Новини » Економіка 17 листопада, 2016, 15:41
Одеський припортовий завод готові продати за ціною багатоповерхівки у Києві, – експерт

У грудні Фонд держмайна має намір провести чергові торги за Одеський припортовий завод. Цього разу потужне підприємство оцінили, як столичну багатаоповерхівку, бо воно, мовляв, збиткове та в боргах. Однак незалежні експерти розповідають: саме на території ОПЗ розміщена кінцева насосна станція міжнародного аміакопроводу. Тож новий власник заводу отримуватиме надприбутки.

Про це йдеться у сюжеті проекту «Брат за брата» (щонеділі о 22:00 на телеканалі ZIK).

Одеський припортовий завод планують пустити з молотка уже 14 грудня за стартової ціни 200 мільйонів доларів. Унікальне підприємство з виробництва і транспортування аміаку, карбаміду та азоту оцінили, як столичну багатоповерхівку. За підрахунками колишнього міністра промисловості Валерія Мазура, мова повинна йти не про мільйони, а про мільярди.

«Кожна установка приблизно коштує 800 мільйонів доларів. На Одеському припортовому їх є дві. Ще є три установки для виробництва карбоміду по 700 мільйонів доларів. Це вже виходить три мільярди шістсот тисяч. До того ж, там є аміакомплекс для перевалки», – підраховує Валерій Мазур.

Тож і виходить, що ціна Одеського припортового заводу повинна бути не меншою за 4 мільярди доларів. Та у Фонді держмайна посилаються на ринок. Мовляв, ОПЗ виробляє продукцію, у собівартості якої газ становить 90 відсотків. Блакитне паливо купують за 250 доларів, а продають аміак за 190, тож підприємство збиткове. І коли у липні намагались продати завод за 500 мільйонів доларів, охочих його купити не знайшли.

У свою чергу заступник голови Спеціальної контрольної комісії Верховної Ради з питань приватизації Ігор Лапін переконаний: завод не продадуть і цього разу, адже на рахунках ОПЗ борг на суму 250 мільйонів перед кіпрською компанією «Груп Діеф» за спожитий газ.

«Його готують під передачу, буцім, за борги Фірташу. При такому головному болеві закордонний інвестор сюди не зайде», – впевнений Ігор Лапін.

Та незалежні експерти підозрюють: чиновники намагаються здихатись підприємства зовсім не через те, що кредитор розпочне процес банкрутства ОПЗ. Насправді новий власник заводу може отримати контроль над так званою «трубою», через яку прокачують майже вісім відсотків світового аміаку.

На сленгу професіоналів «труба» – це магістральний аміакопровід «Тольятті-Одеса», який здатний пропускати до двох з половиною мільйонів тон аміаку на рік. Його українська частина – 1018 кілометрів – перебуває на балансі державного підприємства «Укрхімтрансаміак». Кінцева насосна станція, завантажує судна саме через перевалочний комплекс ОПЗ.

«Той, хто купить завод, підніме тариф на перевалку так, що увесь прибуток йтиме саме тому перевалочному пункту в Одесі, тобто, новому власнику ОПЗ. Тоді Україна втратить майже мільярд прибутку», – переконаний Валерій Мазур.

В «Укрхімтрансаміаку» підтверджують: прибутки від такої «труби» можуть бути колосальними. До того ж, навіть зараз незрозуміло, як ОПЗ формує свої тарифи.

«За транспортування аміаку отримуємо більше трьох мільярдів. З цієї суми 900 тисяч ми віддали ОПЗ за перетранспортування. Завод сам встановлює тарифи. До того ж, жодного доступу до інформації, на підставі чого вони ґрунтуються, ми не маємо», – розповідає в. о. директора ДП «Укрхімтрансаміак» Віктор Полозов.

Відтак новий власник підприємства зможе отримувати надприбутки, а Україна – головний біль. Адже на експлуатацію та обслуговування аміакопроводу Україна щорічно витрачає 400 мільйонів гривень. Тому експерти пропонують вивести комплекс перевалки зі складу Одеського припортового і залишити його державі. Однак на це потрібно понад 50 мільйонів доларів, яких у бюджеті, звісно, немає.

 

 

* Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
реклама
більше новин
Top
2019-09-19 19:37 :42