Як влада намагалася закрутити гайки, або Вереснева агресивна податкова думка

В'ячеслав Черкашин
В'ячеслав Черкашин

Старший аналітик з податкових питань Інституту соціально-економічної трансформації

Фото з відкритих джерел

Початок політичного сезону ознаменувався реєстрацією у фінансово-податковому комітеті більше тридцяти законопроєктів (з 01.09 по 02.10), в більшості направлених на пошук шляхів відновлення контролю над збором податків в країні, включаючи посилення адміністративного та податкового тиску.

Про це пише В'ячеслав Черкашин на своїй сторінці в Facebook.

До речі, як і передбачалося рік тому, комітет з такими надширокими сферами впливу (від НБУ і Мінфіну до податкової, митниці та фінансової розвідки) виявився чемпіоном за кількістю законопроєктів, де комітет визначено як головний виконавець – на 05.10.2020 року на відпрацюванні знаходиться 338 законопроєктів.

Водночас у наступних за навантаженням комітетах з правоохоронної діяльності та соціальної політики відповідно лише 240 (на 41% менше) і 189 (на 79% менше) проєктів. Логічно припустити, що подібний перекіс в нормативній щільності не сприяє ні якості, ні своєчасності розгляду законопроєктів парламентом, хоча депутати безсумнівно стараються.

Але повернемося до головного: вереснева податкова думка рухалася в хаотичних, але передбачуваних магістральних напрямках - бюджет + потреби олігархії / великих гравців. У бюджетній площині з першою і, мабуть, єдиною за останній рік великою ініціативою виступив Мінфін. Під бюджет-2021 був винесений проєкт 4101, що виявився напрочуд беззубим щодо підтримки бізнесу, але відверто профіскальним з точки зору збору податків – "вбиває" мораторій на перевірки, ріже перенесення збитків минулих років (збитками 2015 року вже не можна буде зменшувати податок на прибуток у 2021 році), робить спробу недружньої ревізії норм нещодавно прийнятого закону 592 про сплячі ФОПи в частині скасування звільнення з 01.01.2021 ФОПів - сумісників від сплати ЄСВ. Не дивно, що проєкт отримав відразу кілька депутатських альтернатив (4101-1,2, 3).

Новини за темою: Списання боргів бізнесу: Дев'ять податкових новацій від Мінфіну при підготовці бюджету на наступний рік

Взагалі вересень відзначився відразу декількома агресивними проєктами в сфері більш суворого збору податків:

  • скасування в умовах дії карантину мораторію на перевірки для великих платників податків (уряд виявився більш радикальним), їх за списком 1629 компаній (проєкт 4045);
  • добиваємо банківську таємницю, забезпечуючи доступ нереформованих податківців до банківських рахунків юридичних і фізичних осіб (всіх, а не тільки підприємців), а також їх контрагентів і призначення платежів (проєкт 4073);
  • простягаємо руку допомоги майже ліквідованій податковій міліції через регулювання перехідних норм по її ліквідації (6 місяців після прийняття закону про Бюро економічної безпеки), хоча по суті це прихована форма посилення легальності ПМ і пролонгація терміну її роботи на наступний бюджетний рік (проєкт 4090).

Особливою гостротою відзначилися битви на енергетичному і сигаретному фронтах:

  • дві послідовні спроби встановити до кінця року особливий механізм фінансування потреб Нафтогазу і Укрнафти за рахунок їх же податків і боргів на 32 млрд грн (проєкт 3005а – відкликаний, проєкт 4120 – в роботі). Очевидно, що примусове вилучення дивідендів до бюджету-2020 і поточні збитки в 11,5 млрд сильно похитнули фінансову стабільність НАКу;
  • спроба переділу ринку палива (вже третя з грудня 2019 року) через ігри зі ставками акцизів на бензин і автогаз – проєкт 4098 отримав відразу чотири альтернативи (4098-1,2,3,4) і нас чекає не дуже захоплива сутичка "бульдогів під килимом", а на кону інтереси кількох мільйонів українців, які переобладнали свої машини під газ;
  • перенесення впровадження європейської системи контролю за обігом сигарет на базі унікальних ідентифікаторів на 01.07.2024 (проєкт 3044а-2), а також інтрига щодо анігіляції досить сумнівного рішення КМУ про створення національного оператора у сфері оптової торгівлі сигаретами, що проштовхується під монополіста ринку "Тедіс Україна" (проєкт 4170).

З екзотичного контенту слід відзначити нетривіальний проєкт з легалізації самогоноваріння в країні (проєкт 4127) з метою підтримки молочної галузі. При цьому для отримання нульового акцизу на 100 літрів "сивухи" аграріям доведеться реєструватися ФОПом і тримати корів, щоб виробляти тонну молока на місяць. А ще побачив світ черговий проєкт податкової амністії для "євробляхерів" укупі з безподатковим ввезенням (без ПДВ, акцизу, мит, військового збору та пенсійного збору) одного авто для "соціальних" верств населення - інваліди, ветерани і т.д. (проєкти 4172 і 4173). Потрібно віддати належне терплячості і наполегливості депутатів, які намагаються далеко не в перший раз вирішити ці болючі проблеми.

Новини за темою: Податкова амністія: Міжнародна практика й українські реалії

На жаль, українці у вересні так і не побачили анонсованих нульового декларування або повної заміни податку на прибуток податком на виведений капітал (IT-сурогат під № 3933-1 не береться до уваги). Мабуть, знову не на часі.

Таким чином, вересень чітко артикулює подальшу вульгаризацію і болотизацію податкової політики держави через:

  • практичну зупинку великих реформ (вікно можливостей закрилося), їх обміління до спроб вирішення локальних проблем;
  • активізацію лобістів від олігархічних груп і великих компаній (вони знову набирають силу, поступово відновлюючи правила гри, заморожені в 2019 році);
  • пошук з боку влади шляхів відновлення контролю над збором податків в країні, включаючи перевірені методи посилення адміністративного та податкового тиску, незважаючи на величезну невизначеність і можливе повторення економічної ізоляції.

В'ячеслав Черкашин

Редакція не несе відповідальності за думку, яку автори висловлюють у блогах на сторінках ZIK.UA

*Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.



Loading...