.

Сьогодні туроператори просять чогось нового. Адже більшість туристів з ближнього зарубіжжя – з Польщі, Чехії, Словаччини, Румунії, Угорщини – приїжджають два-три рази до Львова. Перший раз люди дивляться на місто, здійснюють поїздку замками «Золотої підкови», а потім їм стає нудно. Люди хочуть нових маршрутів. Якщо відкриють нові напрямки, то кількість туристів в Україні зросте.

У нас є для цього колосальний потенціал. Маємо десятки цікавих пам’яток, десятки цікавих місць, які можна показувати.

Сьогодні за підтримки ОДА ми відкрили новий туристичний шлях, музей у Глинянах. З’явилися туристи, які приїжджають, щоб відвідати саме цей маршрут, адже на ньому є те, що немає на інших об’єктах.

Звичайно, зрушення у кожному музеї є. Треба сказати, що у цьому контексті важлива підтримка місцевої влади.

Оскільки туристичний потенціал у ситуації, в якій перебуває Україна, менший, бо ми не можемо поки що поїхати у наш Крим, то, звичайно, більшість туристів їде на Закарпаття, Західну Україну. Тому зараз ми маємо реальні шанси збільшити кількість туристів і суму надходжень до бюджету, бо туристична галузь за прибутковістю посідає друге чи третє місце у світі.

Які в Україні є цікаві маловідомі місця, що варто відвідати?

– Таких місць дуже багато. Про це можна робити окремий матеріал. Скажімо, дуже цікавою є Хмельниччина. Це Самчики, Меджибіж. Також надзвичайно привабливою є Івано-Франківська область. Вона колосальними кроками рухається вперед у напрямку розвитку внутрішнього туризму, роблячи цікаві пропозиції. Гарно працює і Рівне. Вони молодці. Недавно там відкрився приватний музей відомого художника, архітектора, педагога Георгія Косміаді. Він був архітектором у Кремлі і заступником головного архітектора Москви.

Тобто, щороку у кожному регіоні відкриваються нові експозиції та музеї. Дійсно, у нас є що подивитися.

Ми дуже часто їздимо за кордон у Польщу, Німеччину, Францію, але, на жаль, не знаємо про те, що є в Україні. У нас є безліч замків, безліч цікавих місць. Якщо взяти лише територію навколо Львова, то там розміщені десятки церков з прекрасними розписами та архітектурою. Ми маємо під боком прекрасну дерев’яну архітектуру, якою захоплюється Європа. А цього не цінуємо, бо такі храми, які збудовані без жодного цвяха, для нас є буденністю. Також маємо чудовий Дрогобич, де є прекрасні музеї, чудові церкви.

Важливо зазначити, що зараз наші туроператори прив’язані до популярних маршрутів. Тобто, є стандартні маршрути, по яких везуть туристів, і на тому все закінчується. Але цим вони не лише зменшують привабливість своїх фірм, а й відмовляються від нового клієнта. Тобто, сьогодні оператори повинні змінити свій підхід і більше працювати спільно з музеями. Не може бути, що сьогодні всі є окремо. Має бути тісна співпраця. Думаю, оператори, знаючи вподобання туристів і точку зору своїх клієнтів, повинні спільно з музейниками працювати над новими маршрутами, щоб відкривати людям нові місця.

Розмовляла Надія Сапіга,
ІА ZIK

Редакція не завжди поділяє позицію авторів публікацій.

* Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
реклама
більше новин
Top
2019-05-27 10:49 :23