Жінка: в тривозі й творчості триває твій талан(т)
Оксана Думанська
письменниця, перекладач

Про два суголосні романи з-під пера Марії Кривенко. Дорога опівдні – ВСЛ – 2017

Почну із назви книжки, бо вона бездоганна не лише асонансно, а й образно. Опівдні – це в час, коли проходить межа в триванні дня: хоч як би світило сонце, а воно вже прямує за видноколо. Як і дорога кожної із жінок, що вже досягли (ось-ось досягнуть) полудня віку. Що з ними відбулося в тій частині життєвої амплітуди – від колиски до домовини, коли вони, повносилі й життєлюбні, наражаються на чоловічу зраду, зневагу, зарозумілість, хитрість і хижість, підступність і підлість, – оповідає авторка.

Слід належно поцінувати сміливість Марії Кривенко, яка наважилася в обох романах поставити в осердя емоційно й творчо близьких жінок: Ольга («Тінь») і Марія («Дорога опівдні») гартовані одним і тим же досвідом студентського шлюбу, який вичерпав себе з народженням дітей, з прагненням чоловіків до свободи у своїх кар’єрних помислах, коли слово чи вчинок жінки, чи її зацікавлення, чи потреби виносяться за дужки важливих чоловічих справ. В цьому вони спільні, як і спільні у своєму «сільському» походженні: школа, батьки, вчителі, друзі – таке враження, що обидві героїні сиділи за сусідніми партами. Вони пережили не одну мить щастя о порі своєї закоханості (і в стані закоханості), після чого випили повну чашу розчарувань, як наслідок сподівання, замішаного на юнацькому романтизмі і першому сексуальному досвіді. І обидві відвойовують собі місце у «чоловічому» світі, виховуючи дітей, свідомо погоджуючись на інтелектуальне заробітчанство, бо ж хто скаже осудливе слово матері, якій доводиться бути водночас і батьком?!

Письмо Марії Кривенко особливе тим, що вона розвиває лінію буття своїх героїнь на тлі прочитаних книг, побачених кінофільмів, письменницьких біографій; ви упізнаєте приховану назву літературного журналу і навіть його редактора, а за ніжним іменем зі зміненою першою літерою постане знаменитий композитор («Дорога опівдні»). Хтось може дорікнути авторці за згадки про Висоцького, Окуджаву чи Костолевського («Тінь»), але ж не забуваймо, що то були за часи: Наташа Ростова панувала в голівках закоханих старшокласниць, а не хто інший, співана ж поезія була популярна в інтелектуальних гуртах, які ще не породили власних «бардів».

Сам стиль оповіді в романах різниться. Якщо у першому («Тінь») письменниця вдається до експерименту і подає перегук голосів двох сестер – Ольги й Ганьці, а потім переходить до внутрішнього монологу Ольги, то в другому головна героїня – Марія – оповідає про себе й навколишніх людей, скориставшись засобами внутрішнього монологу, сполученого із потоком притомності, коли літературні алюзії вмонтовуються в послідовність побутових подій, коли миттєві враження «втручаються» в логічну низку епізодів.

На мою думку, експеримент не був доведений до кінця, бо ж після умовного діалогу Ольги-Ганьці варто було б продовжити оповідь комусь третьому, що «спостерігав» за їхнім особливим змаганням, хто більше досягне – адже й та частина роману названа «Що думає інший». А «іншим» виявилася… Ольга.

Багато спорідненості і між чоловіками Ольги та Марії: що Юліан, що Людвік – міські хлопці, успішні студенти з прогнозованим успіхом у відповідній галузі; такі шлюби тягли за собою принизливі коментарі («їй потрібна міська прописка») та проживання з батьками, невдоволеними синовим вибором. За цих умов не один шлюб був загрожений, та в Ольги чоловік просто зникає безвісти, коли вони більш-менш усамостійнилися, а Марія втрачає навіки того, хто й так збирався її покинути задля іншої жінки. З Людвіком все зрозуміло – він обертався у таких сферах ділової та сексуальної комунікації, що реагував на тілесні поклики до дружини лише насиллям, бо всю свою шляхетність розпорошив на інших. А от Юліан – той утік не до іншої жінки, не помер нагло, як Людвік, лиш кинув напризволяще дружину з двома дітьми…

Є ще один типаж успішного чоловіка – це хірург Гасюк, самозакоханий і чарівний в поводженні із жінками. Він акторствує в палаті, де лежить Ганьця, і надовго затримує її в силовому полі свого чоловічого магнетизму, проте лякається її вагітності, бо пощо йому жінка в ортопедичному взутті. Вся його кар’єра – збіг рятівних випадковостей: уникнення відповідальності за чуже страчене життя і вчасна з’ява вакантного крісла. Вимріяний Ганьцею образ коханого чоловіка виявився порожньою оболонкою.

Як діяти жінкам, що опинилися сам на сам із проблемами, які легко піддаються лише тоді, коли є на кого опертися? Вони шукають себе у творчості: Ольга заробляє на еротичних романах, усвідомлюючи, що жвавість такого письма – то не надовго. «Зрозуміла, як отримати непоганий гонорар за книжку – треба й справді написати щось таке! І я зуміла. Йшлося про злягання, злягання і ще раз злягання, така єрунда, що соромно читати…». Марія ж, колись спробувавши себе в письменництві, вагається: «Цілісний текст, роман, ще дрімає в моїй свідомості. Намагалася кілька разів починати – одразу кидала, як тільки бачила, що ці сторінки – Гончар, а ці – Валерій Шевчук, а ці, даруйте, ось ця вар’ятка». Але невтолена любов до чоловіка, чиє покликання – любов до Господа, таки спонукає писати…

Марія Кривенко – сміливиця. Вона не боїться сказати про те, що жіноча сексуальність акумулюється в силу для творчості, що закохатися в чоловіка, чия звабливість така очевидна, та замурована обітницями, це відкрити свою душу для пристрасті, в якій і криється грішне з праведним. А без цих полярних понять не проживеш: піддатися гріховним помислам про заборонений плід – природне пожадання живого тіла, в якому ще пульсує гаряча кров, не притлумлена засторогами й заборонами, бо тіло воліє бути вільним, як і душа.

В романах Марії Кривенко засади фемінізму жодного разу не обрамилися в гасла, тому що саме гасла супроводжують його примітивне тлумачення. Але кожен жіночий образ – навіть не першоплановий – змальований письменницею з позиції ознак гендерної нерівності, скасувати яку важко навіть в третьому тисячолітті.

Редакція не несе відповідальності за думку, яку автори висловлюють у блогах на сторінках ZIK.UA.

* Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
реклама
більше новин
Top
2019-02-24 02:54 :01