середа, 22 жовтня, 2014, 15:50 Київ
«Укрзалізниця» «подарувала» Дубневичам 160 мільйонів, купивши сталь під виглядом гуми

ДП «Укрзалізничпостач» «замаскувало» тендер на суму 160 мільйонів і забезпечило виграш фірмі, підконтрольній народному депутату Ярославу Дубневичу.

На початку серпня державне підприємство провело тендер, предметом закупівлі на якому оголосили гумово-технічні вироби. Це дозволило увести в оману постачальників, адже насправді залізничники закупили сталеві  кріплення пружного типу КПП для залізничної колії.

Керівник ДП «Укрзалізничпостач» Олександр Лозінський пояснює «помилкову назву» революційними подіями.

«Була революція. Було багато всяких подій. Новий міністр. Новий генеральний директор. Поки мінялася влада – до 1.05 продукція ніяка не закуповувалася.  Було прийнято рішення терміново-терміново оголосити тендер», – заявив О. Лозінський програмі антикорупційних розслідувань «Наші гроші» телеканалу ZIK (щовівторка о 22:30). Водночас у минулому році у тендерній документації під час закупівлі кріплення вказували, що закуповується саме «кріплення пружне типу КПП».

В Україні кріплення типу КПП виготовляють лише два підприємства – ТОВ «АТ Механіка» та ТОВ «Корпорація КРТ». Жоден з виробників участі у тендері ДП «Укрзалізпостач» не брав. Документи подавали посередники – ТОВ «Експозиція» та ПП «Дако плюс». Обидві компанії пов’язані із родиною львівських бізнесменів та політиків – братами Дубневичами.

Переможцем тендеру стала компанія «Експозиція». Із кінця 2012 року власником «Експозиції» є Андрій Бохенок. На початку 2013 року був співзасновником ТОВ «Корпорація колійні ремонтні технології», яким раніше володіли нардеп Ярослав Дубневич та депутат Львівської облради Богдан Дубневич.

Окрім того, компанія «Експозиція» приписана у Львіській області, м. Городок, вул. Комарнівська, 66. За цією ж адресою зареєстрована і фірма «Квадрохім», співвласницями якої є Наталія Дубневич, дружина Ярослава Дубневича, і Тетяна Дубневич, дружина Богдана Дубневича.

Тобто, на тендері перемогла родина Дубневичів, якій підконтрольна і виробник скріплень – «Корпорація КРТ». Єдиний конкурент Дубневичів – фірма «АТ Механіка» – на тендер не потрапила через його некоректну назву.

«Нас взагалі весь час не пускали туди. За будь-яких причин, що завгодно. Але обов’язково, щоб ми не попадали туди. Не попадали ми туди ще й для того, щоб ніхто не знав реальні ціни. Тому що засвітити реальну ціну для «Укрзалізниці» – це… Їм не можна було цього допускати», – зазначає директор «Механіки» Віталій Руденко.

За умовами тендеру нині один вузол кріплень типу КПП корпорація продає залізниці по 124 грн. Натомість у серпні «АТ Механіка» уклала договір із турецькою компанією й продає такі ж кріплення по 87 грн за комплект.

Приблизна переплата залізничників склала щонайменше 20 млн грн.

Монополізація тендерів «Укрзалізниці» на рейкові деталі родиною Дубневичів розпочалась давно. З 2000-го по 2012 рр. «АТ Механіка» також не брала участі у тендерах.  

В технічних умовах було вказано, що потрібно закуповувати лише кріплення КПП-5, а це маркування використовується виключно ТОВ «Корпорація КРТ». Монопольне становище родина Дубневичів посіла з моменту, коли керівні посади на «Укрзалізниці» обійняв львів’янин та бізнес-партнер Дубневичів Михайло Костюк.

У 2000 році Костюк став керівником головного колійного господарства «Укрзалізниці». З того часу Дубневич регулярно перемагав на тендерах. Втім, багатіли Костюк і Дубневичі разом, адже  патент на елементи скріплення типу КПП-5 зареєстрований на них.

