Як бізнесу пережити кризу: Вісім рекомендацій від співробітника МВФ

Владислав Рашкован
Владислав Рашкован

Заступник виконавчого директора МВФ

Трейдери, що працюють на майданчику Нью-Йоркської фондової біржі EPA-EFE

Світові фондові ринки рекордно обвалилися, що може призвести до фінансової кризи. Проте це в тому числі і можливість для тих, хто не виявиться крихким і не зламається під стресом. Отже, що ж варто робити бізнесу в умовах швидкого назрівання кризи?

Про це пише Владислав Рашкован на своїй сторінці в Facebook.

8 порад бізнесу в період шторму, що насувається.

Я більше 20 років займаюся трансформацією складних фінансових систем і організацій. Плюс був ще час в університеті і в аспірантурі, який я не втрачав даремно, вивчаючи фінансовий сектор.

За цей час світ пройшов багато криз: Азіатська фінансова криза 1997 року, російська фінансова криза 1998 року, Криза доткомів 2000, дефолт Аргентини в 2001, в тому ж році Турецька банківська криза, Глобальна фінансова криза 2007-2009 років, іпотечна subprime криза в США в 2008-2009, Grexit в 2012, криза Єврозони і проблеми країн PIGS у 2010-2012, українська криза 2014-2016, Brexit.

Незважаючи на всі ці кризи в лютому 2020 світові фондові ринки прагнули до чергових історичних рекордів. Деякі компанії, пройшовши трильйонний рубіж капіталізації, думали вже про 2 трильйони.

Чи означає, що після будь-якої кризи буде зростання? Так, так і буде – така природа ринків. Але не варто однак забувати і про "ефект того, хто вижив". Аналізуючи динаміку акцій компаній навіть в ці дні, ми все ж говоримо про компанії, які пройшли попередні кризи, забуваючи про тисячі компаній, на які як раз в період катаклізмів чекало банкрутство.

Чарльз Дарвін говорив, що виживають не найсильніші або найрозумніші, а найбільш адаптовані до змін. Криза – це момент змін. Ті, хто зможуть швидко адаптуватися, зможуть її пройти і в майбутньому серфити на хвилях майбутнього зростання.

Але що треба робити зараз? Кілька днів тому керівництво інвестиційної компанії Sequoia Capital відправило лист своїм клієнтам. У цьому листі вони дали кілька порад компаніям, як пережити кризу – я з ними повністю згоден – у період української кризи 2008 і 2014 і кризи країн PIGS, які я проходив, як топ менеджер, ми робили те саме і радили робити своїм клієнтам.

Отже, що ж варто робити бізнесу в умовах швидкого назрівання кризи:

1. Чекайте і готуйтеся до найгіршого сценарію: багато компаній вже побачили падіння продажів. Це буде продовжуватися, у тому числі через поведінку ваших споживачів. Перегляньте свої плани продажів у бік зниження. Очікуйте розривів в ланцюжках поставок – вони неминучі, особливо якщо ви залежні від експортно-імпортних операцій.

2. Розробіть і протестуйте процедури роботи з клієнтами і співробітниками віддалено – ви зможете підтримувати своїх клієнтів і роботу компаній в умовах жорсткого карантину? Виключіть непотрібні міжнародні поїздки – це робить більшість компаній вже – як мінімум 2-3 місяці це ще буде тривати. Навчіться спілкуватися через Skype, Zoom, Cisco. Це дуже важливо – логістика сильно постраждає в наступні кілька місяців.

3. Готівка – ключ до спокою. Постарайтеся мати достатній запас грошей на рахунках для ведення свого бізнесу. Плануйте запаси виходячи з переглянутих планів грошового потоку, про які я говорив у п. 1 і 2. Розробіть план на випадок екстрених ситуацій – чи буде вам де взяти гроші? Подумайте над скороченням непотрібних і не обґрунтованих витрат своїх компаній – повернетеся до них після кризи.

4. Фондування – доступ до кредитів та фінансування може незабаром значно погіршитися незважаючи на спроби НБУ відновити кредитування. Банки будуть дуже обережні. Рекомендую, по-перше, піти поглянути в очі своєму банкіру – вам дуже потрібна буде його допомога в наступні місяці. Обговоріть з ним відкриття/відновлення/розширення кредитних ліній. Особливо рекомендую це зробити, якщо банкіри – міжнародні (як мінімум перевірте, що вони будуть піднімати трубку телефону у відповідь на ваш дзвінок). Менеджерам компаній також рекомендую піти до своїх акціонерів – дізнайтеся, чи вони готові фінансувати ваш бізнес протягом декількох кварталів у разі провалів продажу або відмови банків. Не розраховуйте на залучення нових грошей – вони зараз всі в золоті і американських казначейських зобов'язаннях.

5. Перевірте, чи не дуже у вас роздутий штат – так, це боляче, але криза призводить до звільнення частини людей. Робиться це часто в тому числі для того, щоб компанії могли вижити в кризу і в майбутньому знову повернутися до найму. Нерозумно всім разом йти на дно. Зараз саме час критично підійти до цього питання.

6. Відкладіть не 100% обов'язкові капітальні інвестиції – знову-таки в період високої невизначеності та турбулентності не час хизуватися тим, що незважаючи на кризу, ви можете продовжувати щось будувати. Але при цьому не зупиняйте ключові проєкти (особливо якщо запас готівки комфортний), які можуть створити для вас конкурентні переваги в період і після кризи. Але приймайте такі рішення тільки на тверезу голову і бажано поряд з фінансовим директором.

7. Плануйте свою роботу з думкою, що криза - не на один тиждень. Оптимістичні сценарії передбачають нормалізацію роботи бізнесу по всьому світу і міжнародної торгівлі до кінця другого кварталу 2020 року. Це у випадку, якщо в Європі, США та Південно-Східної Азії зможуть зупинити розповсюдження коронавірусу. А якщо ні? Рівень невизначеності дуже високий. Рівень волатильності також. Ситуація може почати погіршуватися, і показники бізнесу будуть погіршуватися протягом всього 2020 року. Будьте до цього готові.

8. Ну і останнє – криза – це в тому числі і можливість. Можливість для тих, хто за словами Талеба не виявиться крихким і не зламається під стресом. Такі компанії в період хаосу знаходять нові можливості і фактично посилюються від непередбачених і небажаних зовнішніх факторів. Але таким, антикрихким компаніям, потрібна "опціональність", потрібна мобільність і гнучкість, як в управлінні, так і у відповідних стратегіях.

Будьте готові до кризи. Як на мене, то всі кроки вгорі зможуть вам допомогти. Будь-які інші поради вітаються – давайте разом допоможемо українському бізнесу пройти цей період волатильності й вийти з нього сильнішими.

Владислав Рашкован

Редакція не несе відповідальності за думку, яку автори висловлюють у блогах на сторінках ZIK.UA

*Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.

Loading...