Новини » Економіка

Як подолати залежність українців від тютюнової контрабанди

Сигарети. Фото: Bloomberg

Український кордон «тріщить» від тютюнової контрабанди. Як свідчить статистика від ДФСУ та Держприкордонслужби, фактично щодня виявляються правопорушення, пов’язані з контрабандою цигарок.

Причому такими заробітками не гребують як рядові українці, так і дипломати.

Нещодавно спіймали помічника депутата польського сейму, який намагався вивезти з України 2430 пачок сигарет з українськими акцизними марками. А у травні СБУ затримала українського дипломата з 60 тисячами пачок цигарок вартістю 620 тисяч гривень.

Яких масштабів сьогодні сягнула тютюнова контрабанда – важко сказати. Офіційної статистики – обмаль. За даними Держприкордонної служби за березень 2016 року випливає, що обсяг контрабанди сигарет зріс у 2,5 раза порівняно з 2015 роком. Загалом же, за підрахунками експертів ринку, такий бізнес дає прибуток приблизно 1 млрд доларів на рік. Основний фокус контрабанди цигарок – Європа. На жаль, цю невтішну тенденцію підтверджують дані дослідження Світової митної організації WCO: у 2015 році саме Україна була найбільшим джерелом незаконно ввезених сигарет до країн ЄС. За даними Європейського бюро по боротьбі з контрабандою та шахрайством (OLAF), втрати країн Європейського Союзу від торгівлі контрабандними сигаретами становлять 10 млрд євро щорічно.

То хто ж примножує контрабанду і чи можна зруйнувати «димову завісу» на кордоні? Про це ZIK запитував в експертів ринку.

Диму не стало менше

«Спроби контрабанди сигарет є не тільки на Закарпатті (якраз у нашій області цю тему після стрілянини в Мукачевому 11 липня 2015 року вдалося максимально закрити). Однак контрольно-пропускні пункти з Євросоюзом є також у Чернівецькій, Волинській, Львівській областях», – нещодавно заявив в інтерв’ю «Новой газете» голова Закарпатської ОДА Геннадій Москаль. Він пояснив, що навіть фури з контрафактною продукцією компанії «Хамадея» (розташована на території окупованого Донецька) вільно переходять кордон на сході України і спокійно доїжджають до західних областей.

«Це проблема не Закарпаття, а загальноукраїнського масштабу», – підкреслив він.

Згадані Москалем регіональні скандали і стрілянини, на думку народного депутата, голови підкомітету з питань митної справи та удосконалення Митного кодексу України Комітету Верховної Ради України з питань податкової та митної політики Тетяни Острікової, – це «відгомін розподілу контрабандних потоків, які генеруються внаслідок нелегального імпорту підакцизних товарів».

«За найскромнішими мірками, обсяг контрабанди сигарет з України можна оцінити в 1 тисячу фур на рік. При цьому генерується величезний обсяг «чорної готівки». Одні тільки контролюючі органи і силовики мають $100 млн на рік. В цілому ж обсяг цього бізнесу можна оцінити приблизно в 1 мільярд доларів», – вважає експерт з питань податкової та митної політики, заступник голови громадської організації «Сила України» Володимир Орлов.

Не бачить значних зрушень у вирішенні цього питання бізнес і населення. Як повідомила виконавчий директор Європейської Бізнес Асоціації Анна Дерев’янко, опитування бізнесу (в рамках розрахунку митного індексу) показали, що ситуація з контрабандою не змінилася.

«Суспільству не здається, що Україна ефективно бореться з контрабандою як сигарет, так і загалом інших товарів. Потрібно щось робити, аби детінізувати ринок, щоб країна отримувала більше доходів у казну і вони не потрапляли у кишені якихось окремих бізнесменів, які послуговуються зв’язками у державних органах чи пробілами у законодавстві, аби мінімізувати свої податкові зобов’язання», – пояснює вона. Дерев’янко уточнила, що у розмовах з головами тютюнових компаній або їх менеджерами вони відзначають, що контрабанда цигарок не зменшилась.

