Хід президентських кампаній Байдена і Трампа за два місяці до дня виборів

Костянтин Сонін
Костянтин Сонін

Економіст, професор Чиказького університету

Кандидат від Демократичної партії Джо Байден випереджає чинного президента Дональда Трампа в середньому на 7-8% Фото з відкритих джерел

Вибори президента США відбудуться рівно за два місяці, але вже зараз можна спрогнозувати хто ймовірно здобуде перемогу.

Про це пише Костянтин Сонін на своїй сторінці в Facebook.

До Дня американських президентських виборів залишилося рівно два місяці. Голосування почнеться ще раніше - у багатьох штатах можна голосувати заздалегідь або поштою, і перші бюлетені будуть "опущені в урни" вже у вересні. Наступна "велика подія" – перші дебати - за місяць, 29 вересня, але в цілому параметри гонки склалися досить чітко.

Кандидат від Демократичної партії, Джо Байден, колишній сенатор і віцепрезидент, випереджає чинного президента Трампа в середньому на 7-8%. У США президентом стає не той, хто набирає більше голосів, а той, хто виграє в більшій кількості штатів, з урахуванням різних "ваг" різних штатів. У багатьох штатах жодної боротьби немає - ніхто не сумнівається, наприклад, що Трамп легко переможе в Алабамі та Вайомінг, а Байден – в Каліфорнії та Массачусетсі. Реальна боротьба у 2020 році йде приблизно в п'ятнадцяти штатах – в цих штатах Байден в середньому випереджає Трампа на 2-3%.

Оскільки, ще раз, важливо не кількість голосів саме по собі, треба розуміти, як читати ці цифри, розрив між кандидатами. У маленьких штатів є перевага - їх "ваги" трохи більше, в перерахунку на одну людину, ніж у великих штатів. У Трампа багато прихильників у маленьких штатах - тобто 2% переваги Байдена в національних опитуваннях відповідають приблизно шансам 50/50. Крім того, опитування передбачають результати з помилкою – в середньому в останні двадцять виборів помилка була близько 4%. Тобто сьогоднішня перевага Байдена, 7-8% - цілком серйозна.

Новини за темою: Навіщо заступник держсекретаря США зустрічався із Зеленським

Прогноз сайту 538 (там можна подивитися результати всіх опитувань - щодня додається багато нових) на сьогодні – 70% перемоги Байдена, 30% - Трампа. Це майже в точності той же прогноз, який 538 давав напередодні дня виборів 2016 року. Тоді переміг Трамп - випадковості з ймовірністю 1/3 зустрічаються в житті досить часто (приблизно третина випадків). Національні опитування тоді були навіть точніше середнього - перед самими виборами перевага Клінтон була 4%, а вона в підсумку набрала на 3% більше.

Серед моїх читачів в Америці більше, здається, шанувальників Трампа, ніж Байдена. (Я написав тиждень тому своє пояснення - чому.) Хороші новини для них є - по-перше, 30% - це нормальний шанс. По-друге, можливо, є невеликий зсув у ставленні до Трампа в позитивну сторону в останні два місяці. Цей зсув в межах статистичної похибки (можливо, липнева перевага Байдена в 9-10% було відхиленням), але все ж.

Водночас є і застереження тим, хто підтримує Трампа – не треба автоматично розраховувати на повторення "дива 2016" року. Тоді Трамп, стійко програючи в Пенсільванії, Вісконсині та Мічигані за опитуваннями, виграв "на зубах" ці штати. Зараз він знову програє там за опитуваннями та приблизно так само, але треба розуміти, що соціологи, які проводять опитування, врахували свою помилку 2016 року (занадто низькі очікування щодо явки білих чоловіків без вищої освіти) і зараз враховують категорії виборців з іншими коефіцієнтами. Тобто те, що Трамп відстає за опитуваннями в тих же штатах у 2020 році не може бути викликано тією ж помилкою тих, хто проводить опитування. Це повинна бути якась нова помилка.

Більш того - помилка в інший бік, тобто перемога Байдена з перевагою в 10-12% приблизно так само ймовірна, як перемога Трампа. У 2012 році, наприклад, опитування до останнього переоцінювали підтримку республіканців і передбачали Обамі меншу перевагу, ніж у підсумку вийшло. В історії американських виборів в еру, коли проводилися соцопитування був тільки один випадок, коли чинний президент (та й хоч який інший кандидат) відіграв би таке відставання за два місяці – Гаррі Трумен в 1948 році. (Читайте Захарі Кемпбелла The Last Campaign.)

