Мечеть Ая-Софія в цивілізаційній теорії Хантінгтона, або Як Туреччина відвернулась від Заходу

Віктор Єленський
Віктор Єленський

Український учений, релігієзнавець, публіцист, педагог, доктор філософських наук, народний депутат України VIII-го скликання

Собор Святої Софії в Стамбулі перетворили на мечеть Фото з відкритих джерел

Президент Туреччини Реджеп Ердоган присвоїв собору Святої Софії статус мечеті. Що це означає і який вплив справить на світову цивілізаційну матрицю?

Про це пише Віктор Єленський на своїй сторінці в Facebook.

Дивно, що в нинішніх дискусіях навколо Святої Софії ніхто не згадує Семюела Хантінгтона. Того, хто чверть століття тому все це достатньо докладно описав.

Він дуже уважно стежив за Туреччиною, точніше – за турецьким поверненням до мусульманської цивілізації, з якої залізною рукою вирвав країну Кемаль Ататюрк. Хантінгтон писав про боротьбу між кемалістською Туреччиною та її цивілізаційною матрицею, про те, як відкинувши Мекку і будучи сама відкинута Брюсселем, Туреччина відступає перед ісламським піднесенням. Мечеть в Святій Софії – це символ тріумфу цього піднесення. Більш промовистого символу годі й шукати, хоч як би хто не робив вигляд, що нічого такого не сталося. Це по-перше.

Ні, на ісламсько-християнський і християнсько-ісламський діалог ця подія руйнівного впливу не матиме. Хоча б тому, що по-справжньому непроникні лінії розмежування у цих діалогах нині все більшою мірою пролягають не між релігіями, а між притомними і малопритомними учасниками діалогу всередині самих релігій. Це, до речі, інтуїтивно схоплюють і "релігієзнавці в штатському". Пам’ятаєте, як Путін заявив, що у нас, мовляв, країна східного християнства, православ’я, а воно багато в чому є ближчим до ісламу, ніж до католицтва? Питання лише в тому, до якого саме ісламу ближче от саме таке православ’я, яке ми дедалі частіше спостерігаємо у виконанні державно-церковного російського альянсу. Це по-друге.

Новини за темою: Ердоган має намір зіштовхнути лобами Захід і Схід, як передрікав Хантінгтон

По-третє, Росія, яка марила бути "хрестом над Святою Софією", а в цьому столітті офіційно проголосила себе "покровителькою Православ’я і православних народів", від цієї ролі, як би це сказати, - "самоусунулася". Тому що, як ми розуміємо, тут справа тонка, це не пацифістів-свідків Єгови по тюрмах пачками саджати і не ріки "канонічної крові" по Україні шукати. Коротше, про засідання Ради Безпеки РФ стосовно Святої Софії, подібне до того, що зібралося у жовтні 2018-го з українського церковного питання, ми навряд чи почуємо.

По-четверте. Метафора про "міст між цивілізаціями", якою часто змальовували Туреччину деякі її очільники (наприклад, прем’єрка Тансу Чиллер), є доброю хіба що для художніх текстів. Жити на мосту, хоч між Заходом і Сходом, хоч між Європою і Євразією, некомфортно й незатишно. Тому Україні необхідно якнайшвидше здійснити свій перехід через міст у західному напрямі. Попри гарно зрежисований і добре фінансований антизахідний вереск, яким щільно забитий останнім часом наш медіапростір.

Віктор Єленський



Редакція не несе відповідальності за думку, яку автори висловлюють у блогах на сторінках ZIK.UA

*Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.

Loading...