Новини » Суспільство 6 травня, 2016, 1:15
Астрономи зважили чорну діру-«важкоатлета» з рекордною точністю

Найпотужніший радіотелескоп ALMA допоміг астрофізикам вперше точно виміряти масу надмасивної чорної діри в центрі однієї галактик, спостерігаючи за тим, з якою швидкістю обертаються молекули газу навколо неї.

Про це йдеться в статті, опублікованій в Astrophysical Journal, – повідомляють РІА Новини.

Фотография галактики NGC1332 с наложенной на нее картой движения молекул СО в ее центре

Вважається, що в центрі більшості масивних галактик існує принаймні одна надмасивна чорна діра. Причини утворення цих об’єктів поки не зовсім ясні. Висока ступінь викривлення простору навколо них дозволяє говорити про те, що типова маса таких чорних дір становить від мільйонів до мільярдів мас Сонця. Поки вчені не знають, від чого вона залежить, але поточні спостереження показують, що чим більша маса галактики, тим важча буває чорна діра в її центрі.

Телескоп ALMA, як пишуть Ендрю Бейкер з Ратгеровского університету (США) і його колеги, дозволить в найближчому майбутньому знайти відповідь на цю астрономічну загадку. Цей телескоп, як пояснюють вчені, здатний стежити за рухом молекул різних газів в околицях чорних дір і на підставі швидкості їх обертання обчислювати точну масу цих космічних «ненажер».

Цю ідею вчені перевірили на одній із прилеглих надмасивних чорних дір, розташованої в галактиці NGC 1332, віддаленої на 78 мільйонів світлових років у бік сузір’я Ерідана.

Для вимірювання маси чорної діри вчені простежили за тим, з якою швидкістю оберталися молекули чадного газу в її околицях, які ALMA здатна бачити навіть у тих випадках, коли ті охолоджені майже до абсолютного нуля. Спостерігаючи за тим, наскільки «червоніли» і «синіли» лінії спектру молекул, що рухаються в бік Землі і від неї, автори статті з’ясували, що вони оберталися зі швидкістю, що перевищує 500 кілометрів в секунду, або 0,16% від швидкості світла.

Спираючись на це значення, вчені визначили масу чорної діри – вона виявилася приблизно в 664 мільйона разів важче, ніж Сонце, що складає лише 1% від загальної маси галактики NGC 1332. Подібне значення не збігається з менш точними оцінками маси чорної діри, обчисленими за допомогою спостережень за обертанням зірок та іншими об’єктами, – вони показували, що чорна діра повинна була бути майже на порядок важча.

Як вважають Бейкер і його колеги, подальші спостереження за зверхмасивними чорними дірами за допомогою ALMA допоможуть зрозуміти, наскільки пов’язані між собою маса галактики і чорної діри в її центрі, і розкрити таємниці того, як великі об’єкти такого роду впливають на еволюцію галактик в цілому.