Новини » Суспільство 27 жовтня, 2016, 13:55
Бароковий скульптор Йоган Георг Пінзель – у Бельведері. На афішах нема про Україну
Фото: Тарас Возняк/Facebook
Фото: Тарас Возняк/Facebook

Завтра, 28 жовтня, у палаці Бельведер у Відні вперше представлять виставку робіт скульптора Йогана Георга Пінзеля з колекції Львівської національної галереї мистецтв ім. Б. Г. Возницького. Це велика подія для австрійського музею. Всюди по Відні розміщена реклама про захід, однак ніде – ні на сітілайтах, ні в офіційних прес-релізах палацу – не згадують, що колекція із фондів Львівської галереї мистецтв.

Прес-реліз про виставку уже з’явився на офіційному сайті Бельведеру.

«Палац Бельведер вшанує геніального, хоча і в значній мірі невідомого, скульптора періоду пізнього бароко Йоган Георга Пінзеля, першою монографічною виставкою у Австрії. З 28 жовтня 2016 року до 12 лютого 2017 року барокові роботи експресивного живопису та різьблення будуть виставлені на показ у Зимовому палаці принца Євгена Савойського. На додаток до двадцяти творів скульптора, експозиція буде також включати у себе твори австрійських художників періоду пізнього бароко», – інформує сайт палацу.

У дописі йдеться:

«Йоган Георг Пінзель і донині продовжує збивати з пантелику вчених, мало відомо про його життя, походження і художню підготовку. Його перше та друге ім’я були ідентифіковані лише кілька років тому, а дата та місце народження досі залишаються загадкою. Пінзель творив на землях сучасної Західної України, особливо у районі Лемберга (Львова). Територія, яка протягом його життя належала до Польщі, була згодом частиною Габсбурзької імперії, у 1918 році перебувала під керівництвом Радянського Союзу; а у 1991 році увійшла до складу нинішньої України.

Під час життя та кар’єри Пінзеля, цей регіон процвітав. Багаті польські аристократичні родини платили художнику. Можна припустити, що Пінзель іммігрував з-за кордону. В епоху бароко міграція художників була звичним явищем, оскільки вони завжди були в пошуках нових проектів і хотіли розширити свої творчі здібності.

«Цією виставкою, яка присвячена роботі Йогана Георга Пінзеля, ми прагнемо представити невідомого барокового скульптора, який розробив свій безпомилковий стиль далеко від типових центрів культурного виробництва. Кожен, хто бачив його скульптури погодиться, що Пінзелем незаслужено нехтували в історії міжнародного мистецтва», – заявив директор Бельведера Агнес Гуссляйн-Арко.

Творчість Пінзеля більш відома, ніж його біографія. Працюючи разом зі своїм другом архітектором Меретином, він прикрасив церкви від Львова до Бучача приголомшливими скульптурами з дерева та каменю. Ці захоплюючі фігури, як відомо, були створені протягом короткого періоду у 10 років, між 1750 і 1760 роками. Зі своєю мовою форм, Пінзель відіграв вирішальну роль у бароковій скульптурі Львова. Він став одним з найбажаніших митців та надихнув багатьох послідовників.

«Протягом короткого періоду часу Пінзель отримав кілька значних замовлень. Це привело до того, що він найняв людей і підготував студентів, які передавали його виразний стиль кожен по-своєму», – пояснюють далекосяжний вплив скульптора періоду бароко куратори виставки Майк Хон і Георг Лехнер.

Потужна виразність його фігур не лише виникає з їх виразів та жестів, а й також і перш за все з багатства їх одягу. У своєму виразному красномовстві, вони передають сучасний живопис, який практикували у середовищі Віденської академії образотворчих мистецтв. Особливо картини Франца Антона Маульберча, з їх іноді химерними головними героями, близькі до величних скульптур Пінзеля.

За радянської влади основну частину робіт Пінзеля забрали зі сакральних будівель або знищили. Врятовані ж увійшли до колекцій музеїв. Багато з статуеток та скульптур, представлених на виставці, перебували раніше в монастирях або церквах; однак, здебільшого неможливо визначити їх початкові місцезнаходження.

Проте, для того, щоб повністю зрозуміти ці живописні роботи, потрібно знати контекст, у якому вони були задумані. Особливо в епоху бароко, архітектура, живопис, скульптура формували добре узгоджену композицію. Сьогодні ізольована презентація скульптур часто спокушає нас читати про них як про самостійні витвори мистецтва. Проте з точки зору форми, складу і змісту, вони були створені у художній концепції та сакральній композиції. Саме тому на виставці картини та скульптури представлені пліч-о-пліч, щоб передати вплив їх первісного розташування навколо вівтаря.

Супровідний каталог виставки ознайомлює з життям та творчістю скульптора в районі Львова протягом XVIII століття, а також про скульптури Йогана Георга Пінзеля та роботу у європейському контексті».


Новий директор Львівської національної галереї мистецтв Тарас Возняк уже прибув до Відня на відкриття виставки. На своїй сторінці у Facebook він опублікував фото сітілайту із рекламою виставки.

«На масі авто, трамвайних зупинок Відня інформація про те, що завтра у Бельведері у Зимовому палаці відкривається величезна виставка робіт Пінзеля – процес триває і після Лувру», – написав Возняк.

Водночас користувачка Ната Дорошенко звернула увагу, на те, що у рекламі немає жодної згадки про Україну.

«Нема слів…, – йдеться у її дописі. – Ну і ну. Готові вилизувати зад будь-кому. На цьому стенді нема інформації про Україну взагалі. І чого ж приховувати. Написано скульптор бароко Георг Пінзель. І усе.. Вам Австрія плюнула у очі, а ви ще й втерлися. Ганьба!».

Фото: Тарас Возняк/Facebook
Фото: Тарас Возняк/Facebook

Нагадаємо, переговори про організацію виставки у Відні розпочалися ще минулого року. Представник Бельведеру спочатку домовився про експозицією із в.о. гендиректора Львівської національної галереї мистецтв ім. Б. Г. Возницького Ларисою Разінковою-Возницькою.

Однак виставку в Австрію повіз новий директор музею Тарас Возняк, якого призначили 15 вересня.

Підготувала Галина Ільчук,
для IA ZIK

Переклад з англійської Оксани Вергелес, для ІА ZIK

Редакція не завжди поділяє позицію авторів публікацій.

* Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
реклама
більше новин
Top
2019-02-23 23:10 :06