live
Новини » Світ Читать эту новость на русском

Винищувач-паразит, або Як був створений найменший бойовий літак у світі за всю історію авіації

Олександр Соколовський
Олександр Соколовський

Український бізнесмен, засновник групи компаній "Текстиль-Контакт"

McDonnell XF-85 винищувач-паразит "Goblin" - американський реактивний літак, який створювався як винищувач супроводу, який міг би базуватися на важкому бомбардувальнику Convair B-36.

pikabu.ru

У грудні 1942 року ВПС США оголосили конкурс під назвою "Проєкт МХ-472" - ескортування важкого наддалекого бомбардувальника. З низки проєктів вибір впав на "винищувача-паразита", який більшу частину польоту перебував всередині корпусу бомбардувальника, а в разі потреби — випускався назовні.

Про це пише Олександр Соколовський на своїй сторінці в Facebook.

Найменший реактивний винищувач в світі - McDonnell XF-85 (або "винищувач-паразит").

Історія McDonnell XF-85 "Goblin" тісно пов'язана з історією міжконтинентального стратегічного бомбардувальника Convair B-36. Перші думки про створення бомбардувальника, який міг би стартувати з території США, подолати величезну відстань до позицій супротивника, і, виконавши бойове завдання, повернутися назад, з'явилися в американських військових ще в 1941 році. Його розробка затягнулася настільки, що взяти участь у війні він вже не встиг. Коли споруда машини з радіусом дії близько 9000 км була близька до завершення, з'ясувалося, що вона не зовсім вписується в прийняту в той час концепцію застосування бомбардувальної авіації: не існувало винищувача супроводу, здатного протягом усього польоту слідувати за таким бомбардувальником. Звичайні літаки — та й ті, які могли б бути спроєктовані для старту з аеродромів разом з Convair B-36 не підходили: перші через явно недостатню дальність польоту, а другі вийшли б заважкими і тому не здатними ефективно відбити атаку перехоплювачів противника. Крім того, пілот такого винищувача, перебуваючи протягом усього польоту в постійній напрузі, надмірно втомлений до того моменту, коли виникає необхідність вести повітряний бій. Представники ВПС США вважають, що ці проблеми можуть бути вирішені тільки при використанні нестандартного підходу.

У грудні 1942 року ВПС США оголосили конкурс під назвою "Проєкт МХ-472" — ескортування важкого наддалекого бомбардувальника. Протягом двох років спеціальна комісія розглянула низку проєктів, але вибір впав на проєкт "винищувача-паразита", який більшу частину польоту перебував всередині корпусу бомбардувальника, а в разі потреби — випускався назовні. Рішення не було абсолютно новим — дирижаблі подібної схеми існували ще за двадцять років до побудови Convair b-36.

Стратегічний бомбардувальник Convair B-36, під який проектувався "Goblin" wikipedia.org

Єдиною фірмою, яка представила на розгляд комісії досить серйозно опрацьований проєкт літака такого типу, була зовсім молода компанія "McDonnell". Незважаючи на ряд проблем, що виникли, інженери фірми під керівництвом Германа Барклі, який працював до утворення компанії "McDonnell" на фірмі "Curtiss", в короткий термін представили кілька проєктів, що відповідали вимогам ВПС. Були запропоновані варіанти, що відрізняються видами кріплення: напівутопленою або внутрішньою підвіскою. До початку 1945 року представники ВПС США вибрали проєкт, що передбачав внутрішню підвіску.

У березні 1947 року від ВПС США надійшло замовлення на розробку двох дослідних зразків, а 23 серпня 1948 року відбувся перший самостійний політ. Літак був запущений з бомбардувальника Boeing ЕВ-29В.

Через свої малі розміри кабіна пілота була досить тісною. Тим не менше, враховуючи, що бомбардувальник міг підніматися на висоту до 13000 м, у винищувача був передбачений обігрів, герметизація кабіни з кисневою системою і додатковий балон з киснем в разі залишення пілотом літака. Пілот розміщувався в катапультованому кріслі (одному з найперших), причому через брак місця "відстрілювався" не тільки ковпак кабіни, але і приладова дошка – інакше пілот пошкодив би ноги.

В результаті льотних випробувань було встановлено, що турбулентність навколо бомбардувальника створює серйозні проблеми з управлінням. Укупі з тим, що такий мініатюрний літак не міг мати швидкість і маневреність винищувачів, з якими йому довелося б битися, це призвело до припинення подальшої розробки. Все це призвело до того, що проєкт був закритий у 1949 році...

ЛТХ (Льотно-технічні характеристики, - Ред.):
Екіпаж: 1 (пілот)
Довжина: 4,5 м
Розмах крила: 6,4 м
Висота: 2,53 м
зі складеним крилом: 3,32 м
Площа крила: 9,34 м²
Маса порожнього: 1807 кг
Нормальна злітна маса: 2540 кг
Обсяг паливних баків: 435 л
Максимальна швидкість: 1043 км/год
Крейсерська швидкість: 689 км/год
Тривалість польоту: 77 хв
Практична стеля: 14 249 м
Швидкопідйомність: 63,5 м/с
Час набору висоти: 10668 м за 5,1 хв
Озброєння:
Стрілецько-гарматне: 4 × 12,7 мм кулемети з 1200 патр.

Досі Goblin є найменшим винищувачем за всю історію авіації.

Олександр Соколовський

Редакція не несе відповідальності за думку, яку автори висловлюють у блогах на сторінках ZIK.UA

*Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.

Loading...