Новини » Суспільство 2 вересня, 2016, 12:15
Ювелірний спадок Сальвадора Далі
  • Ювелірна прикраса створена Сальвадором Далі. Фото: livejournal.com
  • Брошка «Рубінові губи»
  • «Рубінове серце»
  • Серце з медових сот. В серці кожної жінки залишається трохи солодощів.
  • Діаманти, що розходяться променями, зображують світло, яке йде від Ісуса, а рубіни символізують його кров. Дерево виконано з гравірованого золота і закріплено на кубиках з лазуриту. Всі виріб в цілому, кольором і формою відображає силу і владу Христа.
  • Космічний слон.
  • Мадонна аквамарина. Аквамарин в золотому медальйоні, що зображує Мадонну. Корона богоматері вкрита діамантами. Коли медальйон перевертається – лик Мадонни стає ликом Христа.
  • Світ, що кровоточить. Страждання світу, розділеного війною і хаосом. У медальйоні, присвяченому війні, стріла з перлів утримує світ єдиним цілим, символізуючи любов Христа і надію на мир.
  • Тристан і Ізольда. Силуети закоханих утворюють чашу, яка, в свою чергу, символізує можливий достаток любові між чоловіком і жінкою.
  • "Жива квітка"
  • "Час, що спливає"

Далеко не всім відомо, що окрім вкладу у живопис, Сальвадор Далі встиг неабияк зворохобити знавців ювелірної справи.

Значення ювелірних творів Далі навряд чи хтось міг би сформулювати точніше, ніж це зробив сам художник, хоча й алегорично. Перше з «Десяти правил для тих, хто хоче стати художником», говорить: «Вчися робити так, щоб твоя кисть народжувала золото і дорогоцінні камені».

Та проблема у тому, що сьогодні можна назвати лише кілька публікацій, присвячених підсумкам розвитку ювелірного мистецтва в ХХ ст., де, зокрема, згадується ім’я художника і зроблені спроби визначити його роль у цьому процесі, пише ochendaje у своєму блозі на Livejour.

У 1985 р. в Нью-Йорку вийшла книга англійського критика Барбари Картлідж «Ювелірні прикраси двадцятого століття», що підводить підсумки століття, де ім’я Далі названо в ряду видатних художників XX ст., які в повоєнні 1940-1950-ті рр. працюють у сфері художніх ювелірних прикрас.

Автор книги, власник відомої лондонської ювелірної галереї «Електрум», високо оцінює значення ювелірних творів Далі. Вона зазначає, що, на відміну від Пабло Пікассо, Макса Ернста, Олександра Колдера і Жоржа Брака, які займалися ювелірним мистецтвом час від часу, «Далі працює в цій галузі постійно: його рисунки, втілені висококваліфікованими ремісниками, є важливою частиною його вкладу в мистецтво взагалі», – і далі: «Екстраординарна колекція його сюрреалістичних ювелірних виробів із золота та дорогоцінного каміння з механізмами, як б’ється серце, шокує світ звичного ювелірного мистецтва своєю зухвалістю й екстравагантністю».

Сальвадор Далі. «Мадонна». Коли медальйон перевертається – лик Мадонни стає ликом Христа.
Сальвадор Далі. «Мадонна». Коли медальйон перевертається – лик Мадонни стає ликом Христа.

Дещо чіткіше з приводу ювелірних творів Далі висловився німецький історик Германн Шадт у книзі «Мистецтво золотоковалів. 5000 років прикрас і посуду»: «Ювелірний дизайн іспанського живописця Сальвадора Далі ілюструє поєднання різних сфер його інтересів: що простір сукупних мальовничих концепцій може бути трансформовано у прикрасу...».

Вперше до створення прикрас Далі звернувся в 1941 році. Далі малював докладні ескізи з коментарями та зазначенням матеріалів. Його задумки втілював ювелір і друг сім’ї Карлос Алемані. «Візитною карткою» усіх цих скарбів була колірна насиченість: саме «сонячне» жовте золото, рубіни, білосніжні перли, криваві корали, найколоритніші смарагди, густо-сині сапфіри, сліпуче чисте срібло... Ні сліду від модної колірної приглушеності і неоднозначності ар-нуво.

ескіз:

Фото: livejournal.com
Фото: livejournal.com

результат:

Фото: livejournal.com
Фото: livejournal.com

Далі, перебуваючи у США в 1942-1944 роках, спільно з Домом Вердура створює коштовності, навіяні «загальною ностальгією по Відродженню». Тут у воєнні роки, з одного боку, продовжує панувати «стиль вискочок» (cocktail style). З іншого – склалися сприятливі умови для реалізації оригінальних творчих концепцій у модернізації предметного світу, привнесені художниками-емігрантами з Європи.

