live

Рецесія – результат провальної роботи уряду і монобільшості

Олександр Колтунович
Олександр Колтунович

Експерт з питань економічної інтеграції, народний депутат України

 

Фото з відкритих джерел

"Ніколи в історії МВФ світова економіка не опинялася в глухому куті. Це гірше, ніж глобальна фінансова криза 2008–2009 років. Це ні на що не схоже", – заявила директор-розпорядник МВФ Крісталіна Георгієва. Всесвітня організація праці також прогнозує наслідки багаторазово більш важкі, ніж ті, що принесла глобальна фінансова криза 12 років тому. За їхніми прогнозами, якщо в 2008–2009 роках по всьому світу скоротилося близько 22 мільйонів робочих місць, то в наступні три місяці ми можемо втратити еквівалент 195 мільйонів робочих місць у світі. На сьогодні карантинні заходи вже торкнулися 2,7 мільярдів працюючих людей або 81% робочої сили всього світу. В одній тільки Європі під загрозою майже 8% або 12 мільйонів робочих місць.

Незважаючи на той факт, що економіка України в незначній мірі інтегрована в глобальну макроекономічну архітектуру (через її меншовартість/ємність), на відміну від переважної більшості країн світу, мабуть, тільки наша країна підійшла до пандемії з глибокою рецесією і колосальним невиконанням бюджету. А значить, перспектива обвалу національної економіки через пандемію COVID-19 куди істотніша, ніж у багатьох інших країн світу. У недавньому Великому інтерв'ю чотирьом провідним інформаційним телеканалам України голова Політради партії "Опозиційна платформа – За життя" Віктор Медведчук заявив – "чинна українська влада дуже слабка як всередині країни, так і перед МВФ".

А значить, рецесія в Україні – результат вкрай неефективної роботи двох урядів, мнонобільшості в парламенті і ЗЕ-команди (19+) в цілому. Саме інтелектуальна стагнація нинішньої влади, як і їх нездатність чути економічні пропозиції інших політичних партій призвели до тих негативних економічних і соціальних наслідків, які спіткали країну в другій половині 2019 і початку 2020 років. І головне – економіка України занурилася в глибоку рецесію задовго до пандемії COVID-19 і має виключно внутрішню економічну природу.

Які реальні резерви України і запас міцності? З чим наша країна реально заходить в нову кризу? Наведу лише кілька прикладів.

Перше – невиконання бюджету. За даними Державної казначейської служби України в січні 2020 року загальний фонд державного бюджету був виконаний лише на 75,5% (-24,5%) до плану, в лютому-20 – на 93,7% (-6,3%), у березні-20 – на 89,3% (-10,7%). З приходом нової команди у другій половині 2019 року ситуація з виконанням бюджету також була не краще. За підсумками вересня-19 загальний фонд держбюджету недовиконаний на 10,6% від плану, в жовтні-19 – на 10,9%, у листопаді-19 – на 7,1%. Всього за підсумками 2019 року в країні було суттєво скорочено багато бюджетних програм. А значить, запропонована владою економічна модель на практиці довела свою недієздатність і неспроможність.

З 20 березня по 4 квітня державні структури закупили товарів для запобігання поширення коронавірусу на суму 952 млн грн. Всього, за попередніми оцінками Кабміну, Фонд боротьби з COVID-19 повинен скласти 97,1 млрд грн. Виходячи з цього, влада вже переглянула прогноз ключових макропоказників і запропонувала секвестр бюджету, який призведе до значного зменшення дохідної частини бюджету до 979,7 млрд грн, збільшення дефіциту до більш ніж 202,1 млрд грн, скорочення витрат на субсидії до 39,3 млрд грн, а також збільшення дефіциту пенсійного фонду до 192,3 млрд грн (дані по бюджету не є підсумковими і можуть уточнюватися до моменту остаточного затвердження).

Друге – падіння ВВП. За даними Державної служби статистики України, темпи зростання ВВП України в третьому і четвертому кварталі минулого року сповільнилися з 4,7% (у другому кварталі) до 3,9% і 1,5% відповідно, або 3,2% за підсумками року. За даними Міністерства розвитку економіки, торгівлі і сільського господарства України, ВВП країни в січні-лютому 2020 року скоротився на 0,2%, тоді як за підсумками січня падіння становило 0,5%. І це до оголошення в Україні будь-яких карантинних заходів. В Офісі Президента України припустили, що падіння ВВП України при оптимістичному сценарії поширення коронавірусу складе 5% в 2020 році. Більш того, в "Dragon Capital" прогнозують падіння ВВП України до 9%. І це при тому, що за нашими розрахунками ВВП України за підсумками 2019 року склав 65,6% від 1990 року.

Третє – падіння реального сектора економіки. Аналіз Спілки українських підприємців (СУП) показав, що тільки 51% бізнесу, які входять до складу СУП, здатні витримати місяць карантину і більше і при цьому не збанкрутувати. Кожен четвертий бізнес може витримати 2–3 місяці роботи в умовах карантину, 6% підприємців повністю закрили бізнес (в цю категорію потрапив переважно мікро - і малий бізнес). За їх даними, третина власників бізнесу (переважно мікро-), заявляють про падіння доходів на 90–100% з початку карантину. Ці ж підприємці вже звільнили до 50% штату співробітників. За оцінкою Торгово-промислової палати України, введення карантинних норм призвело до зупинення роботи 600–700 тисяч підприємців та підприємств мікро-, малого та середнього бізнесу.

