Новини » Суспільство 11 травня, 2017, 1:36
Астрономи з’ясували, коли чорні діри закутуються в «шубу»

Процес злиття галактик змушує надмасивні чорні діри в їх центрах «ховатися» від решти світу, оточуючи себе щільним коконом з пилу, який не проникають навіть їх потужні викиди світла і частинок високої енергії,.

Про це йдеться в статті опублікованій в журналі MNRAS, – повідомляють РІА Новини.

Черные дыры покрываются шубой из пыли во время слияний галактик

«Чим ближче до завершення злиття, тим товща буде ця шуба. Надмасивні чорні діри ростуть з надвисокою швидкістю під час подібних об’єднань. Ті дані, які ми зібрали в ході цих спостережень, допоможуть нам наблизитися до розкриття загадки того, як впливають одна на другу, галактики і чорні діри», – розповідає Клаудіо Річчі (Claudio Ricci) з Католицького університету Чилі Сантьяго.

Вважається, що в центрі більшості великих галактик існує, принаймні, одна надмасивна чорна діра. Причини утворення цих об’єктів поки не зовсім ясні. Спостереження за викривленням простору навколо них дозволяють говорити про те, що типова маса надмасивних чорних дір знаходиться в діапазоні від мільйона до декількох мільярдів мас Сонця.

Астрономи вивчають подібні об’єкти вже кілька десятиліть, спостерігаючи за ними в радіохвильовому і рентгенівському діапазонах. Спостереження за подібними «важковаговиками» утруднені тим, що вони нерідко переховуються від нашого погляду під товстою «шубою» з пилу і газу, навколишнього ядра галактик.

Як розповідає Річчі, то, як ця «шуба» зникає і з’являється, сьогодні є предметом запеклих суперечок серед астрономів. За його словами, сьогодні багато вчених вважають, що пил і газ з подібного «кокона» є основним джерелом їжі для чорних дір, які допомагають їм рости дуже швидко, однак поки нікому не вдавалося довести, що це так, і зрозуміти, звідки береться цей пил.

Астрономи НАСА з’ясували, що злиття галактик змушують чорні діри одягатися в пилеву «шубу»

Проблема полягає в тому, що пил, зорі та інші об’єкти можуть перебувати на орбіті чорної діри дуже тривалий час, не падаючи в неї, що має обмежувати апетити і швидкість росту. Тим не менш, багато чорних дір в центрах галактик, судячи по яскравості їх викидів, ростуть з дуже високою швидкістю, якимось чином поглинаючи цей пил. Виникає питання – що може штовхати цей пил в бік чорної діри?

Річчі і його колеги зробили перший крок до розкриття цієї таємниці, простеживши за кількома десятками галактик, що зливаються, за допомогою орбітального телескопа NuSTAR і декількох інших рентгенівських обсерваторій НАСА і ЕКА.

Ці спостереження виявили цікаву закономірність – чим ближче були галактики до повного злиття, тим більше пилу присутнього в околицях чорної діри. У багатьох випадках пилу і газу було так багато, що викиди чорних дір виявлялися повністю закритими для нас, і були видні тільки в жорсткій частині рентгенівського спектра, в якій пил є «прозорим».

Як вважають вчені, формування подібних пилових коконів навколо злиття чорних дір було пов’язано з тим, що їх гравітаційні взаємодії «гальмують» пил і змушують його «падати» у бік центру майбутньої єдиної галактики. В цей час, як вважають Річчі і його колеги, чорні діри можуть набирати більшу частину своєї маси.

Що цікаво, відкриття подібних пилових «коконів» суперечить популярній на сьогоднішній день теорії про те, що зливаючі чорні діри оточує товстий «бублик» з газу і пилу, періодично закриває їх від нашого погляду. Якщо результати спостережень Річчі і його колег підтвердяться, то тоді астрофізикам доведеться переглянути загальноприйняті теорії еволюції галактик і переоцінити роль надмасивних чорних дір у їх житті.