Ракетний скандал: Чому виникла сутичка Міноборони, КБ "Луч" і "Укроборонпрому" по ракетній програмі України?

Юрій Бутусов
Юрій Бутусов

Журналіст, головний редактор сайту "Цензор. НЕТ"

Ракетний комплекс з коригованою ракетою "Вільха" wikipedia.org

Скандал навколо ракетної програми ще раз показав, що державі гостро необхідне спеціальне Агентство з питань оборонної політики та військово-промислового комплексу, яке повинно готувати Держоборонзамовлення. Центрів управління багато, а комплексні рішення приймати нікому. Що не так з Держоборонзамовленням-2020?

Про це пише Юрій Бутусов на своїй сторінці в Facebook.

Ракетний скандал у Держоборонзамовленні-2020 - чому "КБ "Луч" відмовилося від держгарантій і як усунути загрозу "Вільсі" та "Нептуну"?

На РНБО у вівторок затвердили Держоборонзамовлення, сьогодні буде прес-конференція міністра оборони по ракетному скандалу, а само ДОЗ розгляне комітет по обороні Верховної Ради.

У вівторок я написав статтю про загрозу зриву ракетної програми України - виробництва ракет "Вільха" та "Нептун".

Український комплекс крилатих ракет "Нептун"

zgurets.com

Міністерство оборони в той же вечір виступило з повним спростуванням даної інформації. (Спойлер: міністерство не проконсультувалося з виробником, і не володіє інформацією у повному обсязі, тому втручання парламентського комітету необхідне).

Загалом, за інформацією я вирішив звернутися до джерел, близьких до самого виробника - "КБ "Луч" і концерну "Укроборонпром", до складу якого входить підприємство.

Для початку довідка. "КБ "Луч" - це єдине підприємство оборонно-промислового комплексу України, яке серійно випускає нову зброю на експорт. Єдине, яке здійснює замкнутий цикл виробництва.

"Луч" здійснює виробництво протитанкових ракетних комплексів "Стугна" та "Корсар", 300 мм коригованих реактивних снарядів "Вільха" та протикорабельного ракетного комплексу "Нептун". "Вільха" та "Нептун" виводять Україну в десятку провідних країн-виробників ракетної зброї.

Перша партія "Вільхи" за даними Цензор.Нет вже поставлена у війська - це страшна зброя, яка на дальності до 70 км доставляє потужну осколково-фугасну бойову частину в 250 кг з точністю плюс-мінус 20 метрів. В одному залпі однієї установки "Смерч" - 12 таких ракет. Російські війська можна було б випалювати у випадку вторгнення з безпечних відстаней. "Нептун" же взагалі унікальний - адже у нас немає жодних ефективних засобів ураження морських цілей, що маневрують. В цьому році "Нептун" повинен пройти державні випробування та російські кораблі можна буде топити з дистанції в 100 км.

Отже, чому виникла сутичка Міноборони, "Луч" і "Укроборонпрому" по ракетній програмі України?

1. На розробку, підготовку виробництва та випуск першої партії серійних ракет "Вільха" з 2015-го по 2020-й Україна витратила близько 3 мільярдів гривень. На розробку та підготовку виробництва ракет "Нептун" витратили близько 1,5 мільярдів гривень. Тепер Україна повинна виділити кошти на завершення циклу розробки "Нептуна" та закупівлю першого дивізіону і закупівлю великої серії "Вільхи", щоб завантажити заводи і щоб державні працювали.

2. Міністерство оборони виділило кошти на закупівлю "Нептуна" та "Вільхи" - але змінило порядок фінансування. Якщо раніше всі ракетні проекти фінансувалися прямим рядком бюджету, то тепер міністерство виділив "Лучу" під ракети кредити під державні гарантії. Але "КБ "Луч" відмовився приймати державні гарантії як форму оплати. Як повідомило джерело Цензор.Нет на підприємстві: "найпростіший спосіб фінансувати держзакупівлі - прямо з бюджету. Гарантії - це дуже складна для України схема. За гарантії хтось постійно або сидить або зриває контракти, число контролерів збільшується, всі ризики лягають на підприємство. Ракетна програма завжди була пріоритетом, її не можна перекладати на держгарантії. Це величезний ризик загнати підприємство в борги, розорити, як розорили ХКБМ (Харківське конструкторське бюро з машинобудування, - Ред.), і потім приватизувати або просто розвалити. Нам і в минулі роки хотіли нав'язати держгарантії, але РНБО та комітет Ради завжди ставали на нашу сторону. Бюджет завжди вирішують без нас, з нами ніколи не радяться, і пряме фінансування намагаються вибити для тих, хто краще вміє лобіювати. "Луч" не вміє лобіювати, ми вміємо будувати унікальні в світі ракети, які повинні надійно захистити Україну. Важко зрозуміти, чому ракетну програму вже не вважають пріоритетною. Ми ще в листопаді 2019-го направили лист у департамент розробок озброєння Міноборони, де виклали всю проблематику. Зрозумійте, від нас залежать ще більше 10 підприємств-суміжників "Укроборонпрому" та Мінекономіки, ми не можемо ризикувати. КБ "Луч" не буде брати держгарантії за існуючою схемою, нам необхідне пряме фінансування, це не примха, це єдино можлива схема роботи. Нехай саме Міноборони підписує всі підряди і несе відповідальність перед банком. Ми в такі ігри не граємо. Держава витратила мільярди, ми всі повинні бути зацікавлені озброїти нашу країну, без жодних збоїв, системно. Ми повинні забезпечити завантаження Павлоградського хімічного заводу. Розраховуємо на підтримку комітету по обороні".

