Як знищували військову авіацію України

День
День

Щоденна українська газета

Український надзвуковий важкий винищувач четвертого покоління Су-27 wikipedia.org

Останнім часом в Україні багато говорять про ймовірність повномасштабного військового вторгнення російської армії. Експерти кажуть, що в такому випадку, крім засобів протиповітряної оборони, буде застосовуватися й українська авіація. Чи здатні ми дати гідну відсіч?

Про це пише "День".

Спочатку трохи історії. Після того як розпався колишній СРСР, незалежна українська держава успадкувала три повітряні армії, до складу яких входили 1100 — 1200 бойових літаків різних модифікацій. А також понад 900 вертольотів: за чисельністю і могутністю військової авіації ми тоді поступалися тільки США, Росії і Китаю. Але вже в 1993 році були зняті з озброєння МіГ-25, потім МіГ-23, а до 1997 року відправили "у відставку" і Су-15. Тим же літакам і озброєнню, які залишалися в строю, уваги не приділяли: в 2005 році ремонту потребували 55 відсотків зенітно-ракетних систем і комплексів, 53 відсотки автоматизованих систем управління і 45 відсотків радіоелектронної техніки ППО.

Внаслідок "посиленого реформування" Збройних сил в середині 2000-х в Повітряних силах України налічувалося всього 211 бойових і 49 транспортних літаків. Наступного року ця цифра зменшилася до... 55 одиниць, тобто близько 30 відсотків номінального складу військової авіації... такий факт: в ті роки на відновлення і модернізацію авіатехніки виділялося менше одного відсотка від необхідного обсягу фінансування!.. Тому навесні 2014-го, коли почалася російська агресія, наші Повітряні сили перебували у вельми жалюгідному стані.

"Бойовики панічно нас боялися…"

Однак ми все ж зуміли виставити проти противника військову авіацію.

"Тільки мій екіпаж завдав ворогові великих втрат, - розповідає на правах анонімності майор Костянтин. - З радіоперехоплення ми знали, що як тільки над позиціями бойовиків з'являвся наш літак, вони розбігалися хто куди, знаючи, що за ними прийшла, вірніше, прилетіла, смерть…"

Тоді, враховуючи загрозливу ситуацію, крім спеціалізованих Су-25, призначених для ураження наземних цілей, довелося використовувати навіть не пристосовані для цього винищувачі МіГ-29. Причина банальна: гострий дефіцит готових до виконання бойових завдань літальних апаратів. Однак після прямого втручання російської армії, яка з липня організувала ефективну протиповітряну оборону бойовиків, наша авіація почала нести втрати. Тільки в травні-серпні було втрачено 13 літаків: 7 Су-25, 2 МіГ-29, 1 Су-24, 1 Ан-26, 1 Ан-30, 1 Іл-76. Правда, практично всіх льотчиків, які катапультувалися, вдалося витягнути на свою територію.

Новини за темою: Як Росія мало не знищила українські повітряні сили

Але високі державні мужі зрозуміли: саме військова авіація здатна завдавати ворогові катастрофічних для нього втрат. І почали приділяти їй набагато більше уваги. Наприклад, після підписання Мінських угод були зроблені безпрецедентні кроки в цьому напрямку. Всього за рік вдалося поставити в стрій як мінімум 6-7 штурмовиків Су-25, 5 перехоплювачів Су-27, кілька транспортних Ан-26. Техніку, яка довгі роки перебувала на зберіганні, почали не просто відновлювати, а модернізувати. Так, нове життя отримали модифікації МіГ-29, Су-25, Л-39. Почалися серйозні роботи з доопрацювання варіантів модернізації середнього бомбардувальника Су-24.

У 2014-2015 роках авіапарк Повітряних сил поповнився 7 штурмовиками Су-25, 5 перехоплювачами Су-27 і 3 транспортними Ан-26. Звідки вони взялися? Всі вони зберігалися на базах, але були непридатними для використання. Тому довелося відновлювати і модернізувати. При цьому льотчики почали відпрацьовувати застосування керованих ракет різних класів. Збільшення фінансування армії позначилося і на ПС: вже в 2016-му армія отримала 15 літаків, що пройшли в авіаремонтних підприємствах глибоку модернізацію.
Однак найбільш вражаючими темпами парк транспортної авіації зростав у 2016-2017 роках. Перш за все тому, що нам вдалося зберегти повний цикл виробництва машин типу "Антонов". Зокрема, було відремонтовано 6 Ан - 26 різних модифікацій, військові частини отримали 3 "транспортники".

У 2019 році військовим вже передано два модернізованих Ан-26. На черзі - ще кілька бортів, які надійдуть в українську армію. В ході модернізації на Ан-26 проводиться повний комплекс робіт з відновлення всіх систем літака, встановлюється нове радіоелектронне обладнання українських та європейських виробників, зокрема системи зв'язку, навігації, приладової та іншої бортової апаратури. Таке оновлення дозволяє Ан-26 здійснювати польоти на міжнародних повітряних трасах і брати участь у спільних діях з силами НАТО.

