6 грудня, 12:00
Чат-конференція: Мейлах Шейхет

Чат-конференція з директором Представництва в Україні Американського об’єднання комітетів для євреїв колишнього Радянського Союзу, виконавчим директором Центру наукових досліджень юдаїки в музеях України ім. Ф. Петрякової Мейлахом Шейхетом

Відповіді на запитання
  • Кость
    Під час Другої світової війни завдяки особистому піклуванню Митрополита Андрея Шептицького) 15 рабинів та їхні родини були врятовані в резиденції митрополита в Соборі Святого Юра у Львові, а сотні інших – у греко-католицьких монастирях Західної України. Серед них – ребе Давид Кахане, який у 70-ті роки був головним рабином Тель-Авіва. Рабин Давид Кахане писав про це у «Щоденнику Львівського гетто». Яке Ваше особисте ставлення і ставлення організації, яку Ви очолюєте, щодо того, що Андрей Шептицький досі не нагороджений медаллю Яд Вашем «Праведник народів світу»?
    Мейлах Шейхет

    Питання щодо історичної постаті видатної постаті Митрополита Андрея Шептицького є надзвичайно важливі для вивчення і розуміння подій, серед яких опинився Митрополит Андрей під час фашистської окупації. Хотів би зазначити, щодо постаті видатної постаті Митрополита наступне:

    1. Згадування його імені в контексті подій, які в повній мірі не вивчені і не доведені до свідомості, є нетактовно і недопустимо.

    2. Історичні події розвивались незалежно від нього і всупереч його переконанням.

    3. Він не був байдужий до трагічної долі єврейського народу і піклувався про нього.

    4. Інститут «Яд Вашем» не має об’єктивної правдивої інформації і до цього часу існують певні зацікавлені політикани, які постійно спотворюють і підігрівають це різними способами. Наступить час, коли ці спроби підуть в небуття.

    5. Це мої погляди, погляди пересічної особи і не фахівця в історії – скоріше учасника як і цілого багатонаціонального українського народу в руйнції тоталітаризму. Потрібні відповідні спільні студії вчених і оприлюднення результатів цих досліджень. Процес цей є надзвичайно важливим, потрібним і безумовно відкриє підвалини ще невідомих фактів. Ще раз повторюю, на сьогоднішній день публікуються і панують свідомістю людей різні так звані «дослідження», які послуговують до цього часу лише політичним інтересам, а не людству. Від цього по сьогоднішній день страждає і видатна історична постать Митрополита Андрея, ім’я якого в деяких ситуаціях використовується для політичних дискутів.

    6. Увічнення пам’яті Праведників – це процес, який ознаковує високу духовність людей Світу, в тому числі славних віруючих християн-українців-праведників, які ризикували своїм життям заради спасіння життя своїх інших людей, звичайних юдеїв та заради протесту проти фашистського свавілля, яке порушило заповідь Творця «Не Убий». Брат Митрополита Андрея – отець Клементій, який зорганізував спасіння єврейських дітей Галичини в монастирях ордену Василіанів, удостоєний звання Праведника Світу. Відомо, що лише Єпископ Краківський Кароль Войтилло – пізніше Римський Папа Іоанн Павло ІІ, відразу після війни дав загальне розпорядження своїй пастві повернути єврейських дітей Юдеям. На жаль більшість спасенних Василіанами дітей юдеїв залишились християнами, до цього часу не знаючи свого походження. Про відкриття архівів метричних книг Католицької церкви та завершення праведної акції ордену Василіан щодо похрещених жидівських дітей, Головний Рабін України Яків Блайх просив сприяння Папи Римського Іоанна Павла ІІ на зустрічі в Києві. Присвоєння звання Праведника Світу ініціюється Іститутом «Яд Вашем» в Єрусалимі. Відомий професор з Єрусалиму Шимон Редліх зорганізував громадський рух на підтримку присвоєння звання «Праведник Миру» Митрополиту Андрею, Пан Курт Левін та багато інших відомих діячів-юдеїв підтримують таку акцію. На мій погляд потрібні спільні зусилля, в тому числі Ватикану. Особисто я відношусь з великою повагою до постаті Митрополита Андрея, бачив рукописи його щоденників, його записи по вивченню Гебрайської мови і в загальному позитивному відношенню до Юдейської віри та до Єврейського народу. В Єврейському Світі загальновідома фотографія урочистої зустрічі Митрополитом Андреєм Белзького Ребе та його численних Хасидів на Львівському вокзалі по прибутті Белзького Ребе до Львова.