3. Виявляється, розпорядником бюджету закупівель є Міністерство оборони України. Міністерство економіки складає Держоборонзамовлення, РНБО стверджує. Але при цьому головний виробник військової техніки - концерн "Укроборонпром" і його підприємства, досі не ознайомлені з планом закупівель! Тобто кінець лютого, а оборонній промисловості навіть не повідомили, що і як вона буде випускати. Спланувати та пов'язати фінансові плани та виробничі як завжди неможливо. Нормальної координації при плануванні не забезпечили.

4. Замість прийняття трирічного плану розвитку оборонної промисловості, знову приймається куций однорічний, а фактично - піврічний план, в якому є чиїсь "хотілки". Це означає, що нормальне планування виробництва буде неможливе. Жодних якісних змін не відбулося. Держоборонзамовлення набуде чинності на початку березня, гроші прийдуть ще пізніше, освоювати їх набагато складніше, і довгострокові програми понесуть великі втрати, адже під виробництво ракет потрібно стабільне фінансування.

5. Очікується, що сьогодні Міноборони озвучить приблизні цифри, наскільки збільшені видатки на "Нептуни" та "Вільхи". І це добре. Але сподіваюся, що народні депутати запросять на засідання і генерального конструктора "Лучу" Олега Коростельова. Якщо Міноборони не піде назустріч "Лучу" в питанні держгарантій - ракетна програма буде зірвана. Міноборони зараз, за даними джерел, розглядає варіант виділення прямого держфінансування в поєднанні з держгарантіями. Але якщо компроміс не буде досягнутий по питанню фінансування - "Луч" не візьме це замовлення. Сподіваюся, комітет ради професійно розбереться в проблемі. Є кого на держгарантії перекладати - "бронеавтобуси-козаки", польські "Онцилли" - двійники наших "Дозорів", наприклад. У них явно жодних проблем не буде.

Тактична бойова колісна машина "Дозор-Б". З 2013 року Польща виготовляє ліцензійну копію "Дозор-Б" під назвою Oncilla ("Онцилла"), які постачаються на експорт, в тому числі і в Україну wikipedia.org

6. Скандал навколо ракетної програми ще раз показав, що державі гостро необхідно спеціальне Агентство з питань оборонної політики та ОПК, яке повинно готувати Держоборонзамовлення. Центрів управління багато - а комплексні рішення приймати нікому. Міноборони з "Укроборонпромом" спільно не займаються плануванням, це замовник. Також самостійним центром впливу виступає Давид Арахамія - куратор Міноборони. Мінекономіки байдуже дивиться на проблеми підлеглого йому Павлоградського хімічного заводу та боїться вступати у військові питання взагалі, виконує в ДОЗі протокольні функції. РНБО та Офіс президента дуже активно переживають за справу, впливають усіма силами, але не має повноважень і апарату. "Укроборонпром" - суб'єкт господарської діяльності, який міністерства не сприймають і не рахуються з ним. Президент поклався на те, що всі ці органи якось самоорганізуються і не серйозно цікавиться цими питаннями взагалі. Прем'єр-міністр просто штампує, що йому приносять по темі. А незалежного уповноваженого органу, який би здійснював професійне планування розвитку оборонної промисловості, який би програмував її розвиток - у нас немає. І Держоборонзамовлення-2020, яке так пізно приймається і з такими проблемами, служить яскравим прикладом відсутності координації серед зазначених відомств. Так захопилися дерибаном грошей, що забули ключових людей - тих, хто виробляє найголовніші види озброєння. Сподіваюся, висновки будуть зроблені.

Юрій Бутусов

Редакція не несе відповідальності за думку, яку автори висловлюють у блогах на сторінках ZIK.UA

*Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.

Loading...