Колишній голова Держмитслужби Анатолій Макаренко нагадує, що контрабанда – це ціла індустрія, у якій працює багато людей. «У корупційний ланцюг входять деякі виробники, місцеві правоохоронці, кримінальні еліти, працівники митниці та прикордонної служби. Ця «команда» працює доволі злагоджено і креативно. Усі ці люди мають власний інтерес у цій справі. Ситуація із тютюновою контрабандою залишилася такою ж, як і була», – вважає він. За словами досвідченого митника, тютюнова контрабанда йде у країни Західної Європи через кримінальні й напівкримінальні транзитні коридори. Втім, винахідливі українці не втомлюються вигадувати нові способи, навіть у цеглу вмуровують пакети з цигарками. «Окреме питання – ДНР і ЛНР, де є серйозні потужності тютюнового виробництва. Якщо з цим зараз не боротися, то у майбутньому можемо мати серйозні проблеми… Підкреслюю, ті товари, які виробляються там… можуть бути загрозою для ринку всієї України», – пояснив він.

Крім того, контрабандою займаються і так звані «човники» (жителі прикордонних міст).

Причини

Є кілька причин розвитку контрабанди.

Перша – вартість цигарок у ЄС значно вища, аніж в Україні. «Наразі середньозважена ціна пачки цигарок в Україні – близько 15-16 грн. Є ті, які коштують 10-12 грн. Якщо взяти Польщу та Словаччину (найближчі держави до України на кордоні з ЄС), то там пачка обходиться в 3 євро, тобто у перерахунку майже 90 гривень. Якщо підемо далі в Європу, то, наприклад, у Великобританії пачка «Парламенту» – майже 10 фунтів! Різниця між 15 і 90 гривнями і є економічним стимулом, щоб українці їхали у великі оптові торговельні компанії, скуповували цигарки великим партіями та нелегально перевозили їх у країни ЄС», – пояснює Тетяна Острікова.

Друга – слабкий контроль на кордоні та хабарі. «Щоб на кордоні не побачили, не знайшли чи прикрили очі на великі партії таких цигарок, контрабандистам доводиться сплачувати хабарі (митникам, прикордонникам, іншим правоохоронцям, які «пасуться» на межі митниці та державного кордону)», – продовжує вона.

Але остання проблема стосується не лише України, а й ЄС, переконує заступник голови парламентського комітету з питань економічної політики Юрій Соловей. «І там, і там є корумповані чиновники. Контрабанда – це відповідальність двох сторін на митниці: тих, хто випускає, і – впускає»,– каже він.

На думку Анатолія Макаренка, в Україні система боротьби з контрабандою відсутня ще з однієї причини. «Надзвичайно ослаблена митна служба України, відсутня взаємодія підрозділів, правоохоронних органів і так далі... Нині кримінальні корупційні ланцюги, які й ведуть контрабанду, виявилися сильнішими, аніж державні ланцюги, які повинні з цією контрабандою боротися», – вважає досвідчений митник.

За промахи на кордоні заплатить бізнес?

За словами Тетяни Острікової, говорячи про контрабанду цигарок, слід розділяти її на кілька видів.

Перший – нелегальний імпорт такої продукції в Україну і контрафакт (виробляється всередині країни). «Її обсяг становить лише 1,5% від загального обсягу цигарок (у 2015 році – 70 млрд штук), вироблених та імпортованих в Україну», – пояснює вона.

Другий – з України в Європу. Масштаби цього процесу, за словами депутатки, дізнатися за допомогою прямих методів практично не можливо. «З допомогою непрямих методів бачимо, що її обсяг зростає з року в рік», – зазначає вона. «Аналіз тютюнового ринку в ЄС непрямими методами показав, що обсяг контрабанди з України в 2016 році збільшився. Висновок роблять завдяки даним з ЄС: якщо в Європі ловлять контрабандну партію цигарок, то на центральний європейський офіс компанії-виробника тютюнових виробів цієї марки накладається штраф (попри те, що в Україні він легально її виробляє, а значить – сплачує всі податки). «В 2016 році розмір штрафів, у порівнянні з 2015 році, збільшився, тобто обсяги контрабанди з України в ЄС зросли», – робить висновок Тетяна Острікова.

Тож, за промахи на українській та європейській митницях платить виробник. Чи справедливо це?

«Наша материнська компанія «Філіп Морріс Інтернешнл» працює у всіх країнах Європи. Коли дешеві сигарети з України незаконно потрапляють до ЄС, вони конкурують з легітимними сигаретами місцевого виробництва підприємств, які також входять до «Філіп Морріс Інтернешнл». Продавши приблизно за 80 євроцентів пачку «Мальборо», яка потрапляє до ЄС, компанія втрачає можливість легітимно продати «Мальборо» в Польщі за 3 євро або в Німеччині за 6 євро. Отже, нелегальна торгівля нашими сигаретами – це удар по нашому бізнесу. Саме тому ми використовуємо найсучасніші технології відстеження руху тютюнових виробів»,– пояснили у прес-службі одного з найбільших виробників України компанії «Філіп Морріс Інтернешнл».

