понеділок, 21 травня, 2012, 14:12 Львів
Понад тисячу сто осіб відвідало «Ніч музеїв» у «Тюрмі на Лонцького»

Зібравши прем’єрними пропозиціями велику кількість представників різновікових категорій відвідувачів, у музеї-меморіалі жертв окупаційних режимів «Тюрма на Лонцького» у Львові відбувся багатоплановий святковий захід «Ніч музеїв» до Міжнародного дня музеїв, приурочений роковинам сумнозвісної акції «Вісла».

Вечір розпочався спільним молебнем, що його біля хреста на подвір’ї колишньої слідчої тюрми для політв’язнів в’язниці відслужив представник Центру військового капеланства УГКЦ о. Андрій Хомишин. Почесна варта пластунів поклала до хреста гірлянди живих квітів та запалила лампадки.

Із зворушливими словами до присутніх звернулися члени наглядової ради музею Віра Лясковська та Мейлах Шейхет, а також голова Асоціації галерей і музеїв, віце президент УНК ІКОМ Зеновій Мазурик та вдова незабутнього Івана Геля – п. Марія Гель. Не залишили байдужими слухачів акапельний пісенний виступ Софії Федини та народного самодіяльного хору «Нескорені» під керівництвом Богдани Сімович.

Генеральний директор Національного музею-меморіалу «Тюрма на Лонцького» Руслан Забілий подякував громаді за підтримку музею та відзначив меценатів, доброчинців, громадських діячів, кінодокументалістів та представників ЗМІ грамотами та пам’ятними подарунками. Зокрема серед нагороджених – юристи Харківської правозасної групи, депутат Львівської обласної ради Олеся Байко, кінорежисер Сергій Братішко, співачка Софія Федина, журналістка Соломія Чудик та інші. На їхню честь та на пошанування пам’яті загиблих борців за волю України відбувся концертний виступ струнного ансамблю Тараса Менцінського, у програмі якого прозвучали твори Імпровізація для віолончелі соло Є. Зноско-Боровського, Партита №3 Прелюдія Й.С.Баха, Тема з варіаціями та Andante Струнного квартету соль мінор для двох скрипок, альта і віолончелі В.Барвінського, Allegro moderato та Largo sostenuto із Струнного квартету in Eb, Op.33 Й.Гайдна, Largo sostenuto «Отче наш…» із Квінтету соль мінор В. Барвінського у виконанні Модеста Менцінського, Катерини Шалайської, Любові Мазяр, Мар’яни Андрійків, Михайла Ковальчука, Руслана Козопаса, Андраша Кіраля, Андрія Ломінського та Тараса Менцінського.

Надзвичайне зацікавлення відвідувачів музею-меморіалу викликала прем’єра локаційної екскурсії «Чотирикутник смерті» за маршрутом «Пам’ятник жертвам комуністичних репресій – Тюрма на Лонцького – Управа Гестапо й Управління НКВД-МГБ-КГБ – Шталаг для військовополонених на Цитаделі». Першу екскурсію провів науковий співробітник музею Ігор Дерев’яний, який разом із Русланом Забілим виступив автором розробки нової додаткової пропозиції для екскурсантів.

Незмінний інтерес гостей музею до відтворення сцен з історії колишньої політичної в’язниці викликали реконструктори товариства «Пам’ять», перебрані у відповідні костюми. До кабінету слідчого, роль якого неперевершено віртуозно виконував Олександр Василюк, вишиковувалася довга черга охочих випробувати себе на міцність у психологічному протистоянні із ненависним енкаведистом. Годі було протовпитися й у підвальні приміщення музею, де директор магазину військового спорядження «Штурм» Володимир Правосудов та історичні реконструктори демонстрували зразки зброї часів Другої світової війни.

Другий поверх музею перетворився на мистецьку галерею, де знайшлося місце презентації унікальної картини «Дорогою життя» народного художника України Миколи Андрущенка та виставці графіки яскравих представників андеграундного мистецтва радянських часів братів Петра та Андрія Гуменюків, а також фотовиставці історичних світлин із Закерзоння, яку демонстрували в супроводі архівних аудіо-записів спогадів учасників українського визвольного руху на вказаних теренах із колекції, що її нещодавно Центру досліджень визвольного руху та музею-меморіалу «Тюрма на Лонцького» передав польський дослідник Богдан Гук. До цього працівниця Центру досліджень визвольного руху Ірина Когут озвучила сторінки книжок учасників українського підпілля на Закерзонні.

