вівторок, 12 грудня, 2017, 8:00 Суспільство
Науковці у США заявили про відкриття нового виду матерії
Екситон. Фото: tehnot.com

В рамках експерименту в Іллінойському університеті міжнародна група вчених змогла підтвердити існування нового виду матерії – екситонію.

Майже 50 років фізикам не вдавалося досягти такого результату, повідомляє Tehnot з посиланням на опубліковане в журналі Science дослідження.

«Група вчених виявила конденсат із квазічасток (екситонів), які являють собою пов’язаний стан електрона і «проміжку» з позитивним зарядом. Конденсат, за висновками вчених, і є екситонієм, новою формою матерії. Квазічастки-екситони нагадують бозони: вони не пов’язані з електричним зарядом і можуть знаходитися в одному квантовому стані», – наголошується в повідомленні.

Щоб підтвердити існування екситонію вчені використовували кристали, вкриті диселенідом титану і сучасні високочутливі прилади, які допомогли виміряти колективні збудження енергетичних частинок-бозонів у парі екситони-проміжок, незалежно від їх імпульсу. Кристали охолоджувались до -83 градусів за Цельсієм.

Вченим вдалося 5 разів підтвердити результат дослідження, що дає змогу говорити про існування екситонію цілком упевнено. Матеріал має багато незвичайних властивостей: це ідеальний провідник, а також ізоляційний матеріал. До того ж, екситоній має властивості надрідини. Про прикладне застосування екситонію поки говорити зарано, проте дослідники переконані, що матеріал відкриває нові шляхи до розвитку квантових технологій.