live

Закон про ринок землі: Що сталося, які можливості та ризики створив парламент?

Юрій Бутусов
Юрій Бутусов

Журналіст, головний редактор сайту "Цензор. НЕТ"

Позачергове засідання українського парламенту

EPA-EFE

Парламент прийняв закон про обіг земель сільськогосподарського призначення під зовнішним тиском МВФ. Що це означає для України? 

Про це пише Юрій Бутусов на своїй сторінці в Facebook.

1. Це не "перемога" і не "катастрофа", це МВФ змусив українців зробити реальний рух у бік ринку землі під загрозою дефолту. Але загрозу розкрадання землі цей закон не усуває. Призведе це до прогресу чи до провалу - залежить від держави. Якщо не усунути ризики - ключовий актив України буде ганебно розбазарений. Наша земля коштує дорожче за будь-які гроші МВФ і ніякий кредит її не компенсує. Але й стояти на місці вже не можна.

2. Закон не дозволяє купівлю державної та комунальної землі, купувати можна тільки землю, якою володіють приватні особи, і можуть купувати лише громадяни України. Головним активом України є 10,5 мільйонів га сільгоспземлі в розпорядженні держави.

3. Закон дозволяє з 1 липня 2021-го тільки громадянам України придбати до 100 гектарів землі. Купувати можна тільки землю, якою володіють приватні особи. Пріоритетне право викупу мають орендарі. Механізм купівлі не відрегульовано. Є загроза, що під час ваучерної приватизації, землю почнуть скуповувати на підставних осіб. Закон треба уточнювати, і потрібен земельний банк, судова система і електронний кадастр.

4. Президент Володимир Зеленський вперше в кар'єрі прийняв рішення не виходячи зі страху про свій рейтинг (70% громадян проти ринку землі у виконанні "Слуг народу"), а виходячи з державних інтересів. Вперше Зеленський почав реальну структурну реформу в країні - але під зовнішнім тиском. Це хороший прецедент, але в цілому погана політика.

5. Фракція "Слуги народу" розкололася, і вперше для прийняття стратегічного рішення "Слугам" Зеленського довелося працювати без дурного турборежиму, і створити коаліцію з Порошенком, Вакарчуком і "Довірою", яка до них примкнула.

6. Закон набуде чинності після місцевих виборів восени 20-го, за цей час політична реальність буде змінена, закон є час переробити.

7. Обмеження на купівлю землі юридичним особам з 2024-го року до 10 тисяч гектарів - це обов'язково вимагає уточнення. Ринок землі повинен створювати стимули для розвитку переробки та високотехнологічного виробництва, для цього 10 тисяч це навіть занадто багато, як кажуть провідні аграрні асоціації.

8. Володіння сільськогосподарською землею має зобов'язувати власника платити земельний податок, щоб стимулювати виробництво.

9. Якщо влада не виробить стратегію земельної реформи, чітко не визначить її цілі та завдання, не налагодить взаєморозуміння з профільними аграрними асоціаціями, замість зміцнення держави відбудеться переділ агроринку і багато громадян понесуть збитки. При цьому найменше за будь-якого бардаку в державі страждають олігархи.

Юрій Бутусов

 

Редакція не несе відповідальності за думку, яку автори висловлюють у блогах на сторінках ZIK.UA

*Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.

Loading...