Музейний кінозал, що був розташований як на другому поверсі музею, так і у його подвір’ї, дав змогу здійснити фото-мандрівки світовими музеями тоталітаризму й резистансу, побачити відеозаписи спогадів репресованих та політв’язнів та переглянути просто неба історичний документальний фільм канадського режисера Мирослава Іванека «Вогонь і зброя», присвячений подіям на Закерзонні та операції «Вісла».

Сцена на третьому поверсі музею, перетвореному на концертний зал, прийняла почесного гостя «Ночі музеїв» – відомого фортепіанного імпровізатора отця-диякона Романа Коляду із Києва, котрий виступив із циклом психологічних музичних портретів «Людина, яка сидить навпроти». Цей проект став можливим завдяки тісній співпраці із музеєм львівської бардеси і громадської діячки Наталки Криничанки. Натомість співпраця із мистецьким об’єднанням «Нурт» дала можливість ознайомитися із відео-інсталяціями учасників багатьох вітчизняних та закордонних фестивалів візуального мистецтва Михайла Барабаша й Мирослава Вайди, а також виставкою плакатів Ярослава Філевича, об’єднаних інтерпретацією теми ув’язнення та визволення.

Також у концертному залі відвідувачі «Ночі» музеїв» змогли почути лекцію Остапа Мануляка про репресованих композиторів та музику, переглянути мультимедійний блок творів учасників фестивалю електроакустичної музики «Ars elettronica»: аудіовізуальні композиції та відео-арт «На тему Йосифа Коффлера», «Атмосферні опади» Остапа Мануляка та Михайло Барабаша, «Етюди старовинного міста» Любави Сидоренко, «Звукоізоляція»

Богдана Сегіна та Мирослава Вайдая. У виконанні ансамблю сучасної музики «Con-sonus» у складі Богдан Булка (скрипка), Юрій Булка (кларнет), Юрій Гуран (флейта), Остап Мануляк (електроніка) слухачі отримали рідкісний шанс ознайомитися із такими електроакустичними композиціями, як «Oktaven» Богдана Булки, «Seiten», «З кларнетом», «Імпровізація» Юрія Булки, «Густина 21.5» Едґара Вареза, «Oremus fratres», «Композиція до віршів І.Калинця» Остапа Мануляка, «Дума» Євгена Петрова, «Etude noire» П’єра Шиффера, дві п’єси із циклу «Aus den sieben Tagen» Карлхайнца Штокгаузена та колективна композиція «Pentagraphos». Для багатьох відвідувачів знайомство із подібною музикою стало першим одкровенням, але у в’язничних стінах ці звукові медитації, орієнтовані на самозаглиблене сприйняття, здобули особливу конотацію.

Відповідним виявився контекст «Ночі музеїв» у «Тюрма на Лонцького» також і для прем’єри відео-інсталяції «Сходи Олекси Гірника», київського кінорежисера Олега Чорного який про вчинок самоспалення Олекси Гірника на Чернечій горі з протесту проти насильницької русифікації, дізнався вже тоді, коли Україна стала незалежною державою…

До естетичного спротиву репресивній системі з боку українських «шістдесятників» тематично звернулися й учасники поетичних читань «Коло свободи» Наталя Трохим, Олена Галета, Галина Гевків та Юрій Кучерявий, отримавши змогу читати твори Василя Стуса та Ігоря Калинця із фондових експонатів музею – рукописів, вилучених під час арештів письменників та їхніх приятелів. Поетів на колі лавочок-гойдалок змінила співка членів молодіжної організації «Борець», члени якої, запаливши ватру, виконали під гітарний супровід свої улюблені патріотичні пісні. На завершення вечора вони виклали на музейному подвір’ї яскраве і палахке коло свічок.

Завершило потужну інтелектуальну програму «Ночі музеїв» виконання власних композицій на слова українських поетів XX ст. популярного львівського «Гич-оркестру», який зібрав чисельну молодіжну аудиторію, що іще ще довго не хотіла розходитися з-під стін музею після закриття свята.

 
* Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
реклама
більше новин
Top
2018-12-18 20:03 :16