live

Паливний ринок: Падіння цін на бензин, дизпаливо й газ та подальші прогнози

Куюн Сергій
Куюн Сергій

Експерт паливного ринку

Фото з відкритих джерел

Через введення карантину задля запобігання поширенню коронавірусної інфекції COVID-19 ціни на паливо впали. Що відбувається на ринку та чого очікувати надалі?

Про це пише Сергій Куюн на своїй сторінці в Facebook.

Паливний ринок: перше плато і купа питань

Ринок нафтопродуктів продовжує занурюватися в карантин. Після перших двох тижнів, протягом яких АЗС втратили 20-40% продажів, вони стабілізувалися.

Продажі

Найбільші втрати припадають на бензин, який переважно використовують приватні автовласники. Меншою мірою спад торкнувся дизпалива, спожитого в основному комерційним і промисловим транспортом. Хоча і невеликі "дизельні" втрати на рівні 10-20% - це страшний сон власників автозаправок ще місяць тому.

До речі, основні оптовики на квітень знизили плани закупівель саме на 20%. Попит підтримують аграрії, які вийшли на поля.

Географічно найбільше зниження реалізації трейдери одноголосно відзначають у Чернівецькій та Закарпатській областях.

Провалилось і громадське харчування – в середньому на 40%. Але місцями підросли продажі кави, в інших місцях її більше не наливають. У багатьох регіонах місцева влада вимагає припинити цю роботу на АЗС.

Новини за темою: Нафтове перемир'я: Країни ОПЕК+ домовилися про найбільше скорочення видобутку нафти

У пристанційних магазинах ситуація дещо краща. По-перше, відвідувачі станцій вважають за краще відразу купити те, за чим потрібно їхати в великий магазин або просто в інше місце. По-друге, непогано почувають себе ті, хто вчасно зорієнтувався і розширив номенклатуру в магазинах за рахунок "карантинних" позицій – крупи, маски, антисептики.

Ціни

Падіння йде повільно і впевнено. З початку карантину (з 12 березня 2020 р.) дизпаливо втратило 1,9 грн/л (7,4%), бензин А-95 – 2,0 грн/л (7,1%), скраплений газ – 1,0 грн/л (8,9%). Якщо у валютному еквіваленті (а він у ціні палива займає до 90%), ціни за цей період знизилися на ДП 0,11 $/л (11,5%), бензину А-95 – 0,12 $/л (11,6%), скрапленого газу – 0,05 $/л (12,9%).

Facebook

Основний рушій процесу – станції економ-сегменту. Причини дві: ці мережі не тримають великих запасів, працюють "з коліс", тобто купують на оптовому ринку, де ціни першими реагують на зовнішню кон'юнктуру. Наприклад, дизпаливо вже коштує дешевше 15 грн/л. Так що на моменті маржа дозволяє йти вниз у надії відкусити у конкурентів трохи продажів в умовах їх повсюдного падіння.

Ще один стимул активніше ворушитися дискаунтерам – активізація основного конкурента в особі нелегалів. Нагадаю, в минулому січні Кабмін непогано зачистив "тінь", але як тільки вірус послабив хватку, а закупівельні ціни різко провалилися – все повернулося. Цьому контингенту без персоналу, карантинних заходів, касових апаратів та іншої нісенітниці сьогодні живеться дуже непогано. Їм же в касу – поступове обміління кишень споживачів, які будуть шукати паливо дешевше.

Що ж до великих гравців, то вони змушені тримати дво-три-чотиритижневий запас палива, ці "слони" вміють танцювати, але не люблять. Керівництво трьох великих роздрібних мереж, з якими мені вдалося переговорити за останні два дні, кажуть, що в їхній системі ще не було жодної тонни дешевих квітневих ресурсів, продовжують отримувати березневі. Але процес іде, а це значить, хочуть вони того чи ні, доведеться повзти слідом за дискаунтерами.

Прогнози

Українські заправки лише на початку шляху. За словами Адама Сікорські, голови енергетичного холдингу UNIMOT, яка координує мережу AVIA по всій Європі, в Італії роздрібні продажі нафтопродуктів впали на 90%, в Іспанії – 70-80%, Нідерланди і Франція – 50-60%. Приблизно однаково ми йдемо з Польщею – падіння на 20–25%. Так що нинішня стабілізація, швидше за все, тимчасова, по мірі посилення карантину (а пік ще попереду, як всі, напевно, розуміють) продажі будуть падати. Погіршать ситуацію прийдешні свята.

По цінах. З одного боку, сховища наповнюються дешевим продуктом. Близько 2-3 грн на літрі – цілком відчутний потенціал зниження, який підкріплений зміцнілою гривнею. З іншого боку – очікуване падіння буде збільшувати питому собівартість кожного літра. Немає ясності і з майбутнім валюти: як розцінювати 16000 правок у "антиколомойський" закон? Це вже кінець роботи з МВФ? А що тоді з курсом? 30 за долар? 35? 40?.. Тоді вже буде не до зниження цін на паливо.

І над усім цим ситуація з домовленостями нафтовидобувних країн: заяв багато, а що конкретно – незрозуміло. Ринок очікує відскік цін, але чи буде він і яким, побачимо наступного тижня. Перша світового ринку реакція на новини – практично ніяка.

Сергій Куюн

Редакція не несе відповідальності за думку, яку автори висловлюють у блогах на сторінках ZIK.UA

*Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.

Loading...