Новини » Суспільство 23 липня, 2010, 16:14
Марта Токар, за проектами одягу якої вдягалися Ніна Матвієнко, хор ім. Верьовки, звітувала у Львові за півстоліття
  • Марта Токар. «Квіти полонини», папір, акварель

Відома львівська художниця Марта Токар з нагоди свого 80-річного ювілею задемонструвала у п’яти залах Національного музею у Львові ім. А. Шептицького виставку робіт у різних галузях творчості, яким присвятила своє творче життя, – про це сьогодні, 23 липня, повідомив кореспондент ЗІКу.

На вернісажі заслуженого діяча мистецтв України Марту Василівну Токар вітали із ювілеєм директор Національного музею у Львові Ігор Кожан, ректор Львівської національної академії мистецтв Андрій Бокотей, проректор ЛНАМ мистецтвознавець роман Яців, директор Львівського державного коледжу декоративного й ужиткового мистецтва ім. І. Труша Василь Откович, директор Івано-Франківського художнього музею Михайло Дейнега, колега по кафедрі Зеновія Шульга та вихованці кафедри художнього текстилю, яку у 1981-1991 рр. Марта Токар очолювала у Львівській академії мистецтв.

Грамоти ювілярці від Міністерства культури і туризму України, управління культури і туризму ЛОДА та Національної спілки художників України вручила очільниця УКМ ЛОДА Галина Дорощук та голова ЛОО НСХУ Олег Микита. Численні шанувальники творчості Марти Токар обдарували художницю морем квітів, та найоригінальніший букет музичних мелодій підніс її син – знаний львівський джазовий музикант Марко Токар, який до материних уродин «підготував» і народження онука! «Я вдячна за підтримку своїй сім’ї: чоловікові, який мені навіть допомагав свого часу ткати килимки, двом донькам-художницям та синові музиканту. Так само я вдячна львівському художньому середовищу, людям, які мене підтримували і загалом місту Львову, яке навчило розуміти красу й спонукало примножувати її, не заспокоюючись відгукуватися на душевні нуртування, які просилися стати картиною, гобеленом чи костюмом», – зізналася ювілярка.

Перший зал ювілейної персональної виставки Марти Токар ошелешує як велетенськими ліжниками, так і фломастерними ескізами на картонах та по-ювелірному мініатюрними «Порами року», виконаними в авторській текстильній техніці. Другий зал відведено під експонування костюмів, ескізів моделей та купонних тканин на національні мотиви, для яких Марта Токар наприкінці 1950-их років розробляла схеми переплетення та узорів. Деякі із цих моделей демонструвалися у Токіо, Марселі, Брюсселі, Лейпцигу, Києві, Москві, де отримали поважні нагороди, а деякі були придбані до колекцій Львівського музею етнографії та народних промислів та Музею гуцульського мистецтва у Коломиї. В одяг, запроектований Мартою Токар, вдягалася академічна капела «Трембіта», ансамбль «Верховина», ансамбль «Веснянка», державний народний хор ім. Г. Верьовки, незрівнянна співачка Ніна Матвієнко та численні колективи народної творчості…

Третій зал виставки склали гірські, степові та морські пейзажі та великоформатні акварельні натюрморти, – упереваж квіткові: півонії, троянди, лілії, нарциси, бузок, жоржини, айстри, квітуче різнотрав’я полонин тощо. «У формальному плані вони є свого роду енциклопедією технічних варіацій акварельної техніки», – коментує кандидат мистецтвознавства Роман Яців.

Акварелі останніх років із фіксацією різних відтінків пустелі Святої Землі виставлено у четвертому залі. «Пейзажі Мертвого моря – коричнево-вохристі, тануть в розпеченому повітрі гірських масивів і плато. Фарби повільно розпливаються на папері, переходять у великі площини з ледве вловимою вібрацією кольору. Аркуші цієї серії передають надзвичайну красу біблійних місць. Збагачені фактурною виразністю паперу ручної роботи, ці великі пласти нагадують давні рукописи на папірусах з таємничими знаками або сприймаються як фрески на древніх стінах ранньохристиянських храмів», – зауважує кандидат мистецтвознавства Анна Банцекова про цикл пейзажних акварелей «Листя світового дерева».

Увінчує виставку зал, де виставлено твори останніх років, виконані у техніці гарячого батику та експериментів у нетканому текстилі, до якого художниця прийшла через народне килимарство із його тяжінням до симетрії, ритмічної побудови орнаментальних композицій, наголосі на особливостях натурального матеріалу. Те, що задає настрій та характер останнім текстильним творам в авторській техніці Марти Токарю випливає із її акварельних вправ, навіть серія робіт із спресованих природних волокон так і називається – «Волокнисті акварелі». Льон, вовна, шовк, коноплі, бавовна, стебла рослин, суцвіття вплітаються у панно, що дивують делікатною вишуканістю кольорових нюансів. Саме ці «Волокнисті акварелі» Марти Токар здобувають незмінний успіх на міжнародних текстильних симпозіумах, куди від 2002 року запрошують львівську професорку до майстер-класів, і вона неодмінно відгукується, незважаючи на поважний вік.

* Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
реклама
більше новин
Top
2019-02-19 01:00 :25