Новини » Світ 17 квітня, 2015, 6:47
Група астрономів з’ясувала, як вмирали найбільші галактики Всесвіту

Міжнародна група астрономів простежила за рядом молодих галактик в юному Всесвіті і прийшли до висновку, що сучасні еліптичні галактики, що представляють собою гігантські зоряні «некрополі», почали гаснути зсередини назовні.

Процеси зореутворення в найбільших галактиках всесвіту, що представляють собою гігантські кладовища світил сьогодні, затихли спочатку в центрі і лише потім припинилися на периферії, заявляють космологи в статті, опублікованій в журналі Science, – повідомляють РІА Новини.

«Ці гігантські «сфери смерті» містять в собі близько половини всіх зірок, які Всесвіт породив за все своє життя. І ми не зможемо заявити, що розуміємо, як розвивався Всесвіт і як він набув свій теперішній вид, до тих пір поки ми не зрозуміємо, як виникли ці галактики», – заявив Сандро Таккелла (Sandro Tacchella) з Вищої технічної школи Швейцарії в Цюріху.

Такелла і його колеги з’ясували, що найбільші еліптичні галактики Всесвіту починали гаснути зсередини назовні, проаналізувавши знімки декількох подібних зіркових «некрополів», віддалених від нас на 10,5 мільярда світлових років. Завдяки настільки великій дистанції, ми бачимо їх сьогодні в такому стані, в якому вони існували всього через три мільярди років після Великого Вибуху.

Простеживши за ними за допомогою спектрографів і камер наземного телескопа VLT і його орбітального кузена «Хаббла», Таккелле і його колегам вдалося отримати їх знімки на різних етапах згасання.

Процеси зореутворення спочатку припиняються в щільному ядрі великих галактик, звідки «зона смерті» поступово поширюється до їх околиць. Зірки припиняють формуватися в центральній частині галактик, так званій балджі на мові астрономії, досить швидко, менше, ніж за мільярд років, тоді як краї гаснуть в 2-3 рази довше.

На сьогоднішній день існують дві основні гіпотези, що пояснюють те, чому вмирають такі великі галактики. Перша вважає, що в цьому винні надмасивні чорні діри в їх центрах, перемішуючі і розігріваючі гази в «зоряних яслах» і перешкоджають поглинанню нових «будматеріалів» для зірок.

Друга передбачає, що припинення зореутворення відбувається з тієї причини, що в галактику потрапляє все менше і менше холодного газу з міжгалактичного середовища. В принципі, як зазначають самі автори статті, їх спостереження не виключають ні того, ні іншого сценарію смерті галактик.

У найбільших галактиках Такелла і його колеги зафіксували характерні «хвости» з гарячої плазми, що свідчить про наявність чорної діри в їх центрі. З іншого боку, не можна виключати і того, що висока щільність зірок у центрі і на периферії таких «мертвих» галактик перешкоджає накопиченню холодного газу в них.