Новини » Суспільство 3 липня, 2007, 17:15
Маестро Мирон Юсипович учора вперше в Україні продиригував рапсодією Леоша Яначека «Тарас Бульба»

Прем’єра рапсодії відомого чеського композитора Леоша Яначека за мотивами твору великого українця Миколи Гоголя відбулася учора зі сцени Львівської опери під час урочистостей з нагоди 90-річчя від дня заснування чеського національного війська, — про це сьогодні, 3 липня, повідомив кореспондент Західної інформаційної корпорації.

Яскравий симфонічний твір одного із засновників чеської національної композиторської школи, фольклориста, диригента, педагога і громадсько-музичного діяча Леоша Яначека (1854-1928) був обраний для учорашньої оказії не випадково, адже в ньому йшлося про суто слов’янське розуміння лицарства та військового обов’язку.

Ідея виконання рапсодії «Тарас Бульба» належить витонченому шанувальнику музичного мистецтва – Генеральному консулу Чеської республіки і Львові п. Мілану Яндері, який поклопотався про те, щоб львівські виконавці отримали із Чехії ноти і заплатив за одне концертне використання партитури 200 доларів США.

Диригент Мирон Юсипович, від керівництвом якого «Тарас Бульба» прозвучав у виконанні Академічного симфонічного оркестру Львівської обласної філармонії, зізнався у розмові із кореспондентом ЗІКу, що просто закохався в ноти Леоша Яначека.

«Це надзвичайно красивий, глибокий і, певною мірою, важкий до виконання твір із гарно вибудуваною драматургією. Рапсодію складають три частини: I «Смерть Андрія», II «Смерть Остапа», III «Пророцтво і смерть Тараса Бульби». Після знаних нам звертань до повісті Миколи Гоголя з боку класиків української музики почути, як трактує цю тему чех у час Першої світової війни, було справжнім відкриттям. За манерою письма, якою вирішений «Тарас Бульба», Яначекова рапсодія стоїть десь поміж творами Рихарда Штрауса та Густава Малера. Очевидно, така серйозна музика вимагає й певного рівня виконання. Забезпечити його повинне належне ставлення до репетицій з боку окремих солістів оркестру, який має великий потенціал, але через відсутність внутрішніх мотивацій не повною мірою реалізовує його. Не скажу, що я лишився задоволеним певними організаційними моментами в праці над цією рапсодією та власне сценічним виступом оркестру, що чималою мірою залежало також від характерних особливостей акустики залу Львівської опери. Але скажу щиро, що хотів би іще раз виконати Яначекового «Тараса Бульбу» із цим або якимось іншим оркестром, бо ця музика мене дуже захопила», – прокоментував учорашню прем’єру Мирон Юсипович, якому пощастило першому з українських диригентів відкрити невідому вітчизняним меломанам рапсодію з українським підтекстом.

Довідка ЗІКу

Композитор Леош Яначек втілив у своїх творах характерні риси моравського музичного фольклору і принципи речитативних співанок, синтезував ладо гармонічні, метро ритмічні, колористичні особливості чеського і моравського музичного мистецтва із елементами західноєвропейської музичної мови. Він створив індивідуальний музичний стиль, який увібрав у себе досягнення початку XX століття і водночас відзначався національною своєрідністю. Як засновник чеської реалістичної оперної драми, Леош Яначек спирався окрім франко-італійського веризму ще й на традицію російської музики (зокрема, дуже шанував Модеста Мусоргського),використовував виразові засоби імпресіонізму та експресіонізму, створивши опери «Її пасербиця» («Єнуфа»), «Засіб Макропулуса», «Каті Кабанова», «Із мертвого дому» та інші.

* Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.
реклама
більше новин
Top
2019-02-21 02:21 :05