Новини » Суспільство 28 лютого, 2017, 17:17
Том на фермі: любов і ненависть однієї статі
Вистава за п’єсою сучасного канадського драматурга Мішеля Марка Бушара «Том на фермі» на сцені львівського Театру ім. Лесі Українки
Вистава за п’єсою сучасного канадського драматурга Мішеля Марка Бушара «Том на фермі» на сцені львівського Театру ім. Лесі Українки

На сцені львівського Театру ім. Лесі Українки показують історію про любов із позначкою 18+. Любити можна по-різному, любов буває всякою, і говорити про неї теж можна в різний спосіб. Загибель молодого хлопця звела під одним дахом його матір, брата та коханого. Останній не має права себе видати, бо брат береже матір від правди, яка, якщо розібратися, й не така страшна.

Вистава за п’єсою сучасного канадського драматурга Мішеля Марка Бушара «Том на фермі», після однойменної екранізації Ксав’є Доланом у 2013 році, дійшла і до української сцени. Проект реалізував український драматург та режисер Павло Ар’є спільно із київським «Диким театром», Мистецьким Арсеналом та Театром Лесі, керівником якого зараз є.

У Києві прем’єра вистави відбулась у Мистецькому Арсеналі 17 та 18 лютого, у Львові – 19 та 24. Акторський склад різний, лише актриса Тетяна Фролова, яка виконує роль матері Агати, грає в обох містах.

Режисер Павло Ар’є ризикнув поставити цю виставу у Львові, де рік тому зірвали марш Рівності. На прем’єрні покази квитки розкупили за декілька днів до вистави.

Історія, яку показали львівські митці – про любов, яка пробивається крізь силу, ба більше – насилля.

Вистава за п’єсою сучасного канадського драматурга Мішеля Марка Бушара «Том на фермі» на сцені львівського Театру ім. Лесі Українки
Вистава за п’єсою сучасного канадського драматурга Мішеля Марка Бушара «Том на фермі» на сцені львівського Театру ім. Лесі Українки

Том, роль якого втілює Богдан Грицюк, приїжджає до сім’ї свого хлопця Ґійома, який нещодавно загинув. Сільську місцину (чи то відразу ферму) на сцені позначає зібрана солома, запах якої чують глядачі перших рядів. За необхідності на стіну виводять проекцію оленя, корів чи маленького теляти, а ще – зелених листків кукурудзяного поля. Стіл, стільці, вішалка… У мінімалістичному художньому оформленні залишається багато місця для акторів, їх гри та емоцій. На сцені є і місця для глядачів, що – зовсім несподівано – дає виставі ефект сповідальності. Особливо, коли актори промовляють свій текст до них.

Вистава за п’єсою сучасного канадського драматурга Мішеля Марка Бушара «Том на фермі» на сцені львівського Театру ім. Лесі Українки
Вистава за п’єсою сучасного канадського драматурга Мішеля Марка Бушара «Том на фермі» на сцені львівського Театру ім. Лесі Українки

Том єдиний із усіх героїв – обертовий персонаж, він змінюється протягом дії. Хлопець заходить на сцену стриманим, майже холодним, чи не ображеним – мама та брат його коханого не знають про нього та його роль у житті Ґійома. Том нервово, намагаючись зберігати спокій, озвучує власні думки вголос так, наче ремарки – чують лише глядачі. Френсіс, брат загиблого, знав, що одного дня Том таки приїде до них, і при першій зустрічі кинувся душити та бити його, наче бик – дужий та мускулистий.

Історія любові, яка ще живе у Томі, не може бути прийнятою і зрозумілою у маленькому селі. Френсіс, ще коли Гійому не було 15 років, фізично розправився із тим, хто захотів розкрити братову таємницю.

В історії на сцені Театру Лесі головним персонажем є Френсіс, роль якого виконує Остап Дзядек. Виглядає так, наче історія про нього. Він приковує до себе увагу своєю неоднозначністю, несподіваністю. Лише здається, що можна передбачити його поведінку, бо вона типова і стереотипна.

Кажуть, що є режисери, які пишуть сценарії спеціально для певних акторів. І якби Мішель Бушар знав Остапа Дзядека до написання п’єси, то можна було б подумати, що писав він цю роль для нього. Органічний, як собака, Френсіс, в якому є жорстокість, а мужність (власне, загострена чоловічність) стає більш яскраво вираженою поруч із Томом. Хоча стосунки між цими двома зовсім не однозначні.

Агата у виконанні Тетяни Фролової – вбита горем мати: повільна хода, зсутулені плечі, важкий погляд та тендітний тонкий беззахисний голос. Вона елегантна і витончена, навіть наче не пасує до цієї історії та цієї ферми. Жінка дуже любила Ґійома. А старший син Френсіс любить її так, що готовий навіть стерпіти ненависного Тома, бо він приносить мамі радість. Том залишається… І так живуть вони в якійсь особливій атмосфері трьох, такій затишній, теплій та домашній, що відчувається на останніх рядах.

Вистава за п’єсою сучасного канадського драматурга Мішеля Марка Бушара «Том на фермі» на сцені львівського Театру ім. Лесі Українки
Вистава за п’єсою сучасного канадського драматурга Мішеля Марка Бушара «Том на фермі» на сцені львівського Театру ім. Лесі Українки

Із, здавалось, простого сюжету – без особливих зовнішніх подій, колізій та перепитій – у напівпорожньому просторі при свідках-глядачах актори вибудовують історію-гру, історію-загадку, історію-ребус. Вона підходить впритул до провокації, балансує на межі допустимого і прийнятного із тим, що можуть гостро засудити.

«Том на фермі» нагадує мікровсесвіт: Павло Ар’є розглядає і досліджує спектр людських емоцій та почуттів, протиставляє любов та ненависть і поміщає їх в одного персонажа, досліджує людину та її природу – загадкову та непердбачувану – і ту, що на сцені, і ту, що в залі.

Марічка Цигилик, для IA ZIK.

Редакція не завжди поділяє позицію авторів публікацій.

* Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
реклама
більше новин
Top
2019-10-15 14:01 :43