Керуючий зв’язками з урядовими установами України, Молдови та країн Кавказу «Філіп Морріс Інтернешнл» Олексій Калиніченко детальніше пояснив про масштаби втрат від тютюнової контрабанди: «Більшість таких сигарет купується в точках оптової торгівлі. Отже 5% роздрібний акциз не нараховується при продажу і не потрапляє до місцевих бюджетів. Замість розвитку власних бізнес-проектів, пошуку гідної праці, отримання нових навичок та знань, українці вибирають шлях незаконної торгівлі. Замість нових стартапів маємо нових сигаретних контрабандистів. В подальшому хабарі при перетині кордону та митному догляді поширюють ракову пухлину корупції на всі рівні правоохоронців держави. Україна і українці стають залежними від контрабанди сигарет». 

Страждають і євроінтеграційні прагнення

Тютюнова контрабанда б’є по іміджу України у світі.

«Страждає міжнародний імідж України. Адже українські контрабандні цигарки формують нечесну конкуренцію для тих європейських виробників тютюнової продукції, які легально її виробляють або імпортують на територію ЄС зі сплатою всіх митних платежів. Тому економіка ЄС потерпає від такого «чорного» імпорту з України», – каже Тетяна Острікова.

Погоджується з нею і колишній голова Держмитслужби Макаренко: «Це, дійсно, велика проблема для нас як для країни, яка є «донором» цієї контрабанди. Це іміджевий виклик для наших західних партнерів, адже для них це означає підрив їхньої акцизної та податкової політики».

Виконавчий директор Європейської Бізнес Асоціації Анна  Деревянко вважає, що головна проблема полягає в тому, що українці не навчилися поважати закони, як наприклад, у Швейцарії чи Німеччині. «Там навіть найменше відхилення від правил карається, а у нас – ні. Через це певні інтеграційні можливості гальмуються. Окрім того, маючи такий негативний імідж, нам дуже складно «просувати» позитивні новини, які стосуються країни, а от негативні – без проблем», – підсумовує вона.

Цифрові технології проти контрабандистів

Виробники кажуть, що запроваджують європейську модель контролю за пересуванням цигарок. Саме вона, на їхню думку, покликана полегшити митникам та прикордонникам боротьбу з контрабандою. Як це діє, нам пояснили у компанії «Філіп Морріс Україна». «Ми використовуємо спеціальні коди на пачках та блоках сигарет. Код – це унікальна комбінація, яка складається з випадкових дванадцяти чисел та літер. Комп’ютер генерує цей код, який наноситься на пачку. Одночасно з кодом, який ми можемо прочитати «неозброєним» оком, наноситься окремий крапковий код для машинного зчитування інформації. Код дозволяє зберегти таку інформацію, як дата, час виробництва; індивідуальний номер машини, яка виробила сигарети; марку, максимальну ціну, цільовий ринок продажу; інформацію про адреси зберігання; дані про кожний рух по ланці постачання. В подальшому код на пачці, блоці та коробі інтегрується (збирається) та діє за принципом «матрьошки». Тобто, коли ми відвантажуємо короб сигарет, ми його скануємо та автоматично вносимо до системи данні про всі блоки та пачки, які упаковані в цей короб. Сканувавши за допомогою смартфона пачку, я можу відстежити весь її рух від виробника до рітейлу», – пояснюють у прес-службі одного з найбільших виробників цигарок в Україні.

Втім фідбеку з боку відповідних державних органів виробники не спостерігають. «Наразі, ми не бачимо зацікавленості з боку ДФСУ використовувати факти, які ми отримуємо, відстежуючи рух сигарет. Зауважу, що сьогодні ми маємо інформацію про 100 відсотків блоків, які перебувають в обігу. Відстеження на рівні кожної індивідуальної пачки є технічно можливим. Зрозуміло, що це потребує додаткових інвестицій в обладнання з боку виробників. І ми насправді готові розвивати цей напрямок, якщо побачимо інтерес та підтримку з боку держави. Саме такий рівень відстеження та контролю за обігом сигарет дозволить уряду отримати повну картину на ринку та ідентифікувати «чорні точки», в яких сигарети переходять до нелегальних каналів постачання», – пояснили у прес-службі «Філіп Морріс Україна».