  • Адам
    Наскільки, на Вашу думку, у Львові збережено єврейську культурну спадщину? Як пишуть колишні львівяни у свої мемуарах у місті, центр якого занесено до Списку світової спадщини ЮНЕСКО, «габсбурзька спадщина розпадається на крихти... Орнаменти в стилі арт-нуво так і сипляться на бруківку, передусім, коли тане сніг...». А що з єврейською спадщиною?
    Мейлах Шейхет

    Єврейська культурна спадщина почала руйнуватися за часів радянської, фашистської і знову радянської окупації і на сьогодні ми маємо наслідки 70-річного нехтування єврейською культурною спадщиною. В той же час, за часів української незалежності практично нічого не зроблено для її збереження. Особливо тяжко постраждали єврейські кладовища, архіви, бібліотеки, унікальних видань, які в сукупності віддзеркалювали більше як тисячолітню історію єврейської громади у Львові. Історія ця була надзвичайно яскрава і Львів називали Єрусалимом в Галичині. В розвитку громадського життя єврейська громада Львова посідала важливіше значення ніж Варшава і Краків. Однак, ця надзвичайно бурхлива сторінка єврейської історії була зруйнована тоталітарними режимами і залишилася лише у спогадах і в деяких збережених архівних документах.

    Можна сказати,що на сьогодні у Львові не існує єврейського кладовища. Льськрада авважає єврейську частину Янівського кладовища комунальним майном. А інші кладовища забудовані. Важливо, що при створення генерального плану міста Львова, що нещодавно затвердили у міськраді, збереження культурної спадщини ніяк не було враховано: ні зонуванням, ні виділенням якихсь площадок, які б віддзеркалювали історію єврейської громади Львова.

    Завдяки міжнародному конкурсу, який буде проводитися у Львові у грудні цього року три площадки отримають можливість часткового упорядкування.

  • 7777
    1. Чому вислів геноцид відповідає тільки для єврейського народу, а для українського ні (згідно заяв урядовців Ізраїлю)? 2. Яку роль виконували євреї в Україні і бувшому СССР підчас голодомору і прийнятті рішень про ростріли української інтелігенції?
    Мейлах Шейхет

    1. Автор запитання дезінформований, оскільки термін геноцид однаково стосується як єврейського так і українського. І для всіх інших народів, яких піддали тортурам і знищенням у двадцятому столітті. Щодо єврейського народу вживається термін «голокост», яким підкреслюється, що єврейський народ був проречений на повне знищення. При цьому треба відзначити, що Манкампф Гітлера передбачав залишити лише міцних слов’ян для обслуговування Рейху. Тобто повного знищення слов’ян не передбачалося. І тому термін «голокост» є виключним для єврейського народу.

    2. Це питання відноситься до серії запитань, які частково відповідають дійсності, частково надумані, адже треба усвідомлювати, що колишні СРСР зібрав шмельц з усіх народів, які готові були послугувати тій страшній тоталітарній системі знищення моралі. І тому говорити про виключну участь євреїв немає сенсу, бо бюрократична верхівка СРСР включала всіх. Треба врахувати ситуацію, коли люди опинялися в лещатах системи, обмануті обіцянками щасливого майбутнього, а потім позбавлені можливості вийти з цього бруду. Звичайно звинувачувати тільки одних євреїв – це закривати очі на повну правду руйнівної політичної системи радянського зразка. Хотілося би залучити вчених для детального вивчення цього питання, оскільки воно постійно кружляє в думках деякої частини суспільства, яка негативно налаштована до єврейського народу і живиться стереотипами, що переходять з покоління в покоління, і які створені були попередниками такою ж метою. Треба все-таки підходити з позиції тої, що радянська система руйнувала всіх підряді створила натовп: масу людей безправних, з втраченим розумінням моралі і мети в житті. Єврейська громада Радянського Союзу починаючи з 30-их років систематично руйнувалася забороною єврейської освіти, відправлення обрядів, адже віруючий юдей був позбавлений елементарної можливості жити в суспільстві і не відсувати себе поза системою життєвих цінностей. Тому говорити тільки про геноцид українського народу, кий дійсно відбувався, і заперечувати або не зважати на страждання єврейського народу несправедливо. Адже в Сибіру і на Півночі так само по таборах були численні групи євреїв ув’язнених за те, що вони вивчали свою традицію, за те, що ходили в синагоги, за те, що виконували інші різні обряди. Ленін в своїй роботі «З національного питання» передбачив повну асиміляцію євреїв, вони повинні були розчинитися. І тому ми в праві сказати, що євреї за часів радянської влади пережили другий Голокост – духовний. Радше треба говорити про те, що ми два народи, які страждали. Ми ніколи не пишалися жодним з радянських функціонерів єврейського походження. І самі вони, як євреї для себе перестали існувати. Оскільки, кожної хвилини в служінні радянщині вони примушені були робити дії, які сутність єврейського життя були заборонені.