Жителів п'ятнадцяти штатів, за голоси яких йде боротьба, можна, звичайно, пошкодувати. Суми, які кандидати витрачають на рекламу - в основному негативну, що пояснює, на скільки поганий опонент, величезні. Щойно Байден оголосив про кількість грошей, зібраних - в основному невеликими сумами з мільйонів виборців - в серпні, і ця цифра абсолютно неймовірна, 360 мільйонів доларів. Для порівняння, попередній рекорд цієї кампанії був 190 мільйонів у Трампа в липні, а минулого разу, у 2016 Клінтон і Трамп разом зібрали 240 мільйонів в тому ж серпні. До серпня у Трампа була невелика перевага по грошах, але тепер Байден вирвався вперед, і телевізор з Інтернетом просто заповнені під зав'язку негативною рекламою про Трампа. Втім, у 2016 році у Клінтон була велика перевага по грошах – і це їй не забезпечило перемогу.

Основною темою виборчої кампанії Трампа повинна була бути "економіка". Коронакриза зробила це неможливим - безробіття високе, спад серйозний, відновлення йде зі скрипом – більш того, воно сповільнилося після того, як закінчилася дія пакету відновлювальних заходів. (Нового пакета немає і, схоже, не буде, тому що республіканці не люблять витрати – це ж буде коштом майбутніх податків, демократи не рвуться допомагати Трампу, а президентська адміністрація не здатна налагодити роботу з Конгресом.) Замість економічної теми головне тепер - "закон і порядок" в якості власного виборчого гасла, і переконання виборців у тому, що Байден займає ультра-лівацькі позиції.

"Закон і порядок" - це тема, з якою Річард Ніксон виграв вибори в 1968 році, перервавши майже сорокарічне домінування демократів на президентських виборах. (Формально був один республіканський президент між 1932 і 1968, але реально жодного.) Ті вибори відбувалися на тлі абсолютно екстраординарних подій - спочатку чинний президент відмовився від участі у виборах, відчуваючи, що не може їх виграти, потім один з головних претендентів був убитий в розпал виборчої кампанії, весь рік Університетські кампуси, а восени й американські міста стрясали хвилювання і масові заворушення. Крім того, вони призвели до найбільшої за півстоліття зміни виборчих розкладів – вперше за сто років демократи втратили Південь. Ця динаміка - поступовий перехід південних штатів від 100% демократичних до республіканців - багато в чому визначала останні п'ятдесят років американської політики.

Вивів на перший план "закон і порядок" в 1968 році не Ніксон, а Кеннеді, але саме Ніксону вдалося зробити це домінуючою темою кампанії. Трамп у 2020 використовує той же слоган по-іншому - для мобілізації, а не "перехоплення", виборців. Вся трамповська риторика зараз - мобілізаційна. Його перемога у 2016 році була, почасти, результатом над явки сільських виборців (в основному білих чоловіків без вищої освіти) – тобто мобілізації, але там був важливий елемент перехоплення. Ці білі сім'ї без вищої освіти протягом десятиліть голосували за демократів. Небезпека будь-якої мобілізації - набуваючи базу, втрачаєш "маргінальних виборців". Жінки передмістя (білі, що працюють), які проголосували за Трампа у 2016 році, забезпечили потужну перемогу демократам на виборах до Конгресу у 2018, а у 2020 підтримують Байдена.

Основне гасло Байден - він не Трамп. У своїх виступах Байден говорить про те, що президент провалив виклик на коронавірус на національному рівні, що його економічна політика привела туди, де економіка знаходиться зараз. Він, Байден, відновить порядок, тому що нинішній президент відповідальний за заворушення. Трамп підливає масло у вогонь, збуджує агресію і насильство. Сотні мільйонів доларів, які заповнюють рекламою Інтернет і телеефір в п'ятнадцяти штатах, доводять до громадян саме цю думку: президент провалив виклик коронавірусу, через нього стільки проблем із відкриттям шкіл, через нього стільки людей залишилися без роботи. І ця стратегія "Я не Трамп" поки працює для Байдена.

У звичайний рік президентських виборів кандидати у вересні б моталися по Америці, виступаючи перед виборцями по п'ять або сім разів на день. Зараз виступів значно менше - в основному тому, що заборонено збиратися великими групами. Значить, це півмільярда доларів на теле- та інтернет-рекламу проти півмільярда з іншого боку. 29 вересня - перші дебати і, хоча дебати рідко на щось впливають, а багато виборців до цього моменту вже проголосують, - буде наступний привід написати про хід кампанії.

Костянтин Сонін

Редакція не несе відповідальності за думку, яку автори висловлюють у блогах на сторінках ZIK.UA

*Якщо Ви знайшли помилку в тексті новини, виділіть її та натисніть Ctrl+Enter.



Loading...