"Основні типи літаків, що надходять до авіаційних бригад України, зазнають змін у технічному стані, впроваджуються новітні технології", - командувач Повітряними силами ЗСУ Сергій Дроздов.

"Кількість авіації, здатної ефективно виконувати бойові завдання, значно зросла за останні 5 років, - розповідає старший інспектор-льотчик командування ЗС полковник Сергій Лазуткін. - Це пояснюється двома факторами. З одного боку, були виділені кошти на ремонт техніки, що призвело до збільшення справної техніки. З іншого боку, враховуючи вимоги війни, був трохи знижений поріг вимог до техніки, яку можна кидати в бій. Якщо в мирний час командир не ризикнув би відправляти літак в політ з певними обмеженнями, то в умовах війни це робити можна".

Наступним важливим елементом підвищення мобільності авіації є відновлення аеродромної мережі. Так, якщо на березень 2014 року в країні функціонувало 25 відсотків тих аеродромів, які дісталися країні від СРСР, то на січень 2016 р. ця цифра зросла до 50 відсотків. І продовжує зростати: відновлюються три колишні військові аеродроми. Причому на всіх аеродромах роботи проводяться досить серйозні - заливається сучасне монолітне бетонне покриття, встановлюється новітнє обладнання для забезпечення польотів літаками як вітчизняного, так і західного виробництва.

Істотно покращилася і підготовка льотно-технічного складу. Насамперед завдяки збільшенню польотів. У 2016-му було проведено понад 4 тис. навчальних повітряних боїв і перехоплень, 350 десантувань, 300 практичних стрільб по наземних цілях. Чи не вперше за роки незалежності відпрацьовувалася посадка МіГ-29 і Су-24 на автотрасах країни... значно виріс і наліт льотчиків за останні роки. Якщо раніше льотчики літали по 10 годин, в той час як натовці літають по 100 годин і більше, то сьогодні наліт наших льотчиків перевищує вже наліт натовців: ПС почали отримувати палива в рази більше.

У січні 2017 була створена четверта Військово-повітряна зона "Схід", штаб якої розташований в Дніпрі: почався процес формування угруповання Повітряних сил на східному напрямку. Основою для неї стали аеродроми в Краматорську та Маріуполі.

Оновлюється не тільки авіапарк Повітряних сил

"Техніка у нас не нова, але впевнений, що завдяки модернізації ми можемо ефективно її використовувати ще довго, — вважає командувач Повітряних сил генерал-полковник Сергій ДРОЗДОВ. - Але основні типи літаків, що надходять в авіаційні бригади, змінюються в технічному плані, впроваджуються новітні технології. Відремонтована і частково модернізована техніка надходить і частинам зенітних ракетних військ. Завдяки проведеній роботі на підприємствах ОПК вже найближчим часом ми отримаємо озброєння, здатне ефективно протистояти засобам повітряного нападу у всьому діапазоні висот і швидкостей в умовах інтенсивного радіоелектронного і вогневого впливу противника".

Новини за темою: Російський Су-57 проти американського F-35: Чиї винищувачі п'ятого покоління кращі?

Нову і модернізовану техніку отримують і підрозділи радіотехнічних військ, зокрема РЛС П-18 різних модифікацій, цифрові РЛС "Пелікан". Ми планово продовжуємо процес модернізації всієї лінійки техніки, яка є на озброєнні частин Повітряних сил. З огляду на вражаючі зміни, що відбулися і відбуваються в нашій військовій авіації, в недалекому майбутньому українська держава матиме потужні Повітряні сили.
Планується також продовжити роботу з розробки нових засобів розвідки, модернізації існуючих авіаційних розвідувальних комплексів і створення індивідуальних і колективних засобів радіоелектронної боротьби. Зрозуміло, що як би не модернізували той же штурмовик, він все одно буде поступатися за своїми тактико-технічними характеристиками штурмовику останніх поколінь. Україні ж на сьогоднішній день не по силах виробляти військові літаки. Можна, правда, купити їх. Сучасні. У тих же США. Але таке задоволення дуже дороге. Наприклад, один з найсучасніших на сьогоднішній винищувачів F-22 коштує близько 150 млн доларів. Навіть F-16, який поступається йому за тактико-технічними характеристиками, обійдеться в 34 мільйони доларів. Причому купувати їх потрібно по 12 одиниць відразу: 1-2 літака погоди не зроблять.

"Противник добре знає свої перспективи ..."

Останнім часом багато говориться про ймовірність повномасштабного військового вторгнення російської армії. Добре відомо, що наступальна сторона повинна мати 3-5-кратну перевагу в живій силі і техніці, хоча і за таких умов буде нести великі втрати. Щоб їх мінімізувати, росіяни обов'язково використають авіацію. Чи здатні ми дати їй гідну відсіч?

Експерти кажуть, що в такому випадку, крім засобів протиповітряної оборони, буде застосовуватися і українська авіація, яка буде виконувати завдання протидії літакам супротивника. І тут велику роль буде грати як кількість літаків, так і професіоналізм самих льотчиків.

Сергій Зятьєв

Редакція не несе відповідальності за думку, яку автори висловлюють у блогах на сторінках ZIK.UA

*Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.

Loading...