Новини » Суспільство 11 листопада, 2017, 2:54
NASA зробило неймовірне відкриття в Антарктиді

Геологи і вчені з NASA знайшли на території землі Мері Берд на заході Антарктиди гігантське підземне «озеро», заповнене магмою, чиє існування поки є загадкою для вчених.

Про це повідомляють podrobnosti.ua з посиланням на LiveScience.

Фото из открытых источников

«Супутникові знимки вказують на наявність потужних і при цьому постійних потоків води, що спускаються з поверхні льодовиків в море Росса, а також пульсуючих викидів води в інших куточках Західної Антарктики. Ми показали, що ця вода може виникати тільки в результаті дії підземного тепла на нижні шари льодовиків», – пишуть Йоханнес Бондза з Центру Гельмгольца в Бремерхафені (Німеччина) і його колеги.

Щорічно льодовий щит Антарктиди втрачає до 2,8 тисячі кубокілометрів льоду, і в останнє десятиліття льодовий покрив скорочується все швидше.

Довгий час вважалося, що це відбувається через прискореного формування айсбергів, проте американські кліматологи в червні 2013 року з’ясували, що трохи більше половини від обсягу «зниклих» льодів було розтоплене теплими течіями, що омивають підводну частину льодового щита Антарктики. Рік тому вчені виявили, що аналогічним чином на льодовики діють сильні вітри, пануючі в Заполяр’ї в останні роки.

Ці теплі течії і потужні потоки повітря, тим не менш, не можуть повністю пояснити те, чому льоди південної полярної шапки тануть аномально швидко.

В кінці літа цього року вчені знайшли потенційну відповідь на це питання, виявивши десятки активних вулканів під товщею льодового щита Антарктиди.

Ці відкриття змусили Бондза і його колег замислитися над тим, як сильно виверження вулканів і потоки розпеченої магми в приповерхневих шарах надр Землі впливають на швидкість танення полярних льодів.

Справа в тому, що температура, при якій лід починає танути, досить швидко знижується в міру зростання товщини льодовика і тиску біля його підніжжя, завдяки чому навіть невелике нагрівання грунту може різко прискорити процес танення дуже товстих і стародавніх льодів південного континенту.

Керуючись цими ідеями, вчені проаналізували супутникові знимки Антарктиди і вирахували те, як швидко «течуть» її льодовики в сторону моря в різних регіонах континенту і як багато талої води утворюється поруч з ними. Ці дані геологи порівняли з аналогічними параметрами, обчисленими за допомогою комп’ютерної моделі льодової шапки континенту, що не включає в себе її можливий «підігрів» вулканами і «річками» з магми.

Дуже серйозні розбіжності в результатах розрахунків і спостережень вказали на наявність величезного озера з магми, розташованого на території землі Мері Берд на заході Антарктиди. Як показують розрахунки вчених, воно прогріває розташовані над ним породи і шари льоду майже з такою ж силою, як і Єллоустонський супервулкан, виробляючи приблизно в три рази більше тепла, ніж сусідні шари гірських порід.

Сам факт існування цього резервуара розпечених порід є загадкою для геологів – на території землі Мері Берд і льодовика Росса немає ніяких розломів і областей тектонічної активності, які могли б підтримувати існування лавових озер таких розмірів.

Як припускають Бондза і його колеги, це «озеро» є продуктом руху так званого плюму – грибоподібної вертикальної течії надгарячої і легкої матерії в мантії Землі. Плюми, за рахунок високої швидкості їх руху і високої температури, можуть «пробивати» товсті і холодні породи континентальної кори і виходити на поверхню планети, викликаючи найпотужніші виверження вулканів і породжуючи подібні підземні «озера».

Як вважають вчені, цей плюм піднявся до поверхні досить давно, приблизно 50-110 мільйонів років тому, коли Антарктика ще не була покрита льодами і на її поверхні мешкали динозаври та інші давні тварини. Цілком можливо, що минулі епізоди прискореного танення льодів південної полярної шапки були пов’язані з існуванням цього «озера», роблять висновок вчені.