live
Новини » Світ Читать эту новость на русском

Як США купувала радянські винищувачі

The National Interest
The National Interest

Американське аналітичне видання з військово-політичної тематики з друкованим журналом

Радянський багатоцільовий винищувач четвертого покоління Міг-29 wikipedia.org

Після розпаду Радянського Союзу Молдова за "гуманітарну допомогу" на скромну суму продала Сполученим Штатам винищувачі МіГ-29, що дісталися їй у спадок від СРСР. У Вашингтона з'явилася можливість вивчити один з найсучасніших радянських літаків.

Про це пише The National Interest.

Колишня комуністична Молдова мала потребу в грошах, а Америка хотіла отримати російську військову техніку. Тому вони уклали угоду.

Коли в кінці 1991 року розпався Радянський Союз, нові незалежні держави, що утворилися на його основі, успадкували величезні запаси зброї, залишені Червоною Армією.

Один з найцікавіших випадків стався у ВПС крихітної колишньої радянської республіки Молдова. На озброєнні цієї нової країни було 34 літаки МіГ-29, вісім вертольотів Мі-8 і кілька військово-транспортних літаків. Це був досить істотний арсенал для такої маленької держави. Щоб ви зрозуміли, що за країна Молдова, досить сказати, що чисельність її населення менше, ніж в місті Портленд, штат Орегон (з агломерацією).

Молдові такий авіаційний парк був не по кишені, і крім того, в країні почався глибокий економічний спад. А Сполучені Штати боялися, що вона продасть свої МіГ-29 Ірану, який у такий спосіб посилить власний авіапарк МіГ-29. Вашингтон також побоювався, що Молдова передасть цю техніку конкурентам Ірану, так як в її складі ВПС було 14 літаків МіГ-29С, здатних доставляти до мети ядерну зброю.

Тому у 1997 році Сполучені Штати використали найпотужніший засіб, щоб самим отримати МіГ-29. Цим засобом стали… гроші. Вашингтон купив 21 літак МіГ-29, в тому числі 14 моделей С, одну модель Б і шість моделей А. Машини були розібрані, а потім доставлені по частинах на транспортних літаках С-17 у Дейтон, штат Огайо.

Купівля винищувачів не тільки позбавила Тегеран шансу накласти на них свої руки. У Вашингтона з'явилася можливість вивчити один з найсучасніших радянських літаків. А Молдова отримала 40 мільйонів доларів у вигляді гуманітарної допомоги, кілька армійських вантажівок та іншу небойову техніку.

Залишок своїх літаків Молдова продала Еритреї та Ємену. МіГ-29, що прибули в Америку, в основному розчинилися в лабіринті випробувальних ескадрилій, розвідувальних центрів та "експлуатаційних об'єктів" ВПС, про що повідомляє журнал "Ейр енд Спейс" (Air & Space).

Для свого часу МіГ-29 був високоманевреним і смертоносним літаком. Його ракети АА-11 на період 1990-х років були найсучаснішими, так як дозволяли захоплювати ціль за допомогою нашлемної системи виявлення на більших кутах від курсу літака, ніж у аналогічних американських машин. Однак ця перевага зникла, коли Пентагон у 2003 році прийняв на озброєння ракети AIM-9X з відповідними нашлемними дісплеями.

А ще у МіГ-29 не було бортового радіоелектронного обладнання та систем управління інформацією, що підказують льотчику, що відбувається за бортом машини, і де він знаходиться. Щоб визначити своє місце розташування, пілот був змушений буквально дивитися на паперову карту. В цілому МіГ-29 був прекрасною машиною з технічної точки зору, але без модернізації він поступово застарівав і вже не підходив для повітряного бою XXI століття.

До речі, у тому ж 1997 році ще одна країна за межами колишнього радянського блоку придбала кілька МіГ-29. Це був Ізраїль, який орендував три одномісних МіГ-29 у якоїсь неназваної східноєвропейської країни.

З урахуванням того, що МіГ-29 був найсучаснішим винищувачем, поставленим Росією арабським покупцям, спочатку Іраку, а потім Сирії, ізраїльтяни були безсумнівно раді можливості самим вивчити, перевірити й оцінити дану машину.

МіГ-29 справив велике враження на ізраїльських льотчиків, що випробовували його. Він відрізнявся від стандартних машин американського виробництва, до яких вони звикли, і пілоти розповідали, що літати на МіГ-29 дуже легко. Якщо льотчику було важко посадити машину, йому на допомогу приходили комп'ютери, які діяли досить надійно.

В журналі ізраїльських ВПС зазначалося: "Це пояснюється тим, що дана система стабілізує літак у випадку, якщо льотчик відчуває вестибулярні запаморочення і втрачає орієнтацію в просторі. На західних літаках таких систем немає, і льотчик в подібних ситуаціях повинен розраховувати тільки на себе".

"Один льотчик-випробувач зробив висновок, що МіГ-29 за своїми можливостями не поступається, а іноді й перевершує літаки F-15 і F-16. Він виявився дуже маневреним, і у нього краще відношення ваги спорядженого двигуна до тяги. Наші льотчики повинні вести себе дуже обережно у повітряному бою з такою машиною. Якщо за штурвалом виявиться добре підготовлений професіонал, він буде гідним супротивником".

З цієї причини немає нічого дивного в тому, що Вашингтон скористався шансом оцінити ці грізні машини та не дав Тегерану можливості збільшити свій авіапарк. Сьогодні у світі є чимало країн, що мають на озброєнні МіГ-29, в основному в Східній Європі, на Близькому Сході і в Південній Азії.

У Польщі поряд з американськими F-16 є кілька МіГ-29. Вельми цікаво, що в серпні 2011 року Ізраїль підписав угоду про переобладнання і модернізацію польських МіГ-29. Країна, яка здала ізраїльтянам МіГ-29 в оренду, досі невідома.

Роберт Бекхузен

За матеріалами: ІноЗМІ



Loading...
Loading...

Редакція не несе відповідальності за думку, яку автори висловлюють у блогах на сторінках ZIK.UA

*Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.

Loading...