Окремо варто акцентувати увагу на падінні промислового виробництва в Україні, за даними Держстату, в 2019 році на 1,8%, у січні-20 – на 4,7%, в лютому-20 – на 4,1%. За даними Федерації роботодавців України, за підсумками 2019 року індекс промислової продукції склав лише 80,5% від рівня 2013 року і 76,7% від рівні 2011 року. Саме скорочення внутрішнього споживчого попиту (за винятком окремих категорій) неминуче призводить до скорочення виробництва товарів/послуг та економічної активності в цілому, що поглиблює і без того важке економічне становище в країні.

Четверте – інвестиційна криза. Враховуючи негативні тенденції на світових ринках, Україні з високою часткою ймовірності не слід очікувати в найближчому майбутньому істотного припливу іноземного капіталу в національну економіку. Аналіз тенденцій надходження прямих іноземних інвестицій в 2019 році показав, що їх обсяг скоротився порівняно з попереднім роком з $2,9 млрд до $2,53 млрд. В порівнянні з докризовим 2013 роком надходження ПІІ в економіку України скоротилися на 54% або більш ніж у 2 рази. Окремої уваги заслуговують грошові перекази трудових мігрантів в Україну, які за підсумками 2019 року, за даними НБУ, склали $12 млрд. А якщо враховувати той факт, що багато хто з них змушений повернутися в Україну, в 2020 році нашу країну очікує серйозний дефіцит платіжного балансу і поглиблення негативних тенденцій у фінансово-економічній сфері.

В МВФ спільно з СБ розробляють комплекс заходів з виділенням $1 трлн, які дозволили б обмежити економічний збиток пандемії. Більш як 90 країн вже звернулися за допомогою до фонду. За словами президента України, очікується, що наша держава зможе отримати кредитний транш у кілька мільярдів доларів від МВФ. Однак, обов'язкову вимогу міжнародних кредиторів щодо запровадження обігу земель с/г призначення та легітимації дій НБУ щодо ліквідації 105 банків на шляху чергового траншу – скоріше не бажання допомогти економіці та громадянам України, а навмисний крок по формуванню інституційного середовища, спрямованого на подальшу колонізацію та сировинну участь нашої країни в глобальній економічній архітектурі.

Приміром, у США Д. Трамп підписав закон про допомогу економіці на $2,2 трлн, який передбачає, зокрема, грошові виплати в розмірі $1,2 тис. американцям з доходом до $75 тис. на рік, створення програми підтримки малого бізнесу обсягом $367 млрд, а також виділення $500 млрд для фінансування різних галузей економіки, підтримки міст і штатів. Європейський центральний банк (ЄЦБ) надасть €750 млрд для протидії викликам для Єврозони, обумовленим пандемією коронавірусу. Раніше Європарламент схвалив запропоновані Єврокомісією заходи по боротьбі з епідемією нового коронавірусу. Зокрема, передбачається виділення €37 млрд європейським економікам для підтримки їх систем охорони здоров'я і допомоги бізнесу, постраждалого від наслідків поширення захворювання.

Аналіз запропонованої програми нещодавно призначеного уряду, нового проєкту бюджету, невідкладних законопроєктів у порядку парламенту про напівпровідники, зміни географічних назв, металобрухт, гральний бізнес та ін., показав, що команда ЗЕро в черговий раз запропонувала Україні порожній в макроекономічному аспекті комплекс заходів. При цьому, владою ігноруються законодавчі ініціативи Фракції партії "Опозиційна платформа – За життя" по державному регулюванню цін, бюджету, тарифної політики, податкових і митних змін, соціального захисту громадян.

В цих умовах, з метою боротьби з розповсюдженням епідемії, для захисту громадян і допомоги національній економіці "Опозиційна платформа – За життя" запропонувала реальний план рішучих антикризових заходів, спрямованих на забезпечення наповнення дохідної частини бюджету, прийняття невідкладних заходів для захисту економіки і підтримки бізнесу, забезпечення соціального захисту громадян та подолання бідності, а головне – створення запасу міцності на майбутнє, проведення структурних економічних реформ, модернізації інфраструктури, впровадження інноваційних технологій та переходу до нового технологічного укладу.

Голова Політради партії "Опозиційна платформа – За життя" Віктор Медведчук сформулював першочергові стратегічні пріоритети розвитку України (новий економічний курс), а саме зняття економічної блокади з Донбасу, відновлення торговельних економічних відносин з Росією і країнами СНД, відмова від санкцій, до яких приєдналася Україна, і які були введені ЄС по відношенню до Росії. Саме ці заходи поряд зі Спеціальними економічними зонами, податковою реформою, стимулювання інноваційно-технологічної модернізації, є безальтернативними з економічної точки зору для реального сектору економіки і громадян України. В іншому випадку нашу країну чекають повсюдне закриття підприємств, зростання безробіття, заборгованості по заробітним платам, криза неплатежів за комунальні послуги, невиплата пенсій, допомог і ін.

Олександр Колтунович

Редакція не несе відповідальності за думку, яку автори висловлюють у блогах на сторінках ZIK.UA

*Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.

Loading...