Як змінити ситуацію на кордоні, аби «димова завіса» розвіялась?

Опитані експерти дають чиновникам кілька порад.

Перша – законодавчо посилити відповідальність за контрабанду.

«Сьогодні корупція – це питання №1 у суспільстві. Але чомусь ніхто не говорить, що вона безпосередньо пов’язана з низькими зарплатами у державних службах. Чому люди не отримують нормальні гроші за свою роботу? Адже податки і мито ніхто не платить. Тому, якщо ставити питання, який злочин у державі першочерговий, на мій погляд, це несплата податків, мит і контрабанда. Відповідальність за ці речі потрібно жорстко криміналізувати – позбавляти волі мінімум від трьох років», – вважає Юрій Соловей.

Згодна з ним його колега по парламенту Тетяна Острікова. «Запровадити кримінальну відповідальність за переміщення тютюну, цигарок, алкоголю у відповідних обсягах поза митним контролем або з приховуванням від митного контролю. Такий законопроект виносився у Раду («Про внесення змін до Кримінального Кодексу щодо криміналізації контрабанди підакцизної продукції»), але не знаходить підтримки – набирає 150-160 голосів. Чомусь не голосують депутати», – визнає вона.

До речі, у європейських країнах за контрабанду можна потрапити до в’язниці на строк до 10-ти років.  В сусідній Румунії кримінальна відповідальність настає за незаконне перевезення (увага!) лише однієї пачки через зелений кордон, в Угорщині – за контрабанду сигарет вартістю понад 100 тисяч форинтів (стільки коштує приблизно 15 блоків сигарет), а в Словаччині – за більше 8 блоків. У Польщі людина-контрабандист заноситься до спеціального реєстру і в разі повторного попадання, якщо це громадянин Польщі, то його чекає вилучення і ануляція паспорту, в якому є віза на виїзд з ЄС, у випадку іноземців – ануляція польської чи шенгенської візи. Поляки також конфіскують автотранспорт, яким перевозилась контрабанда.

Друга порада – ліквідувати економічний зиск від заняття цим бізнесом, підвищуючи активи до рівня європейських.

«У ЄС мінімальна специфічна ставка акцизного податку – 30 євро на 1000 цигарок, а в Україні – близько 300 гривень», – наголошує Острікова. Україна і так це має зробити, бо обрала шлях євроінтеграції, тому все що потрібно – чітко зорієнтувати виробників тютюнових виробів, як це відбуватиметься в часовому проміжку, або – мінімальні ціни на продаж цигарок в роздробі, і слідкувати за виконанням цього плану.

Анатолій Макаренко натомість звертає увагу на інші важливі моменти: «Потрібно посилити контроль на кордонах, щоб не пропустити великі партії сигарет. Також – приділити увагу товарообігу. Посилити контроль на лінії розмежування між ЛНР і ДНР. А над усім цим неодмінно повинна бути політична воля і професіоналізм тих, хто цю волю буде реалізувати», – підкреслив він.

Хочеться вірити, що уряд прислухається до всіх порад і складе правильний алгоритм. А не просто піде шляхом найменшого спротиву і в черговий раз підвищить акцизи. Якщо це станеться, то проблема контрабанди лише відсунеться в часі, адже її вирішення потребує комплексу заходів.

Телеканал ZIK провів власне розслідування цієї теми. 26 листопада в ефір вийшов фільм «Дим Батьківщини», який ми рекомендуємо до перегляду.

Під час підготовки матеріалу стало відомо: уряд розглянув стратегію боротьби з нелегальною торгівлею сигаретами. 9 листопада Кабміном був вдосконалений порядок знищення конфіскованих тютюнових виробів. Раніше доля таких товарів була невідомою і був великий ризик, що вони поверталися назад у обіг. Відтепер обов’язковим буде ще й знищення вилученого промислового обладнання для виготовлення цигарок. Аби ні в кого не було запитань, чи дійсно воно знищене, урядовою постановою дозволено представникам галузевих асоціацій, офіційних тютюнових компаній та імпортерів бути присутніми під час цієї процедури. За цим фактом відповідна комісія складає акт про знищення відповідних тютюнових виробів та обладнання.

Тетяна Онищенко



Редакція не несе відповідальності за думку, яку автори висловлюють у блогах на сторінках ZIK.UA

*Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.

Loading...