  • 111
    Скільки станом на сьогодні у Львові всіх діючих синагог, в т.ч. приватних?
    Мейлах Шейхет

    У Львові є два будинки синагог, які збереглися. В одному на вулиці братів Міхновських, відбуваються молитви. В другій синагозі, на вулиці Вугільній, розташоване товариство культури і мови ім. Шолом Алейхема. І біля руїн синагоги Турей Загав (Золоті рядки) – Золота Роза, на вулиці Федорова відроджена єврейська громада з такою ж назвою.

  • Ольга
    Розкажіть, будь ласка, чим займається Представництво в Україні Американського об’єднання комітетів для євреїв колишнього Радянського Союзу, яке Ви очолюєте? Яка його мета і завдання?
    Мейлах Шейхет

    Мета нашої організації – сприяння демократичного розвитку українського суспільства, гармонізації відносин між нашими народами, допомога єврейській громаді у відродженні самобутності, збереження культурної спадщини, створення проектів фінансування збереження культурної спадщини, вивчення українсько-єврейських взаємин. З точки зору позитивних процесів, які мали місце у нашій спільній історії. Як зауважив видатний професор Ярослав Дашкевич були короткі періоди лихоліття і довші періоди гармонійного співіснування. Саме мікроклімат українського середовища сприяв виникненню потужних течій релігійних. Які надзвичайно важливі для єврейського народу на сьогоднішній день і які складають перлини єврейської історії високодуховних релігійних течій, які увійшли скарбами в літопис історії євреїв на Галичині і вивчаються в цілому єврейському світі.

    Тут проживали видатні мудреці, які створили школи, єшиви – все те, без чого єврейське життя є просто неможливим. Ті люди, втікали від радянської влади. І коли відбулася перша окупація радянська, один мудрий єврей сказав – «вони прийшли нас визволити від усього доброго, що ми мали». Для єврейського народу історія з початком радянської окупації зупинилася, оскільки йому був запропонований сурогат культури, який нічого не мав спільного з глибинними підходами до сенсу життя в цьому світі.

    Підводячи підсумки в цьому запитанні, наша організація має мету повернути до життя ті скарби єврейської історії, якими наші народи, український і єврейський, пишаються.

  • Сергій
    Яке Ваше ставлення до кафе «Жидівська кнайпа»? Чи вважаєте Ви це гідним представленням єврейської культурної спадщини?
    Мейлах Шейхет

    Ми не вважаємо це гідним представленням єврейської культурної спадщини. Скоріше це виглядає як звичайна торговиця, в якій нічого жидівського немає, крім розвішаних картин на стінах. В жодному єврейському кафе в світі не пропонують з порога випити горілки. Горілка взагалі не є елементом єврейської системи харчування. Крім того, кнайпа долучила до своєї назви ім’я синагоги «Золота Роза» – сакральної споруди, що є святотатством, фактором неповаги до єврейської історії. Звичайно, що ми це відносимо до нерозуміння власниками сутності єврейської системи харчування. Вцілому, можна навести багато прикладів відвідувачів з-за кордону, які не зазнали системи радянського виховання і розуміють, якою повинна бути кнайпа і обурюються від того, що таке є у Львові.

  • Олександр
    Яка реальна перспектива єврейської громади Львова на фоні масового виїзду євреїв до Ізраїлю та майже відсутньої молодої генерації у громаді?
    Мейлах Шейхет

    Питання перспективи єврейської громади у Львові ми не розглядаємо взагалі, оскільки наша мета – не думати за майбутнє, а жити за законами традиційного єврейського життя.

    У місті Львові  єврейська громада достатня своєю кількістю, щоб себе розглядати, як консолідовану громаду. Але громада має ще пройти достатній шлях, щоб побудувати себе на рівні прийнятих в єврейському світі стандартів в освіті, в молитві, в дотриманні заповідей та інших життєво важливих факторах.

    З розвитком міста Львова, з покращенням гарантій інвестицій, з створенням умов залучення найкращих світових технологій і організацій виробництва продукції, безумовно, кількість єврейського населення може збільшитися.

