Новини » Львів 24 жовтня, 2012, 13:18
«A cappella Leopolis» відсвяткував ювілей прем'єрою давнини

Десять років діяльності «A cappella Leopolis» ансамбль під керівництвом відомого львівського дослідника і популяризатора барокової музики Романа Стельмащука відзначив концертом із невідомих зразків українського партесного співу.

Програму ювілейного виступу заснованого 10 років тому ансамблю «A cappella Leopolis» склали Вечірня та концерт для 8-голосого хору «Вошел єси во церков» Миколи Дилецького, Літанія для 6-голосого хору Фоми Шеверовського та «Органна» Служба божа для 6-голососго хору аноніма другої половини XVII ст.

Як зазначила в коментарі до програми Ірина Герасимова, під час цього концерту у Львові українська публіка уперше почула досі невідомі церковні хорові твори греко-католицьких композиторів, які працювали у другій половині XVII ст. Ці твори, відновивши деякі партії, вперше облікувала авторитетний знавець і відкривач музики доби бароко Ніна Герасимова-Персидська, подавши приклад та натхнення також і музикознавцеві Роману Стельмащуку до реконструкції втрачених партій.

Роман Стельмащук, виступивши засновником як ансамблю «A cappella Leopolis», так і загалом Фестивалю давньої музики у Львові, вважає, що церковна музика українського бароко (на відміну від літератури, архітектури, скульптури та іконопису цієї доби) залишається переважно для нас terra incognita. Йдеться про величезну кількість композицій т.зв. партесного стилю. Та оскільки пошукова робота в українських нотозбірнях триває, щоразу знаходяться невідомі досі нотні матеріали. «На жаль, більшість зразків композиторської школи українського партесного співу з різних причин опинилися на чужині, в архівах Росії, Литви, Білорусі, Сербії, що ускладнює доступ до них, – відтак ця музика майже не має шансів звучати в наших храмах чи концертних залах», – зазначає Роман Стельмащук.

Власне, те, що в цій царині все ще лишається багато «білих плям», сподвигло Романа Стельмащука на створення ансамблю давнього співу. Тому одним із пріоритетів творчості «A cappella Leopolis» під диригуванням Людмили Капустіної стало відродження музики українського бароко. За десятиліття діяльності колектив став дослідницькою й експериментальною лабораторією, на якій базується політика Фестивалю давньої музики у Львові. В останні роки «A cappella Leopolis» не тільки багато виступала в Україні, Польщі, Німеччині, а й здійснила записи двох дисків до започаткованої серії «Музика українського бароко», що стало справжнім відкриттям для вітчизняних та закордонних слухачів.

Те, що сенсаційно прозвучало на ювілейному концерті у Львові, також буде оформлено у записі й випуску ще дох дисків церковної музики. Цей підсумок 10-річної діяльності «A cappella Leopolis» має всі шанси багато в чому змінити уявлення про музику в уніатській церкві XVII ст.., яка вживала не тільки хоровий спів, що характерно для церков східного обряду, а й інструментальний супровід, наприклад орган або позитив чи тромбони. І хоча ансамбль «A cappella Leopolis» підготував концертну програму композиторів Віленської школи разом з групою ренесансово барокових тромбонів, на жаль, на львівську прем’єру ансамбль «Strack Compagnay» не встиг доїхати. Тому виступ під диригуванням Томаша Слюсарчика із Кракова прозвучав у версії для хору й органа, партію якого виконав Марек Топоровський із Варшави. Проте це аж ніяк не применшило захоплення публіки від знайомства із такою неочікувано свіжою і цікавою сакральною музикою, де на прославу Божу людські голоси переплітаються із звучання інструментів у дивовижній гармонії.

* Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
реклама
більше новин
Top
2019-02-15 20:42 :20