Сама атмосфера художньої культури США цих років створювала благодатний ґрунт для надзвичайного розширення діапазону інтересів художника. В Європі, яка на той час воювала, експерименти в ювелірній справі були немислимі. Протягом усіх цих років виробництво коштовностей як предметів розкоші обкладалося високими податками. У повоєнні роки особливим попитом в Європі користувалися прикраси, виконані в традиційному дизайні. Вони в найбільшій мірі відповідали визначальним у суспільстві прагненням відновити зруйнований війною розмірений ритм життя.

Ситуація починає змінюватися лише наприкінці 1940-х рр., коли завершується період «святкування миру» і потреба в змінах виникає в найбільш консервативних «малих мистецтвах».

Сальвадор Далі. «Серце –медові соти»
Сальвадор Далі. «Серце –медові соти»

Ювелірні твори Далі кінця 1940-х рр. – це втілений розвиток його живописних образів. Дослідники не раз відзначали, що з картин Далі не можна викинути жодної деталі. Але важливо й те, що вони буквально насичені художніми афоризмами, що стали знаковими символами ХХ ст.

«Моя мета – показати ювелірне мистецтво в його істинному значенні. Дизайн і майстерність повинні коштувати більше, ніж дорогоцінне каміння і метали, як це було в епоху Відродження», – казав Далі.

Наступне десятиліття стало особливо плідним для Далі-ювеліра. У цей період він створив свої найвідоміші твори – брошку-годинник «Око часу», «Рубінове серце», брошку «Рубінові губи».

Сальвадор Далі. Брошка-годинник «Око часу».
Сальвадор Далі. Брошка-годинник «Око часу».
Створенню брошки-годинника «Око часу» (1949 або 1951) передувала вже не конкретна живописна композиція, а багатообразно розроблена художником тема «бачення». У ювелірному виробі всі стадії «розширеного до нескінченності сенсу» живопиcнoгo твору акумульовані в символічному знаку часу – годиннику, ув’язненому в зіницю ока, витончено обрамованого діамантами в оправі «pave».
Ще виразніше розвиток витворів прикладного мистецтва як «пластичної філософської метафори» художник відобразив у сюрреалістичному об’єкті «Рубінове серце», 1953 р.
Його народженню, за версією Далі, передувала історія, записана ним у щоденнику, що рубінове серце, яке б’ється, зажадала у подарунок його кохана Гала.

«Моє мистецтво всотує в себе фізику, математику, архітектуру, ядерну фізику – від психології до містики, не тільки картини і ювелірні роботи», – казав Далі.

Сальвадор Далі. Брошка «Рубінові губи з зубами як перли».
Сальвадор Далі. Брошка «Рубінові губи з зубами як перли».

Брошка «Рубінові губи з зубами як перли», 1958 року створена Далі для актриси Полетт Годар. Цей чуттєвий образ не залишав художника протягом десятиліть. Спочатку він з’явився в мальовничому портреті Мей Вест 1934-1936 рр. Потім, на початку 1970-х, в інтер’єрі однієї з кімнат його будинку в Фігерасі у вигляді сюрреалістичної пластики.

В Європі, як вказує Германн Шадт, демонстрація ювелірних творів Далі вперше відбулася в 1971 р. У книзі Шадта йдеться, що «роботи Далі часто висміювалися як кітч», проте «сьогодні ситуація змінюється на більш справедливу, і ці витвори можуть бути визначені як особливе вираження сюрреалізму, що може розглядатися як один з важливих художніх рухів XX століття».

Та роботи Далі – як сам живопис, так і в ювелірні витвори – складно назвати некомерційними. У 40-х роках американський мільйонер Каммінс Кетервуд придбав першу колекцію Далі – 22 золотих твори мистецтва. Потім війна відвернула увагу світової громадськості, і прикраси великого сюрреаліста надовго зникли з поля зору.

У 1958 році всі існуючі на той момент вироби викупив Фонд мецената Оуена Чеезема, і згодом все, що створював Далі, викуповувалися цим же фондом.

До 1970 року геній сюрреалізму створив всього 39 ескізів, за якими були зроблені 37 ювелірних виробів. З тих пір і до наших днів прикраси змінили кілька власників, побувавши і в Японії, і в Саудівській Аравії.

Зрештою, у 1999 році прикраси повернулися в Іспанію, в місто Фігерас, де і знаходяться до цього дня в театрі-музеї Сальвадора Далі. Операція обійшлася фонду в 5,5 мільйона євро.

Ну і наостанок – відео про те, як працює рубінове «Королівське серце». Це зізнання Далі в істинній любові. Завдяки коханій жінці генія світ отримав не тільки художні, а й дорогоцінні шедеври. Всі вироби художника – унікальні і наповнені дивною, дикою красою в поєднанні з розкішшю матеріалу і витонченим виконанням.

Переклад з російської Тетяни Андрєєвої, ІА ZIK

* Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
реклама
Top
2020-11-29 02:12 :50