У 2008 році Михайло Костюк захищає дисертацію на тему: «Удосконелення конструкцій і технологій верхньої будови колії для сучасних умов експлуатації залізниць України».

У дисертації Костюк пише: «Аналізуючи порівняльні характеристики сучасних конструкцій скріплень для залізобетонних шпал, можна бачити, що скріплення польського виробництва типу СБ-3 і вітчизняне пружне скріплення типу КПП-1 не забезпечують необхідного повздовжнього опору рейкової нитки. Так як і закордонні скріплення типів Фоссло і Пендрол вітчизняні скріплення типів КПП-5 і КПП-7 згідно своїх характеристик забезпечують достатню і надійну роботу рейкових ниток у відношенні поздовжньої і поперечної стійкості».

Іншим словами, Михайло Костюк написав, що кріплення на яке він разом із Дубневичем має патент, – ідеально надається для «Укрзалізниці», а кріплення його конкурента, «Механіки», – ні.

Після того, як в 2008 році М.Костюк очолює «Укрзалізницю» з’являється інструкція щодо використання кріплення Дубневича: «Інструкції з укладання та утримання рейкової колії з рейками типуР65, UIC60 і пружним проміжним скріпленням типу КПП-5».

Пізніше, аби закріпити монопольне становище виробника, залізничники проводять експертизу. За словами  начальника головного управління колійного господарства Укрзалізниці  Андрія Губенко, оплатила цю експертизу корпорація Дубневича: «Технічні умови на скріплення розробляло, наскільки я пам’ятаю, теж НКТБ, але наскільки я пам’ятаю, це фінансувалося «КРТ».

Тобто, «Корпорація КРТ» оплатила експертизу, яка зробила висновок, відповідно до якого на залізниці можна використовувати лише кріплення Дубневича із ТУ У 35.2-30268559-118:2009. Кріплення «Механіки» із ТУ У 30.2-23721759-023:2014 – не підходять.

Народний обранець Дубневич також вважає, що аналогів його скріплень не має. «Він гірший, він не є аналогом! Нехай компанія «Механіка» працює, доводить своє виробництво, свою якість продукції, доводить до рівня і може витримувати такі напруження і мати такі експлуатаційні можливості. І, будь-ласка, і її продукція буде працювати», – впевнений Ярослав Дубневич.

Однак фахівці «Укрзалізниці», які не мають своїх корпорацій, кажуть,  що кріплення ТОВ «АТ Механіка» та ТОВ «Корпорація КРТ» однакові за всіма показниками. Начальник головного управління колійного господарства «Укрзалізниці»  у відповіді на запит у 2012 році написав: «Рейкові скріплення  Механіки - КПП-1  експлуатуються на головних коліях залізниць України більше 10 років… Усі експлуатаційні характеристики скріплення подібні характеристикам скріплення типу КПП-5».  Нині автор листа звільнений.

Монопольний стан «Корпорації КРТ» тимчасово припинився після звільнення Костюка з «Укрзалізниці» у 2011 році. Тоді на торги замість львівських фірм-посередників зайшли донецькі.

У 2013 році на закупівлі кріплення КПП перемогла компанія «Євроінвестстрой». Укрзалізниця, не допустивши на тендер виробників, просто купувала кріплення у донецької «фірми-прокладки». Сама прокладка перекуповувала запчастини у ТОВ «АТ Механіка», що доводить ідентичність продукції обох виробників. От тільки «донецькі» постачали кріплення за подвійними цінами.

 «Це донецька компанія. Вони брали у нас по 156 грн, а продавали, якщо не помиляюсь,  за 250 грн», – розповідає директор «АТ Механіки». За його словами, посередників було навіть більше: «АТ Механіка» продавала деталі компанії НВП «Енерготрансінжиніринг», а  вона перепродала їх «Євроінвестрою», який ходив на тендери «Укрзалізниці».

Після втечі Януковича донецькі «прокладки» зникли з торгів, але замість відкритого конкурсу залізничники просто повернулись до львівської корупційної схеми.

* Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
реклама
більше новин
Top
2018-11-19 05:44 :55