  • pavlo
    Розкажіть, будь ласка, чи правда, що «Хабад» – це юдео-нацистська секта, сповідуюча ненависть, нетерпимість до інших народів, а український міністр Дмитро Табачник є членом цієї секти, зі слів письменника Едуарда Ходоса. Дякую за увагу.
    Мейлах Шейхет

    «Хабад» – це релігійна громада. Я би не хотів вдаватися в питання побудови цієї релігійної громади, єдине можу сказати, що терміни наведені в запитанні, якими ця громада «Хабад» характеризується успадковані від сумнозвісного Едуарда Ходоса, який за радянських часів був колекціонером картин. Назбирав велику кількість рідкісних екземплярів. За радянських часів не кожен міг собі дозволити займатися колекціонуванням картин, бо такий вид діяльності мав бути погоджений з КГБ. З часів перебудови, коли в Україні започаткувався «Хабад» в Харкові, Ходос, як впливова людина, був запрошений очолити єврейську громаду м. Харкова. На що він погодився, сподіваючись на можливість використання можливостей «Хабаду» для розширення своєї колекції картин, експонування їх на виставках і т. д. Ходос організував виставку своїх картин у Москві, виїжджав за кордон і все це не без допомоги «Хабаду». Але з часом «Хабад» відмовився від послуг Едуарда Ходоса і тоді він почав паплюжити цей релігійний рух. Тому в цьому запитанні відчувається інформація, отримана від Ходоса. Він надрукував книгу, друкував статті, в яких паплюжив «Хабад». Що говорить про нього самого.

    Я не знаю членом якої секти є Дмитро Табачник.

  • taras
    Доброго дня вам! Не підкажете, чому така шанована в світі держава як Ізраіль не визнала голодомор як геноцид українського народу і заперечує причетність до цього комуністів єврейського походження, на совісті яких міліони невинних житттів? І як ви дивитесь, щоб провести Нюрберг-2 над комуністичною злочиннною ідеологією?
    Мейлах Шейхет

    Держава Ізраїль визнала голодомор як геноцид українського народу, зауважуючи, що геноцид стосувався і інших народів, які проживали на Україні. Оскільки навіть єврейський народ в часи голодомору переважно проживав в маленьких містечках і селах. Як наслідок обмеження місць проживання євреїв, яке наклав на них царський уряд. Треба зауважити, що в період голодомору американський розподільчий єврейський комітет «Джоінт» надавав допомогу близько 5 млн українців. Тобто єврейська громада розділяла страждання українського народу і взагалі поняття українського народу для людей різного походження говорить про те, що вони всі є українці, але різного походження. І з цього погляду питання внормовується в більш гармонічному плані. Безумовно, найбільше з усіх народів постраждав український народ. Оскільки мета голодомору була – знищити сільський прошарок населення, а він був дуже потужний, складав частину населення. Я вже говорив про те, що радянська влада була створена не тільки комуністами єврейського походження. Це були комуністи від різних народів, це була банда, яка захопила владу під девізом «кто бил никем, тот стал всем». Закривати очі на те, що в радянській владі активно працювали і українці і росіяни і інші народи – це значить – свідомо відійти від правди. І це в певній мірі не розчистить історичної правди.

    Серед єврейського народу, не було великого прошарку комуністів. Віруючі євреї в партію не йшли, так само, як не йшли ті, хто не хотів забруднити свою совість брудом радянської системи правління. Доказом того є, що в таборах на засланні була велика кількість євреїв, які боролися проти радянської вади. То чому ми їх не згадуємо? В таборах вони були плач-о-пліч з українцями, бо їх єднало спільне бажання до чистого майбутнього в цьому краї.

  • марія
    11 вересня 2001 року. На території Всесвітнього торгового центру і Пентагону мало бути 4 тис. євреїв на час трагедії. Кількість євреїв, що загинули – 260–400. Майже 4 тис. євреїв не вийшло на роботу того дня!!! Третина американців вірить, що американський уряд знав про наміри терористів. Третина американців вірить, що єврейська община знала, що має статися 11 вересня. Єврейські діти в школах говорили про це задовго до трагедії... Ваша позиція. Дякую.
    Мейлах Шейхет

    Це запитання нагадує радянську пропаганду 1972 року, коли Ізраїль звинуватили в тому, що в Мюнхені організація «чорний вересень» розстріляла ізраїльську олімпійську команду. Що Ізраїль ніби спеціально організував цю акцію. Люди, які поставили таким чином запитанням, не володіють достовірною інформацією, але дійсно, відбулося, декілька таких ситуацій, при яких люди запізнилися на роботу. Наприклад, ранішній поїзд з приміської зони Ню Йорка Лонг айленд запізнився і прибув до Ню Йорка на 30 хв пізніше. Якийсь юдей заглибився у вивчення релігійної філософії і затримався на станції метро і таких прикладів було дуже багато, але говорити про те, що єврейська община знала про теракт, про його підготовку – це є просто абсурд. Звичайно це запитання має грунт, оскілки людина, яка запитала не знає, що життя є найдорожчий дар від Всевишнього і заради спасіння життя дозволяється порушити навіть суворі обмеження святкування Шабату (Шабеса) та інше.

усі новини
реклама
Top
2018-09-24 13:07 :26